Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

milktrucker skrev:så om traktorvagnen är kopplad efter en traktor är det alltså ett efterfordon? och om man kopplar den efter en bil är det en släpvagn?
Du kan (i princip) inte koppla en traktorkärra efter i bil, dom har olika kopplingsanordningar. Dessutom är det inte tillåtet eftersom en traktorkärra inte är skattad och registrerad. Ett efterfordon är av transportstyrelsen bestämt antal fordon med någon form av påbyggnad och som är oregistrerade och får dras kortare sträckor på allmän väg. En släpvagn kan aldrig vara ett efterfordon...

Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Exempel på efterfordon:

•tryckluftskompressor
•skylift
•kioskvagn
Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

•båttransportvagnar
•husvagnar
•tankvagnar.
Ingen registrering eller besiktning behövs för efterfordon
Efterfordon behöver inte registreras och har ingen registreringsskylt, till skillnad från släpvagnar som måste registreras och kontrollbesiktas.

Samma text igen från Transportstyrelsen, med vissa delar av mig understruken.

Mvh
Lennart
jo lennart, man kan koppla ögla till flertalet pick ups eftersom de har triplexdrag, dvs en sprint.
Volvo 940 med triplex-drag
0755652246.jpg
0755652246.jpg (91.72 KiB) Visad 1483 gånger

Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil
Ja, ett efterfordon får dras efter en personbil utan att det behöver ses eller vara ett släpfordon, precis som det står i texten.

Citat från transportstyrelsen
Ett släpfordon är ett fordon som är byggt för att kopplas till ett annat motordrivet fordon (inte moped klass II) och är avsett för person- eller godstransport.
Detta innebär att traktorsläp och alla typer av efterfordon som bär last ska ses som släpvagn och därmed ska registreras och besiktigas. Men där sätter konstruktionen stopp, man kan inte köra ett ofjädrat fordon i 80 km/h och kan därför inte heller registreras.

Hur var o en vill göra och tolka o bedöma detta är personligt. Men vi kan konstatera att man inte ska köra i 80 km/h med fordon som saknar nummerplåt.
Med detta sagt kanske vi kan få ett avslut på denna tråden?
milktrucker skrev:jo lennart, man kan koppla ögla till flertalet pick ups eftersom de har triplexdrag, dvs en sprint.Volvo 940 med triplex-drag
Jo, det är helt rätt, men du får fortfarande inte köra på allmän väg med ett oregistrerat obesiktigat och oskattat fordon efter en bil/lastbil/buss. Endast efter en traktor. Enda undantagen är efterfordon, som enligt transportstyrelsen inte kan vara ett släp
milktrucker skrev:Detta innebär att traktorsläp och alla typer av efterfordon som bär last ska ses som släpvagn och därmed ska registreras och besiktigas. Men där sätter konstruktionen stopp, man kan inte köra ett ofjädrat fordon i 80 km/h och kan därför inte heller registreras.
Ett släp är ett släp oavsett vad som drar det. Ett efterfordon är något annat och har andra regler. Ska du dra något efter bil/lastbil/buss på allmän väg, ska det vara registrerat besiktigat och skattat. Utom då efterfordon. Det du drar efter en traktor kan vara registrerat besiktigat och skattat, men behöver inte vara det. Dom flesta det inte, och det är helt lagligt så länge det är en traktor före.

Mvh
Lennart
var har du fått det där med traktor i från?

Vill se lagtext på att det är ok att köra ett oregistrerat fordon eller ett fordon med körförbud efter en traktor
milktrucker skrev:var har du fått det där med traktor i från?

Vill se lagtext på att det är ok att köra ett oregistrerat fordon eller ett fordon med körförbud efter en traktor
Om jag lusläser lagen och det är en släpvagn som Lennart säger så har jag hittat detta. Det verkar alltså vara så att du slipper betala skatt på släpvagnen om du bara drar den med din traktor.

