Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
wissel skrev: Till Valln: BELASTNINGSprov är väl det ENDA sättet att fullt ut kolla ett batteri !
Nej det är inte ett tillförlitligt test! Återigen min 740 vägrade starta och var helt död var tredje försök. ALLT löstes med ett nytt batteri.
Din slutsats, 740 klarar batteritest då ?
Vet du hur detta test görs o går till ?
I rest my case. ;-)
av Siqqe
Jag har fortsatt felsökningen idag men tyvärr utan framgång.

Kopplade ur dragkablaget, ingen skillnad.
Kontrollerade samtliga säkringar + huvudsäkringar.

Upptäckte att om jag tar bort minuskabeln från batteriet, och sätter dit den igen så startar larmsirenen.
Ibland kan jag tända innerbelysningen, men oftast inte.
Sätter jag på tändningen så startar stereon, men ingenting annat.

Fler idéer?
av valln
wissel skrev:Din slutsats, 740 klarar batteritest då ?
Vet du hur detta test görs o går till ?
I rest my case. ;-)
Kan du visa mig en källa på tillförlitligheten av ett belastningstest enligt dina utsagor?

Hur vanligt är det med en sådan testmaskin på volvoverkstäder?
av Siqqe
I brist på andra idéer testade jag ett nytt batteri - Ingen skillnad.
Kontrollerade CEM visuellt men kunde inte se att det har förekommit fukt där. Motionerade alla säkringar och kontakter.

När jag vrider på tändningen så klickar det till i CEM så det kommer spänning fram dit iaf.

Mer idéer?
av Siqqe
d98josu skrev:Infon om larmsirenen får mig att tänka på läckande backupbatteri till larmet. Läckan orsakar kortslutning som tömmer vanliga batteriet. Kanske värt att kolla?
Ok. Men nu är ju batteriet fulladdat och ändå är det livlöst i hela bilen.
av Siqqe
Idag har jag tagit ur CEM och sprayat alla kontakter, relän och shuntar med kontaktspray. Det löste faktiskt nästan alla fel men det uppstod några nya.

Nu funkar inte två saker:
1. Halvljus (helljus funkar)
2. Varningstext "SRS airbag ur funktion" eller något i den stilen.

Samtliga säkringar är hela. Några idéer? ;)
av Siqqe
Siqqe skrev:Idag har jag tagit ur CEM och sprayat alla kontakter, relän och shuntar med kontaktspray. Det löste faktiskt nästan alla fel men det uppstod några nya.

Nu funkar inte två saker:
1. Halvljus (helljus funkar)
2. Varningstext "SRS airbag ur funktion" eller något i den stilen.

Samtliga säkringar är hela. Några idéer? ;)
Jag skulle flytta bilen idag och då gick den i 30 sekunder sedan dog allt igen. Samma fel som tidigare. Allt är livlöst förutom stereon.

Så det tyder antagligen på att någon är fel med CEM eller dess kontakter. FInns det företag som kan felsöka CEM-enheten löst, utan att behöva bärga hela bilen?
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]