Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Pibben
Vi har en Thule Pacific 600 nu, men behöver en större takbox. Har tittat lite på Calix 600. Hur är kvalitén på Calix-boxarna? Nån som har erfarhenhet av dem?
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har sålt och monterat otaliga Calixboxar, mestadels den enklaste 430-modellen.

Inget fel på kvalitén. Dom är inte lika fina och lyxiga som Thules dyra boxar men det avspeglas ju i priset. Det som skiljer är fästena som är lite krångligare (dock utan verktyg), vädertätningarna kring monteringsspåren på undersidan och så öppnar den bara åt ett håll också, åt passagerarsidan.

Calix lanserade härom året en finare modell med ett sk. QuickGrip-snabbfäste. Detta fäste har börjat komma på de enklare modellerna nu inför denna säsong, men det innebär också att priset har stigit. Quickgrip-fästet ställer du in och spänner fast på någon sekund.

De flesta Calixboxarna borde finnas både i svart skrovlig plast och med lackerad yta i svart, silver och om jag minns rätt också vitt. Boxen är samma annars, det är bara utseendet och priset som skiljer. Den skrovliga svarta plasten är neutral och passar med alla bilar men om man väljer en lackad box känns det ju dumt om den inte matchar bilen.

Calixboxarna tillverkas för övrigt av Autoform AB i Malung.
av Pibben
Tack för ditt svar!

Det är främst Calix 600 jag är intresserad av, d.v.s. den största modellen. Den verka ha "Quck Grip" och dessutom öppningsbar från båda sidor.
Användarvisningsbild
av Perc
Pibben skrev:Tack för ditt svar!

Det är främst Calix 600 jag är intresserad av, d.v.s. den största modellen. Den verka ha "Quck Grip" och dessutom öppningsbar från båda sidor.
Det kan hända att dom förnyats lite för säsongen. Ruljansen har inte dragit igång här ännu så jag har inte orkat läsa in mig på eventuella produktnyheter. Om den är öppningsbar från båda sidorna är det bara bra, det är ju en funktion som Calixboxarna saknat.
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Ingen som testat mjuka bagageväskor? Populära här på andra sidan Atlanten. Lagras ju i en byrålåda och kostar ett par hundralappar. Har en till vår bil. Funkar mycket smidigt om man har ont om plats i huset/bilens koffert. Man får dock tänka lite när man packar så det blir hyfsat jämnt. Dessutom finns de i mer pimpade färger. När SVART ellet SILVER inte är lika kul som Desert Storm eller Have a Nice Day! :)

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]