Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Förra gången var jag och tjatade om en automatlåda som växlade lite som den ville. Den löste sej med nollställning och inkörning sen.

Nu funderar jag på bussningar. Närmare bestämt Powerflex. Efter att ha sökt en hel del om xc90 i världen så insåg jag att det finns förstärkta bussningar i orginalutförande men egentligen inga bussningar av typen powerflex som jag kan hitta för ögonblicket.

Nu råkar jag ha två satser liggandes på hyllan här (främre bakre bussning på länkarm) av den lila varianten, avsedda för S60 med flera, dom borde inte hursomhelst vara mjukare än dom som sitter orginal. Min undran är om det är samma bussningsdiametrar, powerflexbussningarna fungerar ju så att man sparar ytterhylsan och pressar in nytt innanmäte i. Man flyttar även över ena fästet mellan gammalt och nytt.
Det är lite småjobbigt att rensa av en fungerande länkarm och sen upptäcka att bussningarna man funderar på att använda är för små. Kanske är det någon därute som redan provat?

Alternativt får jag helt enkelt se om det finns nya vanliga bussningar i lokala butiken som jag kan hämta och pressa i om det visar sej vara illa.
Användarvisningsbild
av wissel
Om jag förstått det rätt så fick jag pris på 400 ca
för dessa "främre , bakre bussningar".
Priset på arbete o matrl skulle landa på ca 3000:-
Sedan kom det till 4 hjulinst.
För enligt Bilia så trycks dom in på plats !
Mina är troligen tokslut.
av *pettson*
wissel skrev:Om jag förstått det rätt så fick jag pris på 400 ca
för dessa "främre , bakre bussningar".
Priset på arbete o matrl skulle landa på ca 3000:-
Sedan kom det till 4 hjulinst.
För enligt Bilia så trycks dom in på plats !
Mina är troligen tokslut.
Jodå det är så det går till. Det är helt riktig, har bytt nåt tusental bussningar i min dag :-)-) .
Autoexperten har tillgång till att ta hem bussningar åt mej om det krävs. Som vanligt finns ju inget i butik.
Det tjuriga är att riva isär nåt för en uppdatering och inte kunna hämta nya av orginaltyp samma dag om det misslyckas.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Om jag tolkade din fråga rätt nu efter ett par öl så är det väl bara att jämföra originalartikel nummren på bussningarna på XC90 och S60, Är det samma originlabussning så passar väl antagligen Poly bussningarna också på XC90.
av *pettson*
Du tolkade frågan rätt. Men jag har redan gjort det jobbet och nej det är inte samma nummer på dom två.
Vilket i sej kan innebära allt ifrån annan storlek till att det är samma storlek men annan hårdhet.
Har även försökt att se om andra performance sidor i andra länder har något men inte hittat nåt där heller. Det enda man hittar är att alla är rörande överens om att xc90 skulle behöva bättre bussningar. Man talar också om en uppdaterad förstärkt version i orginalutförande som ska vara bättre.
Men jag har mailat två bussningstillverkare för performance/eftermarknad så får vi förhoppningsvis veta :-)-)
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]