Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
min maskin drar 400 Nm, men jag får ändå efterdra med utdragbar .... ja va fanken den nu kallas....
av NilsO
Jag tror många (ingen på det här forumet, naturligtvis :)) drar alldeles för hårt, oavsett om man använder mutterknack eller för hand. På min bil ska hjulmuttrarna dras med 85 Nm. Jag tror de flesta som byter däck själva två gånger om året skulle bli förfärade över hur löst det är.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
osla skrev:har också en 230v mutterknackare, en billig coltech (stavning). och vad den är plågad men går än. har kört så hårt så det blivit så varmt så fettet i den började rinna ut på fattningen och hylsan.
cotech gör faktiskt bra skit. Min dremelkopia är bortåt 15år nu och är garanterat mitt mest välanvända el-verktyg. Fungerar hur bra som helst fortfarande.
Min sticksåg är också cotech, den fungerar också kalas förutom att bladet vobblar lite(som det brukar göra på billiga sticksågar, så inget märkligt där).
Hade även en polermaskin från cotech, den börja dock brinna :mrgreen: ......... Men fungerade perfekt efter den fått svalna och går än :-)-)
Användarvisningsbild
av Perra83
Mutterknack är förbjudet på S40 V50 och C30 som har muttrar med ytterhölje av plåt. Ytterhöljet släppte efter knappt två år och jag skulle reklamera.
Fick då frågan hos Rejmes i Lindesberg "Har du använt mutterknack?" Ja alla gör det även ni här på verkstaden sa ja. "Nej det går inte på dom där!"
Fick en ny hos en gummi verkstad i närheten som är helkromad med stor kona. Ska köpa 19st till så alla är lika.

Luftdriven mutterknack plus momentnyckel gör att det går mycket snabbt att byta hjul. Tvätt och lackförsegling av fälgarna tar längst tid.....
Användarvisningsbild
av lennarte
Perra83 skrev:Tvätt och lackförsegling av fälgarna tar längst tid.....
Vad är det för något.... :roll: :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja tar en vanlig avfettning på fälgarna när jag tar av dem. sen en billig polish med något vax i.
Då håller sig fälgarna fina, ca 10-15 veckor iaf.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:
lennarte skrev:Vad är det för något.... :roll: :lol:

Undrar jag med :mrgreen: Bara smacka dit fälgsidorna så är man klar sen :mrgreen: (på vinterhjulen iaf..)
På min 745-a har jag Alu. fälg på vinterhjulen också, och dom klarar min "misshandel" ganska bra (Original GLT 5-ekrade på alla 8 hjulen). Men frugas Passat är det stålfälgar på vinterhjulen, dom ser för hj...a ut. Funkar bra med Biltemas kapslar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av sthlm
Köpte Mekonomens batteridrivna och den har faktiskt varit kanon!
Men när batteriet dör så är det egna lösningar som gäller då det inte går att hitta ersättningsbatteri.
Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]