Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ecr33
Hej
är helt ny på Volvo men har kollat lite på V70 som framtida bruksbil och har kollat på 2,4D.

Det jag är lite fundersam över är hur pass mycket skiljer sig 2008-09 med 163hk mot dom nyare med 175 hk i förbrukning och körupplevelse? Är det värt att lägga dom extra slantarna för en 2010+?
av Mwi
Förbrukningen har jag inte riktigt koll på men 2,4D 175 Hp 2010 har riktigt skön gång, det skiljer ganska mycket jämfört med de äldre 2,4D så helt klart är det värt att betala för en 2010.
av oldtimersmc
Köper du 10:an så slipper du den dåliga ac-kompressorn så ingen tvekan, hästarna kan du skita i ingen större skillnad däremot så är gången på motorn mycket trevligare och skatten lägre.
Användarvisningsbild
av xerent
2010 pga betydligt bättre vrid och AC-pumpen har annat fabrikat. Men en 08-09 med Polestar ska tydligen vara i nästan samma klass. Min gamla 2010 drog 0.7l/mil cirkus. Överväg dock bensinare om du inte kör så långt per år.
av JYB
xerent skrev:2010 pga betydligt bättre vrid och AC-pumpen har annat fabrikat. Men en 08-09 med Polestar ska tydligen vara i nästan samma klass. Min gamla 2010 drog 0.7l/mil cirkus. Överväg dock bensinare om du inte kör så långt per år.
Hej vad menar du m. "du skriver" Men en 08-09 med Polestar ska tydligen vara i nästan samma klass.
Som ny här på forumet ,"Polestar" vad står det för?
Mvh.
Användarvisningsbild
av ER
Polestar är volvos eget mjukvarutrim, enda lagliga dessutom så det kan regbesiktas med nya effekten utan att behöva fippla med dosor och dölja verksamheten.
2008-2009 ger 450nm och 205hk på 2.4D samt D5.
2010 ger 460nm och 195hk på 2.4D då det inte är dubbelturbo som på D5:an.
Dock är effekt mera relevant än man först tror i sambandet effekt/vridmoment och hur det upplevs.
av oldtimersmc
Polestar är Volvos trim firma vilket är egalt i det här fallet
av jite
oldtimersmc skrev:Köper du 10:an så slipper du den dåliga ac-kompressorn så ingen tvekan, hästarna kan du skita i ingen större skillnad däremot så är gången på motorn mycket trevligare och skatten lägre.
Det stämmer tyvärr inte ang. AC:n. Min 10a har fått AC:n utbytt på goodwill från Volvo pga missljud.

Polestar har ett samarbete med Volvo så du kan få "chiptrim" (ren mjukvara dock) med bibehållen garanti, samma förbrukning och emissionsvärden. Din lokala Volvohandlare fixar det åt dig på några minuter. Just nu för specialpriset 6900:-.

Just 2.4d 08-09 går från 163hk/340Nm -> 205hk/450Nm vilket är grymt bra. -10'an är starkare i grunden: 175hk/420Nm och får bara en ynklig uppgradering till 195hk/460Nm för samma peng.

EDIT: Jag snittar nog 0,65 liter/mil i min 2.4d 2010 manuell med 17"-dojjor. Pendlar ca 8mil om dagen och det blir en hel del omkörningar och lite för hög hastighet mot vad skyltarna säger. Håller du dig laglydig och kör absolut mest på 80- och 90-vägar så ska det inte vara några problem att köra på 0,50-0,55 på en manuell.
av oldtimersmc
jite skrev:
oldtimersmc skrev:Köper du 10:an så slipper du den dåliga ac-kompressorn så ingen tvekan, hästarna kan du skita i ingen större skillnad däremot så är gången på motorn mycket trevligare och skatten lägre.
Det stämmer tyvärr inte ang. AC:n. Min 10a har fått AC:n utbytt på goodwill från Volvo pga missljud.

Polestar har ett samarbete med Volvo så du kan få "chiptrim" (ren mjukvara dock) med bibehållen garanti, samma förbrukning och emissionsvärden. Din lokala Volvohandlare fixar det åt dig på några minuter. Just nu för specialpriset 6900:-.

Just 2.4d 08-09 går från 163hk/340Nm -> 205hk/450Nm vilket är grymt bra. -10'an är starkare i grunden: 175hk/420Nm och får bara en ynklig uppgradering till 195hk/460Nm för samma peng.

EDIT: Jag snittar nog 0,65 liter/mil i min 2.4d 2010 manuell med 17"-dojjor. Pendlar ca 8mil om dagen och det blir en hel del omkörningar och lite för hög hastighet mot vad skyltarna säger. Håller du dig laglydig och kör absolut mest på 80- och 90-vägar så ska det inte vara några problem att köra på 0,50-0,55 på en manuell.

Volvo bytte de facto AC-Kompressor då den tidigare orsakade stora reklamationskostnader för inte minst Volvo men dessvärre ägarna längre ner i näringskedjan, att även den nya kan rasa förändrar inte detta.
Några hästar hit eller dit märks inte efter 2-3 veckor effekt är som knark beroendeframkallande och tillvänjningseffekten är brutal.
Köp den nyare så lär du inte ångra dig.
av jite
oldtimersmc skrev:
jite skrev:

Volvo bytte de facto AC-Kompressor då den tidigare orsakade stora reklamationskostnader för inte minst Volvo men dessvärre ägarna längre ner i näringskedjan, att även den nya kan rasa förändrar inte detta.
Några hästar hit eller dit märks inte efter 2-3 veckor effekt är som knark beroendeframkallande och tillvänjningseffekten är brutal.
Köp den nyare så lär du inte ångra dig.
Sorry jag var otydlig med vad jag menade :) Volvo ska ha bytt leverantör av AC under 2010 men det kan finnas 10or med kass AC, det har jag råkat ut för själv. Vad jag vet är det heller inte säkert man får en ubytes-AC av bättre kvalisort.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]