- tor 16 okt 2014, 17:49
Har beställt ny avgasåterförings (EGR) ventil. Var och besiktigade i fredags och enl. killen på bilprovningen ligger den endast marginellt över vad övriga dieslar av samma modell brukar göra. Medelvärdet för utsläpp brukar ligga på 0,45 och denna låg på 0,5. Var dessutom lite svart i avgasröret. Avgasvärdena låg alltså inom det godkände området. Det som gav ombesiktning var otillräcklig bromsverkan på handbromsen men det hänger inte ihop med övriga problem. Uppdateringen gick på knappt 300;- och systemet för motorn var redan max uppdaterat. Fick vara med Volvos mek. under hela processen. Hans slutsats var det kunde vara spridarna som hade börjat ge sig, men att bara så där slänga ut 10 - 12.000 på en sak som bara är "kanske" tycker jag är lite väl mycket pengar. Innan jag ger mig på att byta spridare vill jag ha lite bättre på fötterna.
Inledningsvis kommer jag att byta EGR och sen får jag gå vidare om inte det hjälper.
Bilen regenererar inte särskild ofta då den 2 gångar dagligen kör en sträcka om 7,5 mil utan några stopp och det har endast gått ca 500 mil sedan partikelfiltret borde ha bytts enl. Volvos rekommendation. Rekommendation väl att märke.
Jag har skaffat VIDA och en dator med Windows 8, men det är home edition och VIDA vill ha proffessional edition Någon som har testat att lägga VIDA in med home edition.
Allt som bärs in i ett hem måste någongång och på något sätt ut därifrån igen...