Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ersj skrev:På Bygg din Volvo verkar det endast vara den nyare spaken till D4.an och sedan den gamla till resten motorerna med manuell oavsett paket.
På min V40 T3 ser spaken lika ut som på V60 D4
Men gud vad tragiskt!! Vet någon om det går att ändra det? Dvs köpa till?
Alla automat lådor oavsett motor har nya spaken, alla manuella växellådor med nya VEA-motorerna har nya växelspaken dem andra med ''gamla'' motorerna har den gamla manuella lådan, vars jag tyckte var funktionellt bättre (backväxeln) men faktist fulare än nya växelspaken.
Helt ärligt rycker jag den är hemsk! Jag är till och med beredd att säga att den sänker interiörskänslan med 50% sett till upplevelsen i förarstolen. Tragiskt. Hur man kan sätta in en sådan ful växelspak i en annars så snygg interiör.....

Jag trodde när jag beställde bilen att den skulle vara med. Hade inte avgjort hela bilen, men den var en tillgång. Jag har ju "skitspaken" i dag i min 6 år gamla V70. Hallå Volvo, uppgradering???
Kan tycka det är märkligt att Volvo behåller den gamla spaken då den uppenbarligen påverkar intrycket av interiören, den nya ser framför allt "dyrare" ut. Mycket märkligt. Känns Skoda över växelspaken till min kommande T3:a :) Men jag har ju inget större val...tyvärr.
robeks,
Det var ju en riktigt snygg växelspaksnopp. Kollade om den fanns för V70 MY15 D4(VEA) manuell också och det gjorde det. Standard läder växelspaksknoppen på manuell är ju riktigt tråkig. Undrar vad en sån här ny MY15 växelspaksknopp kan kosta som reservdel - 500 kr? Skulle gladeligen byta växelspaksknopp på min V70 MY14 manuell om den nya knoppen inte är jättedyr.
/Bo
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]