Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spuzz
Står i valet och kvalet mellan dessa. Har fått 15% i rabatt via jobbet för att slå till på en ny bil. Har fått prisuppgifter via Bilia. 338tkr för en XC60 D4 FWD VEA Momentum BE automat med klimatpaket. Försöker hålla budgeten under 200tkr då jag får 140 för min V60 i inbyte. Har sneglat på driver support men rymmer inte det i budgeten.

XC70 är en D4 II BE FWD D4 Automat med klimatpaket och där landar priset på 326tkr, vad jag förstått så ingår driver support just nu i BE.

Någon som har erfarenhet av VEA motorn på någon av modellerna och vill dela med sig med lite tankar?

Jag är grymt nöjd med V60 men efterfrågar bättre komfort för mina medpassagerare vilket gör att vi tittar på en uppgradering. Bilstolen gör idag att passagerarstolen blir obrukbar för en person längre än 160cm.
av Aman
Hej
Är det komfort du söker, så är XC70 det bättre valet alla gånger. Om du inte är i behov av AWD, så är den nya VEA D4 8 vxl aut att rekommendera. Den gamla 5cyl känns gammal och trög i jämförelse, och det är tydligt vilken drivlina som känns modernast. Tyvärr så finns Inte den 8vxl aut till den 5cyl motorn, vilket är helt avgörande.
Användarvisningsbild
av EjS
Med barnstol känns xc70 lite större än xc60 men det är marginalt.

Jag vet inte vilke stolar som sittar i xc60 nuförtiden men jämnfört med 2009 modeller är xc70 stolar mycket bättre än xc60.
Användarvisningsbild
av sony
Jag skulle ta xc 60 alla dagar. Det bästa du kan göra är att åka till Volvohandlare och provköra båda bilar. Jag hade liknande dilemma men hos mig handlade det om d4 wea och d4 AWD och jag köpte till slut D4 awd efter att ha provkört båda bilar. För mig kändes 5cylindrar som ett bättre köp oavsett vilken av dessa är nyare eller inte.
av kmi
Jeg syntes ikke VEA motorene er noget specielt, medmindre man kører som når de test forbrug efter EU norm. Så drar de faktisk næsten det samme som den gamle 5'er. Med undtag af bykørsel, der er den virkelig snål.

Det som gør den store forskel er 8 steg växellådan vs. den gamle 6 steg

Jeg har både haft en XC70 och en XC60. Jeg ville helt sikkert gå efter XC60 af tre anledninger:
1. Jeg syntes XC60 ligger bedre på vejen samt der er mindre bulder i bilen.
2. I princip syntes jeg at der går næsten at laste XC60'en som XC70'en dog skal man tænke på at bagruden i XC60 går man ikke kan laste så højt som i XC70
3. Nuværende model kommer nok til at leve et år mere end XC70 (dvs. du har en "ny" model i længere tid)
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Tycker XC70 och V70 ser sjukt uråldriga nu. Som fyrkantiga skokartonger. XC60 ser däremot snygg ut samt modern. Nu är det ju mer saker än utseendet naturligtvis. Skulle aldrig lägga pengar på XC70/V70, men det är jag det:)

Faktum är att det är just V60 och XC60 som fått mig att öppna ögonen för Volvo. Man har uppenbarligen satsat på lifestyle-bilar.
av spuzz
Tack för tipsen! Ja Maxi-Cosi Mobi tog mer plats än vad jag hade räknat med och all packning därtill.
Aman skrev:Hej
Är det komfort du söker, så är XC70 det bättre valet alla gånger. Om du inte är i behov av AWD, så är den nya VEA D4 8 vxl aut att rekommendera. Den gamla 5cyl känns gammal och trög i jämförelse, och det är tydligt vilken drivlina som känns modernast. Tyvärr så finns Inte den 8vxl aut till den 5cyl motorn, vilket är helt avgörande.
Tycker inte XC70 känns större än XC60 i komforten i kupén, snarare mindre. Går man på siffrorna på pappret så verkar den ha mindre benutrymme, men beror ju så klart på hur man mäter, vrider och vänder på siffrorna. Vi båda är korta och har inte monterat en barnstol när vi provkört de båda.

Ja, AWD känns inte nödvändigt. Kör nästan uteslutande i stadstrafik i Stockholm, eftersöker hellre en lägre förbrukning. Hade tidigare en D2 manuell där jag lyckades få ner den till under 0.6l/milen. Ligger idag och slurkar runt 0.8l/milen med min V60 D3 MY11. Det enda jag känner med XC70:n är som andra säger, att den ser riktigt tråkig ut. Gillar att komma upp en bit från marken dessutom och rent bagagemässigt så är båda två större än V60:n. Dessutom 8cm mer i benutrymme bak, vilket borde ge en skillnad fram.

Förbrukning verkar ju gå isär vad gäller just VEA:n och hur mycket den drar. Jag har relativt tung fot så gissar att jag hamnar över snittet i förbrukning. Men den 8 stegade lådan på AUDI är riktigt trevlig, så hoppas Volvo har lyckats minst lika bra.
sony skrev:Jag skulle ta xc 60 alla dagar. Det bästa du kan göra är att åka till Volvohandlare och provköra båda bilar. Jag hade liknande dilemma men hos mig handlade det om d4 wea och d4 AWD och jag köpte till slut D4 awd efter att ha provkört båda bilar. För mig kändes 5cylindrar som ett bättre köp oavsett vilken av dessa är nyare eller inte.
Absolut, men jag tycker inte 4000kr i vägskatt och utsläppen på den motiverar valet av AWD. Jag har vant mig med 115hk och manuell låda så är väl egentligen inte draget jag är ute efter, snarare att den är billigare i drift.
av masaba
Hej,

Förstår jag rätt så är det kupéutrymme med en Maxi Cosi Mobi monterad ni söker, eller? Jag körde i alla fall en Mobi monterad bakom passagerarstolen i min förra V70 MY10 och med barnstolen vettigt monterad (dvs ok benutrymme för grabben) så blev det rejält tight i framsätet. Kollegorna på jobbet gnällde så fort de skulle åka med och det kändes långt ifrån optimalt. Jag har nu en V60 nu (samt en VW Sharan för familjeskyfflandet) och min känsla är att V70 inte är jättemycket större på den fronten än V60.

