Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
D5power skrev:Svar till VolvoB20: Motorväg E20 till GBG (Hisingen)
Jag valde D4 FWD och den nya automatlådan. Man får ju fråga sig hur ofta man har användning för AWD. I mitt fall aldrig. Den kopplas ju endast in i vissa fall och jag har en granne som har känt av en gång att den gick in, det var när han skulle starta uppåt i en grusväg.

Sedan har du ju halksystem ändå liksom, när det blir halt och svårt att komma iväg. Landsvägskörning med den nya lådan är en fröjd, drar mindre sopp och nya motorn är fantastisk.
av para
Robbi skrev:
D5power skrev:Svar till VolvoB20: Motorväg E20 till GBG (Hisingen)
Den kopplas ju endast in i vissa fall och jag har en granne som har känt av en gång att den gick in, det var när han skulle starta uppåt i en grusväg.
.
Din grannes awd kan ju ha kopplats in tusen gånger utan att han märkt det. Det är ju inte så att det smäller till i hela bilen när den griper in.
Användarvisningsbild
av Robbi
Sant, men Haldex gen 5 har väl inte blivit känt för att koppla in snabbt. Frågan gäller ju också om man har användning för AWD om man kör i stan och på landsväg. Det är väl först när man kör mycket på landet, till fjällen etc.

Här diskuteras just Haldex 5 och när jag läste denna tråden försvann nog sista motiveringen för mig med AWD. Förstå mig rätt, jag kör motorväg och i stan.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&start=40
Man får ju bättre prestanda för mindre pengar om man hoppar över D4 vea. Men motorvägskörning är D4an bra på då den inte ligger på för höga varvtal.
Jag körde d5 awd r och har bytt till d4 vea, skillnaden är enorm! Sen är det inte så stor skillnad på effekt, tycker nästan den är obefintlig!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:
bibbedlizard skrev: skillnaden är enorm!
Vad är det som skiljer sig då?

6an är väl ungefär lika hög på båda, sen har ju VEA bilen två växlar till som drar ned varvet rejält på motorväg så det blir en riktig långfärdsvagn
av Sharkbait
Robbi skrev:
D5power skrev:Man får ju fråga sig hur ofta man har användning för AWD. I mitt fall aldrig. Den kopplas ju endast in i vissa fall och jag har en granne som har känt av en gång att den gick in, det var när han skulle starta uppåt i en grusväg.

Sedan har du ju halksystem ändå liksom, när det blir halt och svårt att komma iväg.

Så du vet när AWD har gått/går in?

Vad hjälper "halksystem" en FWD på vintern när det är halt och svårt att komma iväg?
Antisladd hjälper inte mycket på snöig väg, det hjälper när man kör fort i kurvor på torr väg ;)

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]