Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Köpte för en tid sedan en elektrisk muttedragare på blocket och bytte till vinterdäck idag.
Gud vad jag saknat en sådan. hjulbytet gick mycket snabbt o smidigt.

Till alla som inte har en mutterdragare - skaffa! :-)-)

borde blir årets julpryl
Användarvisningsbild
av ER
Föredrar nog min luftdriva Scorpion. Sen så sitter dom heller aldrig speciellt hård då dom dras med moment när dom monteras så endast vid borttagning har jag behov av mutterpicka när latheten slår in eller däck på släp skall bytas.
Användarvisningsbild
av lennarte
milktrucker skrev:Till alla som inte har en mutterdragare - skaffa!
Jag "kör" med tryckluft, av gammal vana. Men har flera jobbarkompisar har köpt elektriska, och är nöjda. Problemet med för hårt dragna bultar/muttrar finns ju där ändå. En lååång hylsnyckel är värd sin vikt i guld när den behövs. + att dra med moment. Jag drar alltid med momentnyckel efter, men det finns "momentstavar" som man kan använda till mutterdragare. Både el och luftdrivna.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har varit jäkligt sugen på en batteridriven sån länge nu. Vad fick du pynta? De som är bra verkar ju tyvärr kosta en hel del :( Å andra sidan... Säg att de risiga har en tusendel av livslängden som en riktigt bra, men kvalitetsdragaren är dimensionerad för att gå yrkesmässigt varje dag i ett par år. Då hinner man ju inte slita ut den billiga med sina två hjulskiften om året på väldigt länge... :)
Användarvisningsbild
av P210
Till alla som inte har en mutterdragare - skaffa!
- Kan bara instämma! Istället för att först springa runt o lossa muttrar med alla hjul på marken - sedan hissa upp och byta hjul - ned på backen och efterdra det sista, så är det med dragaren bara upp med hjulet lossa o byt - klart!!
av Rådlös
Pratar vi om en nätansluten 230 volt mutterdragare nu? Visst, den är jättebra och jättestark. Min drar 325 Nm. Mina fälgar skall dras med 110 Nm!
Därför har jag kompletterat med en momentstav. Det finns antingen hela satser eller att köpa enstaka lösa. Allt efter behov. Dom har olika dragmoment och en färgkod till momentet. Det löjliga är bara att varje tillverkare har sin egen färgkod. Har man då otur och har köpt två momentstänger i olika tillfällen och kanske olika butiker, så kan situationen uppstå att man har två olika stänger, men med samma färg!
Nu finns det debattörer på det här forumet som har testat om momentstavarna verkligen fungerar som det är tänkt. Inte exakt, enligt debattören.
Men jag resonerar så här: Bättre en lite generös och något "luddig" momentstav än ingenting (325 Nm). Jag inbillar mig att jag känner skillnad på kraften som går ut i armen när jag drar med eller utan momentstav. Det blir alltså en motdragning åt andra hållet när mutterdragaren börjar hacka. Det känns (inbillar jag mig) att momentstaven fjädrar lite som den skall göra. Och när det börjar hacka avslutar jag så direkt jag kan.
Och jag såg ett teveinslag för många år sedan från Scania. Där monterade man motorer. Man använde momentstavar till mutterdragarna.

Så här kan satserna se ut: http://www.hexatool.com.tw/products.php ... lass1_sn=0
Och som sagt, det går att köpa enstaka lösa också.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har elektrisk mutterdragare jag också.. Där jag kan ställa in styrkan.. Gått för mig att det står 140nm i min instruktionsbok...

Jag skulle också vilja ha en bra eldriven domkraft.. Med de fästen som passar för bilen...
av osla
har också en 230v mutterknackare, en billig coltech (stavning). och vad den är plågad men går än. har kört så hårt så det blivit så varmt så fettet i den började rinna ut på fattningen och hylsan. dock använder jag inte momentstänger, kör på känslan, med risk att man fått tillverka egna dragskaft för att få lös alu fälgar på volvo, aldrig varit något problem på andra märken men just volvo har bultarna en tendens till att fastna, men jag har testat med momentstång och det blir nog ganska så rätt draget, drar man åt med en momentstång och sen direkt försöker lossa så går det inte, men tar man av den så lossnar den utan problem
av NilsO
Jag vill gärna korsdra muttrarna ett par steg, dels för att det känns pålitligare och dels för att jag fått lära mig att bromsskivorna mår bättre av det. Så jag föredrar handverktyg där. Hade jag jobbat på verkstad hade det kanske varit en annan sak, men det gör jag ju inte.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]