Annars är min känsla att sittställningen och även insteget fram blir en smula annorlunda i XC60 vilket gör att det fungerar bättre att montera barnstol bakom passagerarstolen där. Jag skulle nog spanat på en sådan om jag skulle montera barnstolar och inte aktivt sökte den mjukare mer följsamma komforten en XC70/V70 ger. XC60 är däremot något smalare än V70 bak men så länge man inte tänker köra mer än 2 pers (ex barnstol+barnstol el barnstol+vuxen) under de lite längre resorna så spelar det mindre roll.

Vad gäller Mobi så är det en ganska stor barnstol pga möjligheten att justera den etc. Man sparar 5-10 cm på att exempelvis köra Britax HiWay eller MaxWay. Kan ju vara värt att kolla upp oavsett om det blir en XC70 eller en XC60.

Mitt bästa tips är att du testar monteringen av barnstolarna i respektive modell ordentligt. I Stockholmsområdet brukar Upplands Motor köra provkörning/hemlån över natten om man hämtar runt stängningstid och lämnar morgonen efter. Då får man mer tid på sig att testa stolsmonteringen i lugn och ro under kvällen.

/Martin
av spuzz
Jo, Mobin är stor men komforten som den ger grabben är värd det extra utrymmet den tar, speciellt valmöjligheten att kunna luta den under färd. Vi valde mellan Britax stolarna men jag gillar varken designen eller hur han satt i de. Han är 6 månader och väger redan 9.5Kg så hann satt sådär i den i jämförelse. Bilia Haga Norra var hjälpsamma idag! Har provmonterat den idag i en XC60 och XC70. Jag upplever att man har mer plats i passagerarsätet i XC60'n. Nu är det bara prislappen kvar... Listpris 450tkr reducerat till 377tkr. Då har vi tagit i tak med Ocean Race, Driver Support, Vinterdäck & Elmanövrerad baklucka. Leveranstiden på Ocean Race idag verkar vara mars. Så säljaren rekommenderade att satsa på ett annat utförande om vi ville ha bilen snabbare än så.

Time will tell. Fördelen är att man hinner spara på sig mer pengar tills dess bara!
masaba skrev:Hej,

Förstår jag rätt så är det kupéutrymme med en Maxi Cosi Mobi monterad ni söker, eller? Jag körde i alla fall en Mobi monterad bakom passagerarstolen i min förra V70 MY10 och med barnstolen vettigt monterad (dvs ok benutrymme för grabben) så blev det rejält tight i framsätet. Kollegorna på jobbet gnällde så fort de skulle åka med och det kändes långt ifrån optimalt. Jag har nu en V60 nu (samt en VW Sharan för familjeskyfflandet) och min känsla är att V70 inte är jättemycket större på den fronten än V60.

Annars är min känsla att sittställningen och även insteget fram blir en smula annorlunda i XC60 vilket gör att det fungerar bättre att montera barnstol bakom passagerarstolen där. Jag skulle nog spanat på en sådan om jag skulle montera barnstolar och inte aktivt sökte den mjukare mer följsamma komforten en XC70/V70 ger. XC60 är däremot något smalare än V70 bak men så länge man inte tänker köra mer än 2 pers (ex barnstol+barnstol el barnstol+vuxen) under de lite längre resorna så spelar det mindre roll.

Vad gäller Mobi så är det en ganska stor barnstol pga möjligheten att justera den etc. Man sparar 5-10 cm på att exempelvis köra Britax HiWay eller MaxWay. Kan ju vara värt att kolla upp oavsett om det blir en XC70 eller en XC60.

Mitt bästa tips är att du testar monteringen av barnstolarna i respektive modell ordentligt. I Stockholmsområdet brukar Upplands Motor köra provkörning/hemlån över natten om man hämtar runt stängningstid och lämnar morgonen efter. Då får man mer tid på sig att testa stolsmonteringen i lugn och ro under kvällen.

/Martin
av GustafD
Jag har erfarenhet av maxi cosi mobi i två bilar, dock ingen volvo. Men jag kan dela med mig av en erfarenhet. I vår Saab 9-5, som har en lång sittdyna i baksätet måste man köra fram passagerarstolen så det är svårt för en vuxen människa att sitta där. Detta då barnstolen är välvad och ska sitta på änden av sitsen. I vår BMW X3 som har en kortare sits i baksätet funkar barnstolen kalas, med mera plats för personen som sitter framför. Detta sker ju på bekostnad av benutrymme för barnet förvisso men på det stora hela bättre. Huruvida xc60 har en kortare sits bak än xc70 vet jag inte men misstänker att det är så?

Eftersom jag inte ägt någon av bilarna kan jag inte uttala mig mej om annat men jag tycker V/xc70 är ganska ful och tråkig. Håller med föregående talare om att volvo blev intressanta med designen på framförallt xc60 och s60 men även v60. För att inte prata om nya xc90 som jag tycker e grymt lyckad.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]