Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
det här forumet måste vara det sämsta på hela internett.
man kan inte få svar på nått & man kan inte söka sig till den info man vill ha.
alla trådar handlar helatiden om att volvo ska ha eveghetsgaranti.

trådskaparen vill veta om det är nån årsmodell som är sämre, eller om nån är bättre. han är ointreserad av vad ni tycker om att bilarna bara har 3 års kkl
av Kena
En eeevighet......en kort sekund, sjunger Carola. Låten passar till Volvos garantier. Fatta Carman, vi kräver inte evighetsgaranti men det vore väl inte för mycket krävt om bilen håller längre än garantitiden? Volvo är inte ensam om usel kvalitet för pengarna. Det är ju bara uselt att man tillverkar bilar med sämre och sämre kvalitet.
av catinsho
Jag har en sen -02 som jag är mycket nöjd med. Den hade gått som tjänstebil hos en säljare som åkte runt hela sverige, dvs mycket landsväg. trots 12000 mil som den hade gått då var den i bra skick.

Har inte gjort någon dyr reparation på den (än!), trots 18000 mil.

Fördel med årsmodell 2002: den har riktiga strålkastartorkare, det är den sista årsmodellen där du själv kan nolla service-meddelanden.
av Marbas
CarMan skrev:det här forumet måste vara det sämsta på hela internett.
man kan inte få svar på nått & man kan inte söka sig till den info man vill ha.
alla trådar handlar helatiden om att volvo ska ha eveghetsgaranti.

trådskaparen vill veta om det är nån årsmodell som är sämre, eller om nån är bättre. han är ointreserad av vad ni tycker om att bilarna bara har 3 års kkl
Kan väl säga att du själv CarMan inte alltid bidrar till att höja kvaliteten på detta forum...

Man måste inse att alla människor har olika synvinkel på, i det här fallet, Volvo bilar. Man har olika erfarenheter och ser lite olika på saker och ting. För att få ett trevligt forum MÅSTE man förstå att alla tänker inte som en själv, och man kan inte vara en besserwisser och tro att man ALLTID har rätt. Själv är jag inte världens bästa på att uttrycka mig och få fram det jag menar (både skrift och tal), men jag är också ödmjuk mot folk som har andra åsikter, eller som kanske missuppfattar vad jag vill ha sagt. Om vi kunde vara lite mer ödmjuka och försöka hjälpa varandra istället för att gnälla och dumförklara varandra, så blir det ett bättre forum. Detta gäller inte bara CarMan, utan tror att alla borde ta sig en liten funderare...

För övrigt så är jag skitnöjd med min Volvo V70N D5 MY04, säljaren på Davidson i Växjö som sålde den, och Göinge bil som hjälper mig vid problem. Nästa bil blir - en Volvo!
Användarvisningsbild
av Truls
Først vil jeg si at jeg synes dette er et jettebra forum for V70 eiere, og CarMan og andre bidrar med mange gode tips.

Jeg har lært mye på dette forumet, og hadde stor nytte av å lese her før jeg kjøpte min første volvo.

Høsten 2005 kjøpte jeg en V70 som hadde gått ca 12.500 mil.
Bilen er produsert i 2002, og ble importert fra Tyskland til Norge da den var 6 måneder gammel. Siden har bilen gått som tjenenestebil med samme eier og mye langkjøring. Bilen har vært fulgt opp med service hos bilia siden den kom til Norge.