Skattepliktiga fordon
Följande fordon är skattepliktiga, om de är registrerade
1. traktorer
2. tunga terrängvagnar
3. motorredskap
4. släpvagnar
Dock är inte följande fordon skattepliktiga
1. Jordbrukstraktorer
2. Släp som dras av jordbrukstraktorer

Däremot verkar du inte komma undan besiktning och registrering om du inte drar den för hand eller den ägs av försvarsmakten enligt fordonslagen, här finns inte undantaget för traktor med vad jag kan hitta.
2 § Lagen gäller inte
1. fordon som tillhör staten och är tillverkade för särskilda
militära ändamål,
2. motordrivna fordon som är avsedda att föras av gående eller
släpfordon som har kopplats till något sådant fordon,
3. fordon som används uteslutande inom inhägnade järnvägs- eller industriområden eller inom inhägnade tävlingsområden
eller andra liknande inhägnade områden, eller
4. lekfordon.

Om det nu inte är så att det är ett efterfordon på bilden, Då slipper du även registrering och besiktning.

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
lennarte skrev:.......Den är ofjädrad, obromsad, oskattad, obesiktigad, oregistredad och får framföras kortare sträckor på allmän väg från plats A till plats B med LGF skylt och inte fortare än 30 km. MvhLennart
tja, det är 40 km/h som gäller (för lite modernare traktorer)
milktrucker skrev:Vill se lagtext på att det är ok att köra ett oregistrerat fordon eller ett fordon med körförbud efter en traktor
Jag med, jag har nämligen ett riktigt båtsläp, 80 km/h fjädrat 2 tons, men med körförbud för jag inte hunnit besiktiga.

Kan jag ta traktorn istället när det är dags att ta upp så blir det lagligt trots körförbudet? Då kan jag ju skippa besiktiga tills den dagen jag ska köra så långt att jag får ta bilen istället för traktorn så jag kan ligga i 80.
svedan skrev:
lennarte skrev:.......Den är ofjädrad, obromsad, oskattad, obesiktigad, oregistredad och får framföras kortare sträckor på allmän väg från plats A till plats B med LGF skylt och inte fortare än 30 km. MvhLennart
tja, det är 40 km/h som gäller (för lite modernare traktorer)
Det som står här ovan gäller efterfordon, inte traktorer. Jag tror det finns traktorer som får köra 50 km/tim också numera, i alla fall vissa arbetsfordon (hjulschaktare, traktorgrävare)

Mvh
Lennart
VolvoB20 skrev:
milktrucker skrev:Vill se lagtext på att det är ok att köra ett oregistrerat fordon eller ett fordon med körförbud efter en traktor
Jag med, jag har nämligen ett riktigt båtsläp, 80 km/h fjädrat 2 tons, men med körförbud för jag inte hunnit besiktiga.

Kan jag ta traktorn istället när det är dags att ta upp så blir det lagligt trots körförbudet? Då kan jag ju skippa besiktiga tills den dagen jag ska köra så långt att jag får ta bilen istället för traktorn så jag kan ligga i 80.
Det är en intressant fråga. I och med att det är registrerat så ska det vara besiktigat och skattat. Skrotar du det, kan det vara Ok, men avställt och med körförbud? Jag tror inte det, men jag kan inte svara säkert.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:

Det är en intressant fråga. I och med att det är registrerat så ska det vara besiktigat och skattat. Skrotar du det, kan det vara Ok, men avställt och med körförbud? Jag tror inte det, men jag kan inte svara säkert.

Mvh
Lennart
Det står ju tvärs om ...... Även om det är reggat behöver jag inte betala skatten om jag drar det med traktorn....

Skattepliktiga fordon
Följande fordon är skattepliktiga, om de är registrerade
1. traktorer
2. tunga terrängvagnar
3. motorredskap
4. släpvagnar
Dock är inte följande fordon skattepliktiga
1. Jordbrukstraktorer
2. Släp som dras av jordbrukstraktorer
  • 1
  • 5
  • 6