Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Läste lite i instruktionsboken, TPMS är givarna som jag har, TM heter systemet som övervakar via hjulhastighetsgivarna. Och att man kan avaktivera givarna finns bara på vissa marknader tydligen, står ej vilka länder det innebär.
Användarvisningsbild
av Robbi
bibbedlizard skrev:Läste lite i instruktionsboken, TPMS är givarna som jag har, TM heter systemet som övervakar via hjulhastighetsgivarna. Och att man kan avaktivera givarna finns bara på vissa marknader tydligen, står ej vilka länder det innebär.
Jag fick ett kryptiskt svar av min Volvo ÅF att det går att fixas med en programvara vid nästa service...
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Ja sånt går ju alltid att fixa, frågan är ju hur mycket pengar Volvo vill lägga på fria programvaror och i framtiden kan det ju bli lagkrav även i Sverige pga miljötjafs :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag åkte till min däcktech på Volvo ÅF helt enkelt bad han kolla på mina ventiler. De är indirekt, jag har alltså fått mätningen i ABS. Mina givare är de svarta i plast enligt den tidigare i bild. De som har givare i ventilen är av metall med en extra mutter för att hålla den på plats. De bilar som är tillverkade efter v39 har iTPMS. Min bil tillverkades v40 så min bil var bland de första med iTPMS. Så ni som väntar på bilar, ni får mätning via ABS. Ni som fått direkt TPMS, ni har det bästa systemet men dyrare...hugget som stucket kanske.
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Ja båda systemen har ju koll på om det är luft i däcken så nu är det väll utrett iaf :)
Tycker det är märkligt att man börjar montera ett dyrare system och sen slutar man med det för att utväxla en programvara som sköter det lite sämre men ändå samma uppgift 9 veckor senare :)
Kan ju ha haft med deadline att göra också med tanke på lagar och att vecka 30 måste bilar byggas med däcktrycksövervakning och då var inte mjukvaran färdig ännu så då monterade man givare tills dess.
Användarvisningsbild
av Robbi
Brukar inte Volvo börja dra ner på vissa saker i slutet av året och kränga av dem som "classic"? Precis som med det verkar vara fallet med nivåreglering? Jag hann i alla fall få nivåreglering innan snålandet börjades för mycket? Fast nu gissar jag hejvilt
av Elmeholt
Triad skrev:https://www.flickr.com/photos/60286115@N06/15370857267/

https://www.flickr.com/photos/60286115@N06/15371237000/

https://www.flickr.com/photos/60286115@N06/15370729548/

Sitter på mob så kan inte lägga in bilderna.kommer länkar istället.
Tack så mycket, bara att vänta att VIN-numret ska komma in på minvolvo-sidan då. Kommer det direkt när den börjar tillverkas, eller när den skickas till ÅF ? När får man reg-nr?
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Vin numret kom när bilen var hos återförsäljaren, när bilen blir påregistrerad för första gången men det har ju varit olika för många det här med min Volvo sidan.
Användarvisningsbild
av Robbi
Tack Triad, nu fick man bekräftelse att jag har generation 2 efter att försökt tyda hur man räknar chassinummer. Jag räknade baklänges och antal siffror? Det står ju så många bokstäver innan nummer börjar...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 21
Motoroljenivå

Nivån uppdateras bara under körning, 30[…]

Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]

Möjligen kom den grå beläggningen […]