Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petke
Robbi skrev:Okay, då fattar jag och får därmed bekräftelse.
Fast det är ju jäkligt konstigt allt detta!? :???:
I din dator står det ju "Däcktryck" vilket skall motsvara sensorer i däcken, men ditt chassinummer motsvarar alltså det indirekta systemet som skall heta "Tryckövervakning". Jag får min bil på onsdag och jag kommer alltså behöva röntga däcken för att få svar på frågan då :lol:
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Petke skrev:
I din dator står det ju "Däcktryck" vilket skall motsvara sensorer i däcken, men ditt chassinummer motsvarar alltså det indirekta systemet som skall heta "Tryckövervakning". Jag får min bil på onsdag och jag kommer alltså behöva röntga däcken för att få svar på frågan då :lol:
Har du dom svarta vanliga gummi ventilerna är det inga givare i dom, då har du det nyare systemet, och du som inte har fått din bil ännu har nog garanterat dom nya :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Petke skrev:
Nja, jag tror snarare att uppgiften med "däcktryck=direkt TPMS" inte stämmer. Om man har iTPMS så kan man inte få grönt ljus när man stör still. Däremot när man rullar så får man grönt ljus på däcken. Är bilen tillverkad efter v. 39 så är det iTPMS. I ditt fall, garanterat.
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Läs instruktions boken, där står vad som är vad :) ett helt avsnitt om däcktryck.
av Petke
bibbedlizard skrev:Läs instruktions boken, där står vad som är vad :) ett helt avsnitt om däcktryck.
Fast det är ju något som inte stämmer. Robbi säger ju att det står däckstryck i hans bil och enligt instruktionsboken så skall han ju ha sensorer i däcken då. I instruktionsboken står också att sensorerna mäter trycket först över 30km/h vilket också stämmer med vad han skrev i nått inlägg. MEN hans däcktekniker och hans chassinummer säger att han har det nya indirekta systemet. Hur ska man veta? Min säljare har sagt att jag får det gamla systemet med sensorer i däcken, trots att min bil är tillverkad en vecka efter Robbis!? Jag tror att man måste gå på vad som står i bilen. alltså har han sensorer i däcken. Det är ju väldigt viktigt att veta vad man har, så man köper rätt däck i framtiden, eller om man vill ha andra fälgar osv...

Till detta så hittade jag bilder på sensorer som är svarta i gummi och ser ut som vanliga, så utseendet på ventilerna är tydligen inte heller svaret.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Robbi
Mitt chassinummer är 213XXX och enligt listan, som börjar på 212XXX så har min XC70 gen 2. Min däckkille på Volvo ÅF tittade på ventilerna, kände också och sa att de var vanligs böjligs i gummi. När jag går in i datorn kan jag inte se status på däcktrycket förrän bilen rullar, vilket också bekräftar gen 2. Då återstår varför det står "däcktryck" och inte "tryckövervakning? Betydelsen är ju detsamma, det övervakar däcktrycket. De kanske helt enkelt tyckte det var ett mer logiskt namn? De kanske inte uppdaterade mjukvaran? Det är ju ändå bara ett menynamn. Hur säker är uppgiften med att de två uttrycken motsvaras av var sitt system? Vem sa detta förresten, stämmer det verkligen?
Användarvisningsbild
av Robbi
Läste nu manualen. Man får intrycket att det ska finnas två system i bruk. Uppenbarligen ska gen2 ersätta gen 1 så manualen stämmer inte. Inte stämde manualen när det gäller att man kan avvaktivera det hela. Min slutsats, manualen är inte uppdaterad och man kan inte lita på den alls.
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Ja se där ja! Kan säga att ingen av dom där ser ut dom jag köpte original och då fanns det bara ett artikelnummer att välja på när det gäller V70 2015.

Det står rätt i boken, grejen är att det är ett nummer bakom just den här instruktionen om hur man avaktiverar systemet den siffran står även längst ner på sidan och hänvisar till texten endast tillgänglig på vissa marknader!
När jag nu tänker tillbaka så står det även på min att däcktryck uppdateras när bilen börjar rulla. Kanske är samma mjukvara för båda systemen ändå?

Det spelar ingen roll vad du köper för däck så länge dom passar på fälgarna du hade innan, om du tänkte på fälg så följer inte givarna med när du köper fälgen, dom får man köpa sepparat. Vad jag har hört så är det hjulhastighetsgivarna som även ger signal till EBS ( elektronik brake system ) ( ABS ) som även övervakar om det blir dåligt tryck i däcken genom att blir det sämre tryck i däcken så blir dom mindre och snurrar fortare. Men jag kan ju ha hört fel och att det då är sådana plast givare men då borde dom ju finnas at köpa.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 21
Motoroljenivå

Nivån uppdateras bara under körning, 30[…]

Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]

Möjligen kom den grå beläggningen […]