Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ekand
#84427
Hej

Tänkte dela med mej av mina erfarenheter efter 5 månader som v70 ägare.

En månad efter köp upptäcke vi att magnet kopplingen ACC kompressorn var dålig, tänkte reparera det nu till våren.

En månad senare byte samtliga tändstift "sur"


En dag senare ville bilen inte starta efter korta körningar och motorelektroniklampan tändes från och till. Felet visade sej vara att spjällhuset var smutsigt och fick rengöras. Bilen fick för fet blandning och blev sur fort.

En månad efter det Service byte bakbromsar+ handbromsbackar

För en vecka sedan tändes motorelektroniklampan igen skall felsökas i morgon.


Nu i fredags skar ACC
kompressorn och slet av fläktremmen.

In på verkstad igen

Är kvalliten så här dålig.

Bilen har gått 16000mil.
Användarvisningsbild
av CarMan
#84434
kvaliten brukar inte vara dålig, man bilen kan ju vara miss skött.
eller så är mätaren skruvad. magnet kopplingen till ac:n brukar hålla 30 000 mil eller mer.
Användarvisningsbild
av #27
#84439
Kör du med en ac kompressor som är dålig får du tacka dej själv och sevice & belägg bak är sånt som slits eller är de dålig kvallite??
av Ekand
#84453
Däremot är ju handbromsbackana inte så värst bra när slitbanan lossnar från stommen(orginal) . Men konstiga saker som lampor som lyser. Svårtartad motor, rasade kompressorer. Bör inte skära bara för att spelet mellan magnetkoppling och kompressor blivit för stort.

Några lampor har även slocknat i radion till kanpparna.

Min reparatör sa" ju nyare volvo desto sämre volvo"



Bilen i fråga är en fullservad enägarbil.

Fredrik
Användarvisningsbild
av #27
#84456
Ekand skrev: Min reparatör sa" ju nyare volvo desto sämre volvo"
Ju mer saker man har ju mer som kan gå sönder....
av Frigge
#84462
Ekand skrev:Däremot är ju handbromsbackana inte så värst bra när slitbanan lossnar från stommen(orginal) . Men konstiga saker som lampor som lyser. Svårtartad motor, rasade kompressorer. Bör inte skära bara för att spelet mellan magnetkoppling och kompressor blivit för stort.

Några lampor har även slocknat i radion till kanpparna.

Min reparatör sa" ju nyare volvo desto sämre volvo"



Bilen i fråga är en fullservad enägarbil.

Fredrik
Otur kan alla ha :(
av Kena
#90876
Tycker det låter som det är mer oturs V70 ägare än tur V70 ägare. Spjällhus,bromsskivor,styrleder,hjullager,bromsslangar,div. bussningar osv. Iofs. inte bara V70 ägare, gäller de flesta nyare Volvosar. Mörkertalet måste ju vara enormt, här finns ju bara ca 500 reggade Volvoforumister. Ok om bilarna närmar sej 20000 mil och det börjar hända saker, men vissa har ju inte ens gått hälften. Bilarnas ålder har ju ingen större betydelse, åren nöter ju långt ifrån lika mycket som milen.
Visst bilen har känsla, men känslan av en tom plånka är det inte värt.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]