Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av froodii
Köpte precis en T4 2011 som gått 11100 och är nyservad, märkte efter två dagar att det blir värsta rökmolnet (blårök) efter när man startat! Läste att det kan vara turbon som håller på att knasa, eller kan det vara några rester efter servicen som ligger kvar?
Användarvisningsbild
av Sceptic
froodii skrev:För info så hade Upplands motor fyllt på alldeles för mycket olja, nu åtgärdat och allt är ok!
De tycks inte kolla om rätt mängd olja fyllts på utan utgår helt enkelt från att systemet petar ut rätt mängd genom slangarna. Ska det inte komma upp en varning i displayen om att det är för mycket olja i motorn?
Användarvisningsbild
av DaveC70
Sceptic skrev:
froodii skrev:För info så hade Upplands motor fyllt på alldeles för mycket olja, nu åtgärdat och allt är ok!
De tycks inte kolla om rätt mängd olja fyllts på utan utgår helt enkelt från att systemet petar ut rätt mängd genom slangarna. Ska det inte komma upp en varning i displayen om att det är för mycket olja i motorn?
Köpte min -09 2,5FT för en månad sedan på Volvo i Jönköping, för två veckor sedan började lampan för låg oljenivå att lysa. Den hade gått 300 mil sedan 8500-milaservicen och nivån på stickan var rätt låg. I mitt fall lär man ha snålat med olja vid service. På fråga sa man "att det blir lite sådär ibland, systemet ger inte alltid exakt mängd olja"...

Under mina 10 år med gammel-Volvoar som jagsjälv har servat har jag ALLTID fått i rätt mängd, UTAN hjälp av teknologi. SUCK!

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]