Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#909117
Hej,

Jag köpte denna bil i somras och är väldigt nöjd med den som familjebil. Jag fick ett bra pris kändes det som och man bytte partikelfilter dock inte additivet, men men. Jag gjorde detta byte igår hos volvo.

Igår kväll när jag var ute och körde och jag axade på, dock inte mega mycket (så gott det går iaf :lol: ) så hände ngt skumt, bilen tvärdog. Fick förs motorlampan som man får när det är dags att byta filter/additiv (vill minnas det står försämrad motorprestanda), kort därefter dog motorn, varpå jag frikopplade och försökte starta men det gick inte. Rullade åt sidan och försökte starta igen men det gick inte. Min fru började leta efter nummer till volvo assistans osv, vi tänkte shit detta var ju kul kl 00:15 med en 8 månaders sovandes i baksätet dessutom var det -5 ute mitt ute i ingenstans :shock:

Efter kanske 1-2 minuter såchansade jag och startade och då kom den igång. Inget felmedelande och den gick som normalt, dock så körde jag MYCKET lugnt hem som ni kanske förstår :) , varvade inte över 3000 varv vilket var då jag upplevde att det hände först. Tilläggas kan att innan partikelfiltret byttes så går den ju in i ngt sparläge och vid 3000 varv så klipper den, så det kändes precis som att det var det som var felet denna gång också eftersom den dog bara men vad vet jag. Känns som att det inte bör va det heller särskilt när vi har kört kanske 500-600 mil på det nya filtrer och nu samtidigt igår med nytt additiv?!?!?!

WTF? Detta känns ju väldigt mycket för mycket slump för att just va slump men ja...

Ska ta den till samma volvoverkstad och få felkoderna avlästa men det är först på måndag och nu känner jag att fan, kul om det skulle hända igen, ??:-/ dessutom ... Ja... Kommer bara sitta på forum och läsa hela helgen för att försöka förstå och det är ju mindre kul i just dessa sammanhang. :-/.

Vad tror ni? Hänt ngn annan? Det kan väl inte vara dpf en?! Det är ju bytt och ... Ja bytt


--EDIT --- Jag har testat nu idag och har inte gått över 3000 varv, men jag har testat den genom att ge svag gas så att den ändå ger ok acceleration - detta fungerar utan problem

När jag gasar ganska mycket så stryps den och då kommer felikonen fram och "försämrad motorprestanda" kommer fram. När jag startade om den helt /nyckel ur/ så försvinner felmed och den går som vanligt igen, (testade som sagt inte över 3300 varv)
#909389
Känns som ett bränsleproblem. Förmodligen bränslefilter. När jag skriver förmodligen så är det för det är självupplevt.
Felet uppstod när jag låg för omkörning och det var en mindre angenäm upplevelse. Jag har iofs D2, men det är nog ungefär likadana filter.

Har du provat att belasta motorn med full gas under 3k rpm? Min storknade och fick upp felmeddelandet vid 2200 rpm, gick att köra med väldigt försiktigt gasfot utan att det hände, men så fort jag krävde full effekt så dog den. Försämrad motorprestanda dök upp.

På min finns det ingen dieselpump i tanken, frågan är om det är lika med din? Så när du det gången tryckte fullt sög den vacuum utan att det rann fram någon diesel pga tätt filter. När du sen stått still ett tag så rann det igenom tillräckligt med diesel för att starta. Ren spekulation från min sida.

Skriv här när du fått det löst!
Senast redigerad av 2 mattish, redigerad totalt 0 gång.
#909391
Ja jag antar att d2 och 1,6 2011 är nog i stort samma bil. Har du 2012+?

Det som händer om jag gasar fullt är att den dör helt. Stänger av motorn (vid ~3400 rpm). Jag kan inte starta på ca 1 min eller förrän jag har nollställt bilen (dragit ur nyckeln osäker här ?!?) Trycker jag hård gas under det (under 3400 rpm) så får jag bara försämrad motorprestanda. Det gör att mina tankar går mot additiv-påfyllningen som gjordes 5 mil innan första symptom.

Som du skriver så går det köra hyffsat ok vid lätt gas och låga varvtal, den storknar inte som när partikelfiltret var fullt.


Tack! Ska meddela när jag vet. Bara hoppas det är snabb fixat. Behöver åka söderut på tisdag egentligen :-/
#909439
Testa att byta bränslefilter
Med dom symptom du har så kan det mycket väl vara så att bränslefiltret är orsaken till ditt problem

Ingen större kostnad att byta filter men tänk på att du måste suga fram bränsle till filtret innan du får igång bilen igen

//Goose

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]