Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Lämnade in min bil på service idag hos Volvo, endast anpassad basservice, dvs oljebyte och filterbyte typ.
Tror inte ens att de ska ha uppdaterat mjukvaran, står i alla fall inget om detta i pappret.
Bad även teknikern att ta en tur i bilen för att känna om det är något galet med fjädring, bussningar eller hjulinställning ect.
då jag tyckt att den dragit lite åt höger (hade dock lågt lufttryck då (2bar)

Han ringde sedan på dagen och sa att services var klar och att han tagit en tur med bilen och den kändes bra och att
det inte behövdes göra något utan rekommenderade att jag fortsätter köra med 3 bar på mina 18"

Men när jag hämtade bilen nu på kvällen så upptäckte jag efter en stund att det inte var någon volym på radio.
Kan inte hur jag än försöker få igång musiken, varken på radio, cd eller ens handsfreen (Säg ett kommando...).
Jag har återställt ljudinställningarna, jag har kontrollerat "ljud av/på" och den är på. Volymreglaget (digitalt) är i mitten av skalan,
men det är helt tyst.
Ringde en kompis som jobbar på volvo lastvagnar, men han trodde det var någon muteknapp, men det är alltså inte "ljud av/på" som
man aktiverar genom att trycka på den gröna "Power" knappen.
Notera, jag ringde kompisen via bilens Bluetooth och när han pratar så kommer samtalet i högtalarna, så de är inte "helt" döda.

Jag får ju så klart ringa min tekniker imorgon klockan 7, men tänkte först se om det är någon här som vet vad det kan vara.
Känns ju spontant som han aktiverat något "ljud av" när han testkört bilen för att inte behöva lyssna på radio, men vart?!!?
Startade bilen nu efter att den stått still sedan 18.00 och wips så gick musiken igång.
Nu fungerar den som vanligt, lite märkrädd blir man ju att elektroniken spökar, men
frågan är om datorn hade "hängt" sig på output och sedan när bilen var avstängd så
fick processen en ny chans och då fungerade det. Kanske bugg i nya mjukvaran eller
tillfällig hängning beroende på ny mjukvara?

Ska ändå ringa min tekniker och anmärka så att om det blir mer problem kan jag klaga
och säga att detta MÅSTE teknikern orsakat och att volvo firman får stå för garanti byte av
vad nu som kan vara fel.
Du kan av misstag kommit emot on/off knappen på stereon och då går den i tyst läge.
Hej! Har en V70 T4F -12 som är behäftad med samma problem. Det inträffar endast någon gång per år och det går inte att få något ljud i radion förrän man har stängt av motorn och startat om bilen. En gång lyckades jag få igång ljudet geom att stänga av radion med den gröna knappen och därefter sätta på den igen. På Bilia ser de bara ut som "fågelholkar" då jag har beskrivit felet.
Hehe, låter ju helt klart som något mjukvarufel, kan du (blackcreek) säga att det händer i samband med service?
För då kanske det är något med att de släcker servicelampan eller nåt, just eftersom det är 1 gång per år.

Ja, min tekniker såg även han ut som en holk, han gissade på att det var något i datorn som hängt sig och att
det avhjälptes genom att "starta om" genom att låta bilen stå, även lyfta + polen bör fungera.

Men då så, det är inget fel, det är en feature by design =)
Nåväl, nu har den fungerat sedan onsdag kväll så det är väl bara att släppa och köra vidare i livet =)
Tack för era input, då vet jag i alla fall att problemet förekommer även hos andra och att det löst sig själv
hos alla eftersom ingen behövt lämna in den för det och fått något åtgärdat.

Vad är det för plastburk som sitter prec[…]

Nästa elbil från Volvo?

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde mång[…]

Lyfta mittkonsolen

Jag behöver komma åt under mittkonsolen[…]

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]