Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Nu handlade det dock om XC70, men med precis samma resultat som i AMS test där V60D4AWD blev fullständigt nersolkad tack vare 19"hjul (och sportchassie). I Aftonbladet jämförs XC70 med Outback, A4 Allroad och Superb. Det man kommer fram till är att XC70 inte klarar älgtestet särskilt bra tack vare att 19"hjulen har ett så bastant grepp att chassit inte klarar av det, utan hoppar och slår. Sen dessutom att Haldex 5 fungerar sämre än Haldex4 som sitter i Skodan, men det är ju känt efter några tusen inlägg här.
Men varför släpper Volvo iväg testbilar med hjulstorlekar som inte fungerar till tester på detta vis? ??:-/ Älgtestet görs ju av alla som testar bilar och det borde väl inte vara obekant då att det inte fungerar. Och bör det säljas med 19" om det inte klarar undanmanöver och det nu är detta som det beror på?
Användarvisningsbild
av crumpets
De OEM:er jag varit på har det varit marknadsorganisationen som specar testfordon. Vi på R&D bara levererar utan att veta om det ska gå som journalistdemo eller ÅF-demo. Vilket är två olika världar.
Sedan återkommer de alltid i raseri ett par månader senare över att tidningen totalsågat fordonet och beskyller R&D för att göra dåliga fordon.

Svaret är helt enkelt att de som läste enkla program på universitetet, gick ut med höga betyg från samhällslinjen och diverse ekonomilinjer och därför tror de är hot shit sitter och gör arbete som bara ingenjörer och tekniker borde göra. Eftersom de har storhetsvansinne med sina fina betyg från enkla kurser förstår de inte detta.
Där har du svaret.
av Primus
crumpets skrev:De OEM:er jag varit på har det varit marknadsorganisationen som specar testfordon. Vi på R&D bara levererar utan att veta om det ska gå som journalistdemo eller ÅF-demo. Vilket är två olika världar.
Sedan återkommer de alltid i raseri ett par månader senare över att tidningen totalsågat fordonet och beskyller R&D för att göra dåliga fordon.

Svaret är helt enkelt att de som läste enkla program på universitetet, gick ut med höga betyg från samhällslinjen och diverse ekonomilinjer och därför tror de är hot shit sitter och gör arbete som bara ingenjörer och tekniker borde göra. Eftersom de har storhetsvansinne med sina fina betyg från enkla kurser förstår de inte detta.
Där har du svaret.
Hihi... Det var ord och inga visor.. 8) Säger en som är bättre på sam än på konstruktion och mattematik... Men åter till verkligheten, Vad betyder R&D?
av Lövet
Tror det där dock är en ganska ordentlig förenkling med glimten i ögat.

Men för att vara lite provocerande då: Är det inte R&Ds fel om bilen studsar med 19"?

(Sen kanske man kan vara lite taktiskt och inte lämna ut dem till journalister iofs)
Användarvisningsbild
av Funk
Inom bilindustrin är det nästan alltid Designavdelningen som är de skyldiga. Dom vill ha "fräcka" grejor som inte går att få till på ett vettigt sätt.. ;-)

/Thomas
av Mwi
Finns det någon som tar Aftonbladets eller Expressens artiklar på allvar? Enligt min uppfattning är det slöseri med jordens resurser att trycka sånt, får bägge tidningarna gratis när jag bor på hotell, jag tar aldrig emot skiten de är för dåliga.
Tycker att de kan ta några journalister från Aftonbladet och göra ett riktigt älgtest, 90 km/h på en älg och de som överlever testet kan ju tala om vilken bil de körde.
av Lövet
Aftonbladets artiklar är numera inköpta kopior från Teknikens värld så ja, jag tar dem på allvar.
av Exquattro
Det Lövet säger är just det jag menar. Att vi privatpersoner kanske väljer att köra med 19" och tycker det ser snyggt ut är en sak, men att lämna dem till jämförelsetester som många läser och tar till sej tycker jag är en helt annan, om nu bilen inte klarar av det i lite spetsiga situationer. Det är andra gången detta händer på kort tid nu och jag tycker inte Volvobilarna är förtjänta av att få sån onödig kritik när de går på mammas gata.Speciellt att t.o.m. få på nöten av Opel i AMS, det sved. :wink:
av Skruvteknikern
Kan tala om vem som klarade älgtestet på riktigt, brosan min åkte in i en fullvuxen älg i 110km/h, halva framsidan var åt helvete men han klarade sig helt oskadd! Han körde då en xc90 t6 my03, dock sa han att han bromsade precis innan krocken och att han garanterat var över 100km/h när själva krocken skedde.

Tjenare, Jag har en V70 -08 där gummilisten […]

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Hej allihopa! Jag har köpt en xc90 2017 d5. V[…]