Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Dock är inte följande fordon skattepliktiga
1. Jordbrukstraktorer
2. Släp som dras av jordbrukstraktorer
Menar du dessa rader, så står det " är inte följande fordon skattepliktiga". Men båttrailern är ju skattepliktig i och med den är registrerad. Har den då körförbud hamnar den i en annan "kategori" d.v.s "fordon med körförbud får endast köras till verkstad och besiktning". Men om du avregistrerar den så kan det (troligen) bli ett "efterfordon" (eftersom det inte är något släp). Då är det inte skattepliktigt längre men får "bara" köras i 30 km. Troligen får du då inte dra den efter din bil eftersom den är bromsad. Efter en traktor får du dra icke registrerade släp och efterfordon med bromsar på allmän väg men inte efter en bil. Detta är "spekulationer" för jag vet inte, men frågan är högst intressant, jag har också en registrerad båttrailer (1600 kg). Men den är besiktigad.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:Dock är inte följande fordon skattepliktiga
1. Jordbrukstraktorer
2. Släp som dras av jordbrukstraktorer
Menar du dessa rader, så står det " är inte följande fordon skattepliktiga". Men båttrailern är ju skattepliktig i och med den är registrerad. Har den då körförbud hamnar den i en annan "kategori" d.v.s "fordon med körförbud får endast köras till verkstad och besiktning". Men om du avregistrerar den så kan det (troligen) bli ett "efterfordon" (eftersom det inte är något släp). Då är det inte skattepliktigt längre men får "bara" köras i 30 km. Troligen får du då inte dra den efter din bil eftersom den är bromsad. Efter en traktor får du dra icke registrerade släp och efterfordon med bromsar på allmän väg men inte efter en bil. Detta är "spekulationer" för jag vet inte, men frågan är högst intressant, jag har också en registrerad båttrailer (1600 kg). Men den är besiktigad.

Mvh
Lennart
Min traktor är registreingspliktig, skattepliktig och finns i fordonsregistret, MEN ändå behöver den inte skattas eller besiktigas eftersom den faller undan undantaget jordbrukstraktor enligt 1 ovan trots att den är registrerad och egentligen skulle skattas om det inte fanns ett undantag...
Då borde ju även undantag 2 gälla för mitt båtsläp om jag drar det med min jordbrukstraktor.
Drar du båtsläp, kan nog polisen hävda att du inte kör en jordbrukstraktor utan en klass 1 som ska vara skattepliktig och frågan faller??
Jordbrukstraktor är ju mest för jordbrukets prylar samt korsa väg etc, Lite klurigt är det. Har själv en jordbrukstraktor men inget jordbruk! Fast får ej köra på allmän väg tror jag (har den i skogen..)
svedan skrev:Drar du båtsläp, kan nog polisen hävda att du inte kör en jordbrukstraktor utan en klass 1 som ska vara skattepliktig och frågan faller??
Jordbrukstraktor är ju mest för jordbrukets prylar samt korsa väg etc, Lite klurigt är det. Har själv en jordbrukstraktor men inget jordbruk! Fast får ej köra på allmän väg tror jag (har den i skogen..)
Du får köra 10% av tiden med andra saker än jordbruksprodukter eller jordbruksredskap bakom, då räknas den fortfarande som jordbrukstraktor
Var står det att den får köras 10%? Och 10% av vilken tid? Som att du kör en timme med båtsläp så måste du köra 9 timmar jordbrukstelaterat samma dag, eller är det på en månad, eller vad?
Amarace skrev:Var står det att den får köras 10%? Och 10% av vilken tid? Som att du kör en timme med båtsläp så måste du köra 9 timmar jordbrukstelaterat samma dag, eller är det på en månad, eller vad?

En användning som utgör högst tio procent av den totala körtiden kan anses som ringa enligt departementschefens uttalande i proposition 1986/87:50 s. 18.

Eftersom skatteuppbördsperioden är 12 månader är det den totala körtiden under nämnda period man bör använda i beräkningen.

Har du kört 1000 timmar i skogen under året bör du alltså kunna asa runt med ett obesiktigat och oskattat båtsläp i 100 timmar innan du får böter.
Hejsan!
Oj vad många svar det blev! Roligt!

Jag har frågat brukare av balvagn. Det har ju hänt att de kört vagn med personbil vid tex inköp av begagnad. Kulkopplingsadapter, varningstriangel och ljusramp har använts.

Om det är lagligt? Ej verifierat. Men att mala jordbrukstraktor många mil är inget uppskattat.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]