Severin skrev:Så mao man kan inte välja växlarna själv om man inte har en geartronic?
Nej, eller mja. Du kan begränsa hur högt den ska växla. Så har automatväxellådor fungerat i tid och evighet. Det här med "handjagning" (geartronic, tiptronic, steptronic, sentronic...) kom på 90-talet. Tror Porsche var först med det, i 911.
Med en vanlig gammaldags automat kan du begränsa hur högt lådan växlar. "D" är det normala körläget, använder alla växlar. "4" så använder den ettan till fyran, osv. På Volvos automatväljarspakar brukar det finnas ett "L"-läge också. Det är ettan, då växlar den inte upp alls. Vet inte varför dom döpt det till "L" och inte bara "1".

Så ser det ut i en Volvo från 2000-talet.
Severin skrev:Vad anser ni, om jag hittar ett objekt som verkar vettigt så behöver jag inte välja bort den pga automat?
Nej nej, självklart inte. Jag skulle däremot välja bort objektet om den
inte hade automat men det är ju jag.
Severin skrev:Har aldrig haft en automat privat, däremot har jag kört automat i lastbilen i över 3 år och finner det väldigt bekvämt
Lastbilars växelrobotar är ju inte direkt samma sak. Det är en "manuell låda" som manövreras automatiskt med elektronik och mekanik.
En automatlåda i en personbil är uppbyggd på ett annat vis och känns lite annorlunda att köra. Vissa gillar inte den sliriga bortkopplade känslan. Jag kallar det för "komfort", och jag saknar det ibland i min nuvarande bil som ju har DSG-låda, dvs vanlig koppling och ingen slirande momentomvandlare.
Det finns iofs lastbilar med vanlig automatlåda också, men det brukar väl mest vara sopbilar och kanske nån enstaka distributionsbil. Normalt är det robotlådor typ Volvos i-shift. Antar det är en sån du har?
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)