Jeg har så langt ikke hatt noen problemer med bilen bortsett fra en gang med tennigslåsen.
av Kena
Någon skrev här tidigare att kvaliten på reservdelar är bättre än de som levereras från fabrik. Tycker isf. ni ska läsa om 4hjulsdrivna våfflor här på forumet, hur många bakhjulslager har vissa bytt? eller har bilarna mer än 2 bakhjul eftersom de bytt mer än 2 ggr? styrleder byts bara en gång då isf. Ett tips till dej som köper ny Volvo, åk in till verkstan och byt bromsslangar, spjällhus, bromsskivor bak, styrleder osv. så slipper du göra det senare.
av Daddan
Jag tycker det verkar som många Volvoägare här har högre krav än andra på sina bilar. Svenssonbilen som är lite för dyr för att vara lågprisbil och lite för billig att vara premium. En perfekt "jag sticker inte ut åt något håll" bil så jag slipper reta grannen eller bli pratad om bakom ryggen för det är ju ingen skryt-merca. De moderna Volvo idag ska hålla lika länge som de traktorer folk åkte runt i på 80-talet, bilar som aldrig går sönder. Eller gör de? Kusinens 245 han hade fick han byta dämparna bak på vart annat år. Bagageluckan rostade bort, byttes visst på garantin men började rosta igen. Och den hade knappast en avancerad dator i bilen, ingen AC som strulade, inga elhissar, inga elstolar, tror det fanns farthållare faktiskt och ett par extraljus.

Svärpäronen har alltid haft audi. Inte kul när hydraulsystemet pajar och vad det nu var, ganska precis innan de bytte bil fick de en nota på c:a 40 lakan från verkstaden. Sen läckte den (precis som deras nuvarande Audi) kylvatten någonstans som är stört omöjligt att lokalisera. Och dörrhandtagen på insidan har gett upp på alla dörrar utom en. Sen äter den framdäck också.

Volvo är inte en felfri bil och det som diskuteras här är nästan bara fel. Vem vill prata om hur bekväma stolar man har eller hur fint lacken glänser.
Användarvisningsbild
av Bosa
Ber om ursäkt för OT men det ligger dock något i vad Carman säger, börjar själv bli lite smått trött på att många trådar i slutändan hamnar i en klagan på garantier, goodwill, kvalitét, verkstäder osv eller att det tas minsta lilla chans till att försöka tvåla dit nån av de Volvotekniker som huserar här på forumet. Är bilägare som faktiskt är nöjda med sin bil ett sällsynt släkte månntro?

Till trådstartaren skulle jag säga att stirra dig inte blind på årsmodellen. Kolla istället på miltal, skick och historik(tala gärna med tidigare ägare och om möjligt kolla upp bilen via Volvo) istället för att fundera på om du ska köpa en 01:a eller en 03:a så kommer du säkert hitta en bil du blir nöjd med. Och vet du vad, är inne på min fjärde Volvo och är fortfarande nöjd. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
rent generelt skulle jag säga tvärtom, att färre år är bättre än färre mil. inte för att dom tidiga hade barnsjukdomar utan för att det brukar vara mindre slitna, lite frächare.
men det finns ju alltid undantag, endel,andvänder ju knapt bilen o då är den ju som ny fast den är gammal.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Rent generellt kan jag ur min synvinkel säga att jag ska aldrig mer köpa en nyutvecklad bilmodell mer om det inte lämnas garantier på att jag slipper betala barnsjukdommarna oavsett om de infaller under ordinarie garantitid eller inte. (givetvis rimlig tid)

Detta gäller med säkerhet fler bilmärken än Volvo som lider av sjukdommar att inte vara färdigutvecklade när de börjar levereras.

Har betydligt mer insyn i detta än vad flera här på forumet tror att jag känner till angående nya modeller.

Troligen är det få bilfabrikat som ger sådan garantier och därmed köper man ingen halvfärdig skit. Det fanns en tid då Volvo tog ansvar för detta och min 745 hade en del dåliga saker som kostnadsfritt (i stort sett) åtgärdades. BRA.

Givetsvis uppstår det vissa misstag när man tar fram en ny modell men då får man hantera det på ett bättre sätt.

Anser fortfarande att spjällhuset på min V70 -00 var ett resultat av barnsjukdom som jag fick betala själv.

Och till trådskaparen. Är du fortfarande intresserad av Volvo, köp gärna en ny Volvo V70N Classic, färdigutvecklad, med många tillbehör som ingår och har garantier, till ett mycket bra pris.

mvh Roland

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]