Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har varit o tittat på en Volvo V70 -06 som gått runt 11 000 mil.

Jag uppmärksammade att när man släpper upp kopplingen så konkar det något, precis som om det skulle vara något glapp i drivlinan. Detta gäller både när man driver fram och bak och då även när man växlar i högre växlar under färd.

Jag har själv en V70 -03 och aldrig hört detta, jag har ett metalliska klickande men det ska vara normal och beror på att hjulbulten slår i hjullagret lite då och då. Det går att åtgärda med gummi bricka men förövrigt inget farligt. Detta klickande låter dock inte alls som det som man hör i vid koppling i den bilen vi tittat på nu.

Är det något fel? Vad skulle det isåfall kunna vara?
Min V70N klonkade med jämna mellanrum från framvagnsupphängningen. Det gjorde den från det att jag köpte den till att jag sålde den 8 år och 12000 mil senare. Det klonkade aldrig så mycket att jag åtgärdade det, utan jag såg det mer som ett skönhetsfel.

I mitt fall var det drivaxelsplinsen som var lite för små för hålet i navet. Standardlösningen var att limma fast den med Loctite. Det var inte en lösning som jag ville ha, så därmed fick bilen klonka vidare.

Nu är det inte säkert att du har samma problem. Det är tyvärr inte ovanligt att V70N klonkar från framvagnen, och det kan vara flera olika anledningar. En del mer allvarliga än andra.
Så låter en v70n. Ett metalliskt klickande låter sämre.
Vanligaste "klonket" är att fjädern rör sig i fjäderskålen (fixas med en stump trägårdsslang) det andra är att bulten inte är dragen till hjul/drivaxeln det är sämre.
Alla andra konkanden tyder på andra framvagnsproblem och bör kontrolleras innan köp.
Hjälpfjäder till koppling

Ja nån som vet? Hur nödvändig &a[…]

Passar V70-dragkrok till XC70?

Som rubriken säger, kan jag köpa en delb[…]

@Steffe3 , Ja det är trist Bra att de lä[…]

var vilar du domkraften "under"?