Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Gotlandsbästa skrev:Visby Motorcentral. (Volvo) :-)-) Alltid bättre att ha en märkes verkstad som servar & stämplar än Lilla Kalles fulmeck. :lol:
tvärt om
små bilverkstäder måste hålla toppservice för att få en kundkrets, de måste ge mer för att få gott rykte.
Min erfarenhet är att Volvo NärService ställer upp med all tänkbar service mot kunderna och man får ett mycket bra o personligt bemötande. Lite av en guru som man kan fråga om allt.
En stor Volvo-Åf som servat vår V70 tidigare fuskade med service, tändstiften blev inte bytta.
Hur vet jag det?
ca 2 år senare, ca 2000 mil, efter servicen gick motorn svagt o konstigt och vid en koll så var stiften var helt slut.
Jag vågar påstå att de rykten som finns kring stora märkesverkstäder, t ex att stiften inte byts, är sant hos vissa. Likaså gör de absolut inte mer än de behöver göra. T ex strålkastarbyte och skiter i att ställa in ljusbilden, något som tar dem ca 3 min att göra. Ren lathet hos stora volvo-åf.
Användarvisningsbild
av TommyP86
De extremt få gånger jag servat bilen har det antingen varit volvo där jag bor, eller en liten mekonomenverkstad jag känner alla i. Föredrar att göra det själv i 9 fall av tio.
Användarvisningsbild
av milktrucker
TommyP86 skrev:De extremt få gånger jag servat bilen har det antingen varit volvo där jag bor, eller en liten mekonomenverkstad jag känner alla i. Föredrar att göra det själv i 9 fall av tio.
samma här, men det är svårt att klämma ihop fjädrar själv, liaså balansera däck och pressa länkarmsbussningar och AC-jobb.
Resten kan man göra mycket av själv.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Lucif3r skrev:Det är ju betydligt större risk att du springer på en mekaniker på en liten verkstad, än hos volvo.

På volvo är alla aggregatbytare och varken får eller vill tänka själva.
Då funkar det olika på olika ställen. Jag bokar tid med min service tekniker, jag går till honom personligen & lämnar nyckeln. Jag hämtar bilen hos honom. Han förklarar vad som gjorts & om något behöver göras. Men det är klart att det är så i Visby som har kanske 10 meckar. Medan Segeltorp har många många fler.

Men om Milktrucker vill åka till dem små så varsegod. Jag vet att jag hellre vill ha Volvostämpel än namn jag inte vet vilka dem är. Slarv förekommer hos alla, men jag känner mig trygg med VMC & så är det!
Användarvisningsbild
av lennarte
milktrucker skrev:
TommyP86 skrev:De extremt få gånger jag servat bilen har det antingen varit volvo där jag bor, eller en liten mekonomenverkstad jag känner alla i. Föredrar att göra det själv i 9 fall av tio.
samma här, men det är svårt att klämma ihop fjädrar själv, liaså balansera däck och pressa länkarmsbussningar och AC-jobb.
Resten kan man göra mycket av själv.
En händig karl, en svets och ett "regält" skruvstycke så kommer man långt. Jag bytte alla bussninar i framvagnen ( på 745-an)utan större problem. Fjäderspännare gjode jag en själv, funkade inte 100, så jag köpte på Biltema, inte ett dugg bätte. Men det funkar. Det enda jobb jag inte gjort själv på 48 år som "bilpulare" var kamremsbyte på frugans Passat 1,8T -04. Hade planerat att göra det på första semesterveckan men frugan tyckte vi skulle ha semester istället, så det fick en verkstad göra. Det är 2 år sedan och jag har inte fått i alla skruvar dom glömt att sätta tillbaka än... :twisted:
Sedan bytte an kompis växellådan på 745-an bara för OD-lådan är tung ock otymplig och mina axlar är inte i bästa kondition för sådana lyft

Mvh
Lennart
av *pettson*
Hemma endast hemma. Har inte byggt min verkstad till ingenting :wink:
Är det programvara jag behöver så måste jag tyvärr släpa mej in till stan. Då blir det SKOBES Volvo.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Gotlandsbästa skrev:Då funkar det olika på olika ställen. Jag bokar tid med min service tekniker, jag går till honom personligen & lämnar nyckeln. Jag hämtar bilen hos honom. Han förklarar vad som gjorts & om något behöver göras. Men det är klart att det är så i Visby som har kanske 10 meckar. Medan Segeltorp har många många fler.

Vadå fungerar olika? Din tekniker läser i manualen och följer den ord för ord. Stöter han på något problem måste han ringa till servicecenter så dom får avgöra vad han ska göra. Något annat får han inte göra.
Användarvisningsbild
av Perra83
Den årliga servicen fixar Rejmes här i Lindesberg, har även rabatt där via jobbet. Har bra kontakt där oxå efter att ha kört Volvo i över 10 år.
Finns även ett par andra kunniga verkstäder här i stan som får hjälpa mig ibland.
Smågrejer som bromsar och bussningar mm. byter jag själv i garaget eller på uppfarten.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]