Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har en fråga om hastighetsberoende servo. Ser att det finns som tillval. Som jag förstår ger det mest resultat i högre hastigheter då bilen blir mindre fladdrig att styra?

Det jag tycker är skönt med just V60:n som jag provkörde (förmodligen hade standardservorn) är att jag upplevde den som enklare att styra än min V70, dvs rattrörelserna gick enklare och jag behöver inte ta i lika mycket. Kan hastighetsberoende servo också påverka just detta, att det blir enklare att styra i lägre hastigheter jämfört med standardservon?

Och frågan är, en kille som mig som sällan kör motorväg, är det värt som tillägg?
Tanken är att den ska vara lättare än vanligt servo när du kör långsamt, men hårdare än vanligt när du kör fort. Vill du ha dessa två: slå till.
Jag har det på min V40 men är lite besviken, de har inte vågat göra en särskilt snäv kurva tyvärr. Jag vill ha fjäderlätt vid fickparering och hyfsat stenhårt i 120. Nu får man välja lätt hård eller mellan och skillnaden mellan låg och hög fart är tyvärr ganska liten. Har du pengarna hade jag slagit till ändå, det är riktigt nice att kunna välja hårdheten. T.ex. är lätt bra med 18-tummare medan medium eller hård känns bättre med 16.
crumpets skrev:Tanken är att den ska vara lättare än vanligt servo när du kör långsamt, men hårdare än vanligt när du kör fort. Vill du ha dessa två: slå till.
Jag har det på min V40 men är lite besviken, de har inte vågat göra en särskilt snäv kurva tyvärr. Jag vill ha fjäderlätt vid fickparering och hyfsat stenhårt i 120. Nu får man välja lätt hård eller mellan och skillnaden mellan låg och hög fart är tyvärr ganska liten. Har du pengarna hade jag slagit till ändå, det är riktigt nice att kunna välja hårdheten. T.ex. är lätt bra med 18-tummare medan medium eller hård känns bättre med 16.
Ok, men kan man via panelen ställa in detta alltså?
volvobrasse skrev:Ok skulle ni säga att det är märkbart lättare och bättre att ha detta som man skriver ovan, med 18", speciellt i lägre hastigheter, parkering etc?
Ja! 18" med servot inställt på lätt är betydligt lättare än 16" med standardservo i låg fart. Den blir otroligt lättstyrd och smidig.
Är det mekaniskt annorlunda än original servo eller är det bara mjukvara?
Jag tycker det fungerar väldigt bra. Använder bara "medium"-läget men skillnaden är tydlig i låg hastighet. Skulle du "råka" köra 100 i en lång tvär 70-kurva kommer det också kännas tydligt med ökat motstånd. På 120-väg är det som att åka lokomotiv, stabilt.

Någon skrev i annan tråd att en ventil släpper ut tryck och därmed reglerar motståndet. Mekanisk lösning verkar det som alltså.

Jag har en XC60 '14 med 20" hjul.

/J
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]