NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierra94
Ja, men vilket tryck är ett bra respektive dåligt tryck då? Jag har väldigt varierande tryck på min bil vid körning.
av timebandit
Instämmer . Får ej felkoder vid defekt partikelfilter tyvärr.
Har själv haft konstanta regenereringar. Att spola rent det fungerar inte alltid så byte är rekommenderat för att utesluta fel.
Köp från England å be verkstaden montera om du inte kan göra det själv. Spar du flera tusen på.
av BjarneJ
Har beställt ny avgasåterförings (EGR) ventil. Var och besiktigade i fredags och enl. killen på bilprovningen ligger den endast marginellt över vad övriga dieslar av samma modell brukar göra. Medelvärdet för utsläpp brukar ligga på 0,45 och denna låg på 0,5. Var dessutom lite svart i avgasröret. Avgasvärdena låg alltså inom det godkände området. Det som gav ombesiktning var otillräcklig bromsverkan på handbromsen men det hänger inte ihop med övriga problem. Uppdateringen gick på knappt 300;- och systemet för motorn var redan max uppdaterat. Fick vara med Volvos mek. under hela processen. Hans slutsats var det kunde vara spridarna som hade börjat ge sig, men att bara så där slänga ut 10 - 12.000 på en sak som bara är "kanske" tycker jag är lite väl mycket pengar. Innan jag ger mig på att byta spridare vill jag ha lite bättre på fötterna.
Inledningsvis kommer jag att byta EGR och sen får jag gå vidare om inte det hjälper.
Bilen regenererar inte särskild ofta då den 2 gångar dagligen kör en sträcka om 7,5 mil utan några stopp och det har endast gått ca 500 mil sedan partikelfiltret borde ha bytts enl. Volvos rekommendation. Rekommendation väl att märke.

Jag har skaffat VIDA och en dator med Windows 8, men det är home edition och VIDA vill ha proffessional edition Någon som har testat att lägga VIDA in med home edition.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Mätte dom avgaserna vid besiktningen? Hos mig kopplar de bara upp datan o kollar om det ligger nån kod för avgaser mm.
av dieselputte
Sierra94 skrev:Mätte dom avgaserna vid besiktningen? Hos mig kopplar de bara upp datan o kollar om det ligger nån kod för avgaser mm.
Samma här, men första gången bilen besiktades kopplade de in en sensor och gasade skiten ur motorn så man grät nästan..., numera läser de bara ODB.
av BjarneJ
Enl. besiktningskillen hade han gasat (3000/rpm) så de har tydligen mät avgaserna på gammaldags konventionellet vis. Han berättade dessutom att det inte är så värst lämpligt att tokvarva en diesel (vilket jag redan visste) och han hade därför varit skonsam. Jag såg inte själv just detta moment utan fick nöja mig med vad han berättade. Någon berättade för mig att just (diesel) avgaserna går inte att utläsa via OBD, det krävs tydligen ett dyrt mätverktyg för just dieselmotorer, På grund av mätverktyget är ganska kostsamt är det enl. uppgift många mindre verkstäder som inte har skaffat det
Utsläppsvärdena var inom det godkände intervallet, och problemet kvarstår.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Min egr började strula efter 20 mils körning igår och fortsatte med det resten av körningen. Totalt 45 mil ungefär. Imorse när bilen var kall funkade den som vanligt igen. Alla kortvändor man gör hemma som till & från jobb mm funkar den hela tiden. Så min verkar strula när den är varm och varit körd länge.
av BjarneJ
Finns det någon som vet om det går att installera VIDA med Windows 8 Home edition?
Framgår av manualen att det krävs Windows 8 Proffessional, men har ingen större lust att lägga ut pengar på datorprogram om Home edition fungerar.
av timebandit
Intressant. Köper olaglig mjukvara(VIDA), troligen dice också men inte Windows? Vart ligger moralen? :)
Blir nog svårt att få det att fungera utan pro tyvärr men du kan alltid köra xp eller liknande via en virtuell maskin :)
av dieselputte
BjarneJ skrev:Finns det någon som vet om det går att installera VIDA med Windows 8 Home edition?
Framgår av manualen att det krävs Windows 8 Proffessional, men har ingen större lust att lägga ut pengar på datorprogram om Home edition fungerar.
Har ingen Vida klon än, men har för mig att man ursprungligen skulle ha XP + IE av tidigare release. Möjligt att det går att köra XP med hjälp av följande beskrivning
Läs den långa tråden om Vida, där hittar du säkert bra info.

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]