Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
ESC består ju av antislir, antisladd och dragkraftfunktion. På vilket sätt skulle inte ESC hjälpa bilen på halt underlag? Lite övertro på Awd här tror jag, särskilt för den vanlige statsbon.
av mattish
Klart att du kanske kan komma igång på halt underlag med dom hjälpmedel som du nämner. Men du kommer ju inte igång alls om du inte har någon friktion under framhjulet som försöker hjälpa dig där ifrån.
Har du AWD ökar du chansen att komma ifrån en fastkörning med många % ! Dessutom en snabbare start från stilla i korsningar osv. MYCKET snabbare om det är halt.

Prova och jämför vid möjlighet så kanske du förstår skillnaden.

Att din granne aldrig känt att den har gått in förklarar ju att han inte är ett dugg intresserad av att köra bil och heller inte direkt någon förståelse för hur det fungerar.. Eller att bilen bara står still ;)
Visst Haldex överlag ger ingen ökad körglädje där man känner fyrhjulsdriften på samma sätt som bilar med annan konstant fördelning på drivkraften, typ. Torsen med 60/40 drivning osv. Men nytta gör den..
Jag har haft två awd (en haldex och en xDrive) och när det gäller att komma iväg från stillastående på halt underlag är awd helt överlägset. Jag undrade flera gånger varför inte folk körde iväg utan bara stod stilla (med frenetiskt jobbande antispinn)... ;)
Däremot ska man inte underskatta vilken enorm skillnad det är att ha antisladd när man väl är rullandes. Simon har nog helt enkelt inte testat att köra tvåhjulsdriven bil (ffa då bakhjulsdriven) utan antisladd när det är riktigt halt ute.
av mattish
Ja antisladd/spinn när man väl är i rullning är kanon, OM man vill ha det. I Volvon tillåter sportläget lite inspirerad körning även med en D2a. På forden där man kan stänga av det helt blir ganska obehaglig att köra.

Sen finns det dom som påstår att det är skit för att dom kan köra ändå, men de gångerna det verkligen behövs hjälper det till mycket.

Men åter till kärnfrågan så behöver man inte awd, eftersom man i 99,5% av fallen kommer dit man ska även utan.
Användarvisningsbild
av Robbi
mattish skrev:Klart att du kanske kan komma igång på halt underlag med dom hjälpmedel som du nämner. Men du kommer ju inte igång alls om du inte har någon friktion under framhjulet som försöker hjälpa dig där ifrån.
Har du AWD ökar du chansen att komma ifrån en fastkörning med många % ! Dessutom en snabbare start från stilla i korsningar osv. MYCKET snabbare om det är halt.

Prova och jämför vid möjlighet så kanske du förstår skillnaden.

Att din granne aldrig känt att den har gått in förklarar ju att han inte är ett dugg intresserad av att köra bil och heller inte direkt någon förståelse för hur det fungerar.. Eller att bilen bara står still ;)
Visst Haldex överlag ger ingen ökad körglädje där man känner fyrhjulsdriften på samma sätt som bilar med annan konstant fördelning på drivkraften, typ. Torsen med 60/40 drivning osv. Men nytta gör den..
Jag argumenterar för FWD och VEA och motiverade det med min besvikne AWD-granne med tanke på var vi bor, i Göteborgstrakten och kör mest stad och landsväg. Jag har total förståelse med att AWD är kanon inåt landet, upp i norr, på landsbygden. D5power ville ha råd och nämnde också var han kör "Motorväg E20 till GBG". I det fallet tror jag han blir gladare med en piggare bil, bättre utväxling, bättre ekonomi, kort och gott en bättre ändamålsenlig bil för honom som i 99% av fallen inte har nytta av AWD. Det verkar inte alla AWD-ivrare här ha i åtanke??
av Lövet
AWD verkar för vissa nästan bli ett beroende. Hur många av er har verkligen blivit stående med en tvåhjulsdriven bil? Nu pratar jag normal trafik utan släp. Att det slirar lite när ni ska över en snövall räknas inte.

Har själv haft 2st AWD bilar och visst är det trevligt att komma iväg snabbare när det är halt men något behov är det inte. Särskilt inte eftersom det alltid står en tvåhjulsdriven bil och spinner framför ändå :wink:
Användarvisningsbild
av Robbi
Lövet skrev:AWD verkar för vissa nästan bli ett beroende. Hur många av er har verkligen blivit stående med en tvåhjulsdriven bil? Nu pratar jag normal trafik utan släp. Att det slirar lite när ni ska över en snövall räknas inte.

Har själv haft 2st AWD bilar och visst är det trevligt att komma iväg snabbare när det är halt men något behov är det inte. Särskilt inte eftersom det alltid står en tvåhjulsdriven bil och spinner framför ändå :wink:
I mina trakter har jag bara upplevt en gång, under gångna vintern, att jag jag hade svårt att komma iväg. Det gick dock. Sedan ute på vägarna var det inget problem, denna dag av blixthalka. Det motiverar inte riktigt AWD för mig med den extrakostnaden i förbrukning och skatt. Man måste ju alltid väga för och emot och framför allt, var man bor och vilket väglag man har. Så i mitt fall blir tanken om AWD roligare än det faktisk ägandet.

D5power, nu har du fått massa råd, vad väljer du?
Användarvisningsbild
av ER
dissonans skrev:Ehh, skämtar du..? Det är på vintern som antisladd gör skillnad...
http://mobil.dn.se/motor/antisladd-vikt ... -dubbdack/

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... n_let8e3ew
Bokstavskombinationer hjälper inget när det är dags att få stopp på ekipaget, då är det enbart dubb som biter.
CT har ju spunnit på sina myter på tok för länge för att ens vara trovärdig längre. Det är kombinationen dubb+ hela alfabetet som gör verkliga skillnaden.

http://bloggar.aftonbladet.se/robertcol ... och-dodar/
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article16208227.ab
Allt känns bättre när det gäller drivlinan, beter sig som en diesel ska, är tyst, växlar näst intill så att man bara märker på varvtalsmätaren, lägger man i sport läget är det en helt annan motor, beter sig som en bensinmotor, drar länge på växlarna släpperman av så ligger den kvar på högt varv och växlar inte upp som gamla lådan gör, höjer tomgången till 1000 vpm, bara en sån grej är ballt :) 181 hk 400 newtonmeters miljöbil! Bara en sån grej, mycket roligare och mysigare på en och samma gång, bästa drivlinan jag kört! Ända nackdelen med denna drivlinan är att motorn är för stark för fwd, är man gas glad blir det dyrt med fram däck, förra bilen kunde man ju dra iväg utan hjulspinn, kan tänka mig att t5 fwd blir mycket värre...
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]