Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

En tjej här som knappt vet någonting om bilar och skulle behöva hjälp av er här på forumet. Bilen ska besiktas 31 oktober.

Har en v40 som ska måste in på service och undrar vad som gäller för den servicen, vad kollar de?

* Höger broms där bak, låste sig i våras och en snäll däckgubbe smörjde upp och bankade på bromsen så att låsningen släppte. Är det enbart bromsskivorna som måste bytas eller är det belägg och ok också?

* Parkeringsbromsen är väldigt slapp, för att låsa däcken måste jag dra upp den i topp om man kan säga så, har det med bromsarna att göra?

* Vindrutetorkarna fram gnisslar så man tror att döda katter sitter under motorhuven. Har prövat att byta torkarblad men blev inte någon direkt förbättring - vad kan man göra åt det?

* Läckage i motorrummet. Jag tror att det är en-två sprickor i en slang, vätskan som läcker ut är genomskinligt, luktfritt och pyttelite oljigt - någon som har någon idé vad det kan vara för läckage? Har sett två punkter där det är vått "bakom" motorn.

Vad tror ni att detta kan kosta? Och ska man satsa på en auktoriserad verkstad eller går det lika bra med en "vanlig".

Tacksam för svar!
Hej!
Det viktigaste är att du hittar en verkstad/mekaniker som du litar på. Nån i släkten kanske kan ställa upp? Eller åtminstone rekommendera en bra verkstad? Priserna varierar mycket, men jag skulle inte gå till den billigaste utan att veta att de gör ett bra jobb.
Den största (märkes-)verkstaden är säkert ett tryggare val, men då kostar det desto mer.

På din bil är P-broms och färdbroms samma sak (till skillnad från min V70 tex som har backar i trummor till P-broms) och det betyder att när du drar i spaken så aktiveras färdbromsen bak. Troligtvis behöver du nya bromsok bak, har de blivit bytta förut? Kan rekommendera Biltemas ok för en bråkdel av priset och en lagom stor verkstad som går med på att du köper ok själv.

Men först, ring runt och hör med de verkstäder som är intressanta, deala till ett bra pris på felsökning och posta resultat här, så finns det många som kan säga om det verkar rimligt.

Och förstås: Vänta in fler svar här, jag är inte skarpaste kniven i lådan.
Har bromsarna låst sig igen? Om dom inte gjort det så behövs det ju inte köpas nya OK till bilen. Kanske en rejäl uppsmörjning igen när dom byter bromsbelägg räcker.
Förmodligen räcker det med att byta enbart beläggen för att få iordning på parkeringsbromsen, men verkstaden ser ju om skivorna också är påväg att ge upp.

Har du möjlighet att ta bild på slangen och vart den går så är det lite enklare att klura ut vad det kan vara som läcker :)

Jag hade satsat på en icke märkesverstad, t ex mekonomen/meca/eller någon annan mindre lokal firma. Priserna där kan ibland vara halva mot en märkesverstad, och dom brukar i regel göra lite mer för billigare pris då dom är mer "mån om kunderna" . Märkesverstäder har oftast avtal med diverse bolag osv så dom behöver inte ha den där extra servicen.

Men det varierar stort där också naturligtvis. Bäst är att ringa runt och fråga samt förklara vad du vill få gjort. Du kan t ex nämna problemen du har så att dom kollar upp vad som behöver bytas/åtgärdas när den är inne på service.
Ja, nu är bilen inne på verkstaden och det verkar bli en väldigt dyr reparation.. jag skulle räkna med ca 15.000 sa han.

Som killen sa idag (vi pratades vid per telefon), så var han tvungen att byta allt som har med bromsarna att göra där bak, var även tvungen att byta en fjäder som var knäckt, har inte märkt av det alls, inga missljud eller något sånt.

De har ännu inte lokaliserat vad det är som läcker, är inte vattenpumpen eller kylaren utan det verkar läcka bakom motorn? De ska kolla igenom spindlar och drivknutar och sånt, och sen en service.

Tycker ni att det låter riktigt? Antagligen blir bilen klar på torsdag.
taxi skrev:Det där priset antyder att det handlar om en större verkstad, som hellre byter delar än lagar. Och tar ordentligt betalt.

Nej det är en liten oberoende verkstad. Vi får se vad priset blir idag, ska hämta bilen i kväll. Får hoppas att de inte luras. :oops:
Är tvungen att ha bilen liksom.
benka1 skrev:15,000:- verkar ju vara rena ockerpriset,jobbet tar max 2 timmar säg 2000:- o 13,000:- för material,Huvva...
Verka inte gå så bra för den firman ,not...

Fick tillbaka bilen idag. Han har bytt ett bromsok, bromsbelägg bak, och en fjäder som hade gått av..
Kylarslangen? till turbon hade gått läck så den fixade han också. Vindrutetorkarmotorerna bytte han då det lät som döende fåglar, även torkarmotorerna på framlyktorna är nya. Parkeringsbromsen spändes åt, service och tändspole som var sönder + drivknutar. Allt som allt så gick det på 12.000. Den verkar fungera som den ska nu iaf, de åkte till och med och besiktade bilen åt mig då de ville veta att de hade funnit alla fel.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]