Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Fick skivor och belägg bak bytta den 8 okt och tyckte att handbromsen var lite hårt åtdragen men inget jag reagerade nämnvärt på (ca3 hack). Bilen gick bra och inget gnissel eller annat bekymmer. Sen idag, då bilen stått i 3 dgr med minusgrader och regn så gnisslade allt utav bara h-vete. Folk glodde efter mig.
Kollade bromsarna fram(nya sen i våras) och bromsarna bak och skivorna bak var så varma att jag brände mig :cry:
Släppte efter på handbromswiren i kupen och gnisslet försvann men nu har jag ingen handbroms. Skivorna bak är fortfarande glödgande. Handbromsbeläggen är 1800 mil gamla så de borde inte ha gett upp, är det då wiren som hängt sig? Har lite panik då jag inte vill att skivorna bak slår sig då de är typ 35 mil gamla och jag har verkligen inte råd att byta ut dem igen...

Är smått beroende av bilen till jobbet i morgon..
Vad ska jag göra?

MVH
Smått stressad Tette
Senast redigerad av 1 Tette, redigerad totalt 0 gånger.
rullar bilen?
du får riva ner skivorna och kolla lite snabbt. tar max 1 timme
Hmm, då får det bli ett verkstadsbesök i morgon. Inte nog med att jag har tummen mitt i näven så saknar jag plats och kunskap för något sådant.
Tack för hjälpen iaf...

Tette
Men låter som att du bör kunna kräva att de som bytte belägg fixar problemen. Även de som uppkommit p.g.a. Dom är enligt lag skyldiga att lösa det för dig utan kostnad. Har du kvitto på jobbet? Har du betalat svart e du såklart rökt, men annars har du konsumentköplagen att luta dig mot.
Efter att besökt volvo för att höra deras version av vad som orsakat problemet och sedan åkt till den verkstad som gjort jobbet sa de ungefär samma sak. Mest troligt kondens/vatten som legat i trumman och då bilen stått i 3 dgr med minus på nätterna och plus mitt på dagen så hade det börjat kärva litegrann och detta gick ju till sig med att släppa på handbromsen och spänna igen.
Angående de varma skivorna så var det dels pga att wiren och beläggen inte riktigt var överens, dels att skivorna och beläggen var nya och inte kört in sig med varandra riktigt.
Nu funkar allt som det ska och bakskivorna är svalare än fram, som det ska va 8)
Håller tummarna att verkstädernas teorier håller, annars var jag varmt välkommen tillbaka till de som bytt skivorna så skulle de ordna problemen. :D

MVH
Tette
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]