Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ontop
Tror det var 60 mdr goodwill på denna del men det skadar ju inte att höra.
För alla er -08 dieslar som kör runt med en tickande bomb under huven, var uppmärksamma på oljud i mitt fall i samband med start. Startmotorn orkade knappt dra runt motorn och när den väl gick igång tjöt remmen som bara den.
av ontop
Kollade med Volvo, ingen goodwill. Däremot var de billigare än Meca vilket är lite underligt.
av berrabus
Yaniz skrev:Är det en 6:a så skall du inte behöva vara orolig (tror jag)!? Börjar bli lite off-topic. Han som påbörjade tråden ville ha bästa pris på kompressor.
Vad menar du med att om det är en 6:a?

Offtopic, ja kanske men är väl kanon att andra (som jag själv) får kännedom om detta.
Användarvisningsbild
av xerent
berrabus skrev:
Yaniz skrev:Är det en 6:a så skall du inte behöva vara orolig (tror jag)!? Börjar bli lite off-topic. Han som påbörjade tråden ville ha bästa pris på kompressor.
Vad menar du med att om det är en 6:a?

Offtopic, ja kanske men är väl kanon att andra (som jag själv) får kännedom om detta.
Alla Volvos motorer baserade på 2,4 liters dieselfemma är drabbade. Främst är D5 och 2.4D MY08-MY09 drabbade. Från 2010 och framåt är det ett annat fabrikat på AC-pumpen, och vad jag vet är det ytterst ovanligt att denna nyare modell skär. När pumpen skär slits hjälpremmen av. Det andra felet som kan inträffa även på nyare 2.4D, D3 AWD, D4 AWD osv är att hjälpremmen brister eller att remspännaren för hjälpremmen går sönder. Händer något av detta dröjer det inte länge (läs: typ tio sekunder) förrän den trasslar in sig i kamremmen, med ventilsallad som följd.

Det har även förekommit att en och annan 2.5FT har drabbats av samma fel. Bensinsexorna 3.2 och T6 har ingen kamrem, så de är inte drabbade. Däremot kan ju AC:n på de modellerna 08-09 skära, men utan en större katastrof som följd.
Användarvisningsbild
av xerent
Jag har inte hört något om att V70N skulle vara drabbat, så jag antar att konstruktionen på inpassningen av motorn är annorlunda.
av berrabus
xerent skrev:Alla Volvos motorer baserade på 2,4 liters dieselfemma är drabbade. Främst är D5 och 2.4D MY08-MY09 drabbade. Från 2010 och framåt är det ett annat fabrikat på AC-pumpen, och vad jag vet är det ytterst ovanligt att denna nyare modell skär. När pumpen skär slits hjälpremmen av. Det andra felet som kan inträffa även på nyare 2.4D, D3 AWD, D4 AWD osv är att hjälpremmen brister eller att remspännaren för hjälpremmen går sönder. Händer något av detta dröjer det inte länge (läs: typ tio sekunder) förrän den trasslar in sig i kamremmen, med ventilsallad som följd.

Det har även förekommit att en och annan 2.5FT har drabbats av samma fel. Bensinsexorna 3.2 och T6 har ingen kamrem, så de är inte drabbade. Däremot kan ju AC:n på de modellerna 08-09 skära, men utan en större katastrof som följd.
Ok, tack. Kopplade inte att det var 6cyl motor det gällde eftersom det enda som nämnts innan var 2.4d :)

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]