Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glt 92
Vid senaste besiktningen fick jag en del tvåor. Allt är fixat nu utom lambdalampan. Har bytt en mängd olika misstänkta komponenter men inget hjälper. Sista dagen för ombesiktning är i morgon, 28:e. Lite lätt stressad vänder jag mig nu till forumet och undrar, är det någon som vet hur man kopplar bort den där lampan på instrumentpanelen , så att dom blir glada på bilbesiktningen. Nolla felkoderna eller koppla bort batteriet över natten, hjälpte inte. Jag vill koppla bort lampan på riktigt, snabbt och lätt. Går det ? Någon som vet ?

.
Användarvisningsbild
av kenlav
Du kan ju fuska lite.. koppla ur sladden från lampan till Lambdasonden och sätt ihop med någon av sladdarna som släcks vid start .. ex oljelampan eller laddningslampan.. Lambdalampan lyser då när du slår på tändningen och slocknar när bilen startar... sedan kan du ju efter ombesiktningen försöka lösa problemet på riktigt sätt...
Användarvisningsbild
av calle_g
Ta bort ovansidan på intrumentbrädan, det är några skruvar som beskrivs var de sitter i haynes. Sen plockar du ur instrumenthuset genom att lossa två kontaktdon (Obs, om turbo även lossa vakumslangen) och släppa på de spännen som den sitter med. Sen är det bara att plocka bort lampan, slit ur Service lampan när du ändå är igång. Tog mig 15-20min kvällen innan besiktning och det var det ju väl värt.
Användarvisningsbild
av CarMan
kenlav skrev:Du kan ju fuska lite.. koppla ur sladden från lampan till Lambdasonden och sätt ihop med någon av sladdarna som släcks vid start .. ex oljelampan eller laddningslampan.. Lambdalampan lyser då när du slår på tändningen och slocknar när bilen startar... sedan kan du ju efter ombesiktningen försöka lösa problemet på riktigt sätt...
var det där nått du läst på internett?
det är ganska dumt att förvirra trådskaparen tycker jag.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är bara att bita i det sura äpplet.

Du har 1 + 1 månad på dig att laga bilen. klarar du det inte själv så får du vända dig till nån som kan.
av christer.d
håller med car man
har man fel på bil så fixsar man det
och ser glad ut. (D)
av glt 92
Kul med respons. Men jag lägger ner den här tråden nu, var stressad inför det förestående körförbudet klart det är bättre att fixa felet.
Har dessutom pratat med folk som gjort det här med lampan på riktigt,
och det ärju inte bara att slita ut nått på 10 minuter utan du får in och löda om i kretskortet.
Fortsätter nu med systematisk felsökning. Förhoppningsvis ska jag finna felet samt slippa några poliskontroller.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]