Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Hej!

Något konstigt hände idag. På väg hem från jobbet så varje gång jag la i drive (D) på Geartronicen,
så högg det till och sa klonk. Det kändes inte bara i växelspaken men i hela bilen.
Det kom precis efter att jag flyttat växelspaken till D, innan jag släppte "knappen".

Så fick bilen vila lite innan en tur på kvällen, och då var det borta! Lådan växlade mjukt och fint igen.

Någon som vet vad det kan ha varit? (Bilen har gått 10 500 mil och jag bytte olja på lådan för inte
så länge sedan.)

Tack för kommentarer!
Användarvisningsbild
av Anders E
Den växellådan är ingen hit alltså, jämfört med tex den jag
hade i min MY04. Den beter sig lite hur den vill.

Min bil kan ibland klonka när man lägger i backen men så
har den gjort i 7000mil nu.
Användarvisningsbild
av crumpets
Byter jag från D till R utan att stanna till vid neutral klonkar den ofta. Det borde inte behöva indikera något problem med lådan, bara förvirrad hydraulikstyrning. Känner du inget när den går igenom växlarna borde det vara lugnt.
Användarvisningsbild
av LeifA
Min syster har V60 D3 -11 automat 14500mil,den klonkade riktigt mycket när man la i växel antingen R eller D, bara när den var varm, den gick hur fint som helst genom växlarna annars när man körde.
De klagade och Volvo gjorde en omprogramering av lådan och den gick bra i 2 dagar,sen samma igen.
De pratade om att kanske byta låda men sa att vi byter olja först och ser vad som händer.
De bytte olja och nollställde adaptionen på lådan.
När de hämtade bilen så sa de att den växlar helt kass nu i början, sen ska den ställa in sig efter hand som ni kör.
Efter 3mil så gick den bättre än någonsin. Nu har de kört i 1mån och den går helt perfekt, inte det minska antydan till klonk.
av LasseL
Tack för kommentarer!

Idag var det tillbaka efter att ha kört en stund, så det kanske har med att den ska vara varm, LeifA.

Men det spelar ingen roll om jag går direkt från P/R eller om jag släpper upp på varje växel, crumpets.

Får väl ta en tur in på Volvo...
av LasseL
Liten update: Volvo föreslog omprogrammering (adaption kanske det hette?) till fyrsiffrigt belopp.
Det gjorde tydligen att Geartronicen lyssnade och gick fint igen.
Ta i trä...
Användarvisningsbild
av LeifA
LasseL skrev:Liten update: Volvo föreslog omprogrammering (adaption kanske det hette?) till fyrsiffrigt belopp.
Det gjorde tydligen att Geartronicen lyssnade och gick fint igen.
Ta i trä...
Skulle tro att du fick ny programvara,kanske samma men ny.
av LasseL
Oj, ser att jag glömde skriva att jag aldrig gjorde omprogrammeringen.
Precis efter att jag fick prisförslaget så blev växellådan bra i alla fall!

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]