Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Meco
Hej! Jag får ju bensinvärmare med i min V60 och har lite frågor om detta. Jag är helt ny på området och aldrig haft en sådan bil med bensin eller dieselvärmare.

Ni andra som bor i vinter en del av året, hur använder ni denna funktion? Exkluderar ni helt motorvärmarkabel etc då ni har denna funktion? Samt hur ofta kan man använda detta utan att dra ur batteriet? För batteriet påverkas väl i högsta grad av detta? Min bil står i ett kallgarage, funkar det att köra denna två ggr per dag, varje dag utan problem med batteri eller något annat?
av para
Beror på hur långt du kör mellan gångerna också, så batterit hinner laddas upp.
Sen är väl ett kallgarage inte så bra att dra igång bensinvärmaren i, kommer endel avgaser från den.
av Meco
Ok! Började precis nu undra, kontakt för motovärmarkabel etc, sitter det per defult på bilen med bensinvärmare? Eller är det också ett tillval? Blev lite paranoid nu:)

P.S Ni ser vilken nivå jag ligger på då det gäller bilar :)
Användarvisningsbild
av P210
Saxat från instruktionsboken:
"Upprepad användning av värmaren i kombination med korta körsträckor leder till att batteriet laddas ur med påföljande start- problem. För att säkerställa att bilbatteriet återladdas med lika mycket energi som värmaren förbrukar, bör man vid regelbunden användning av värmaren köra bilen lika lång tid som värmaren används. Värmaren används maximalt 50 minuter vid varje tillfälle."
Jag brukar ta ut batteriladdaren och toppladda mitt batteri någon gång i månaden under vinterhalvåret då det blir mycket korta sträckor med elbakrutan/backspeglar/elvärmesitsar plus bränslevärmarkörning!

Men det finns en massa parametrar som styr om värmaren kan starta eller inte, låg batterispänning, antal liter bränsle kvar i tanken, yttertemperatur etc. Så om du kör ned batteriet kommer du märka det.

Effekten på bränslevärmaren är närmre 10ggr den elektriska, ca 5kW, tio min gångtid gör mer värme än två tim med den elektriska, så den tycker jag du ska hoppa över om du inte måste använda den när bilen parkeras i kallgaraget - inomhus vill man inte köra med bränslevärmaren..., Har du funderat på VOC med fjärrstart från telefonen?
"kontakt för motovärmarkabel etc, sitter det per defult på bilen med bensinvärmare?"

Om du har en FFV (Flexifuel), alltså en F-motor ("etanolmotor"), så har du en elektrisk motorvärmare klart från fabrik. Om du också vill ha en kupévärmare måste du komplettera med att montera en extra kabel och ett uttag i kupén samt naturligtvis köpa en fläkt. Detta fungerar ju bara om du har ett eluttag på din parkeringsplats. Utan det fungerar det inte alls. Många större arbetsplatser har också eluttag på parkeringsplatserna.
Har du inget eluttag men vill ha motorvärmare ändå, så är det dom bränsledrivna värmarna som gäller. Men det är mycket dyrt att köpa och installera en sådan om det inte finns från början, som t.ex i dieselbilar.
Volvos FFV-bilar har normalt inga bränsledrivna värmare, om man inte har beställt det extra? Det är annars elvärme som gäller där.
Det är bra om du fyller på med lite extrainfo om vad det är för bil du köpt och vilken spec det är. Lättare att svara då.

Generellt gäller för bensinvärmare att du
- ska undvika att köra den korta stunder utan den måste hinna bli varm (sotar igen annars)
- ska köra den max lika länge som du sedan ska använda bilen (annars behöver du kompletteringsladda bilen ibland)
- inte ska köra den inomhus (inte schysst mot grannarna direkt)
av Meco
Lövet skrev:Det är bra om du fyller på med lite extrainfo om vad det är för bil du köpt och vilken spec det är. Lättare att svara då.

Generellt gäller för bensinvärmare att du
- ska undvika att köra den korta stunder utan den måste hinna bli varm (sotar igen annars)
- ska köra den max lika länge som du sedan ska använda bilen (annars behöver du kompletteringsladda bilen ibland)
- inte ska köra den inomhus (inte schysst mot grannarna direkt)
Det är en V60 T3 som jag beställt! När du säger korta stunder, hur korta menar du då? I mitt fall så eftersom man inte kan ha den på i ett garage, så handlar det om en gång per dag förmodligen. På väg hem från arbetet vid 17.00. Sträckan hem är väl ca 5 km!
Rådlös skrev:"kontakt för motovärmarkabel etc, sitter det per defult på bilen med bensinvärmare?"

Om du har en FFV (Flexifuel), alltså en F-motor ("etanolmotor"), så har du en elektrisk motorvärmare klart från fabrik. Om du också vill ha en kupévärmare måste du komplettera med att montera en extra kabel och ett uttag i kupén samt naturligtvis köpa en fläkt. Detta fungerar ju bara om du har ett eluttag på din parkeringsplats. Utan det fungerar det inte alls. Många större arbetsplatser har också eluttag på parkeringsplatserna.
Har du inget eluttag men vill ha motorvärmare ändå, så är det dom bränsledrivna värmarna som gäller. Men det är mycket dyrt att köpa och installera en sådan om det inte finns från början, som t.ex i dieselbilar.
Volvos FFV-bilar har normalt inga bränsledrivna värmare, om man inte har beställt det extra? Det är annars elvärme som gäller där.
Jag är förvirrad :) Förmodligen pga min okunskap :) Men bilen som jag beställt är den ovan i detta inlägg specificerat, dvs en T3:a Ocean race, inget i min spec säger något om motorvärmare i alla fall. På min nuvarande V70 sitter det ju en kontakt vänster fram för just motorvärmarsladd, trodde det var standard numer? För på bygg din volvo har jag inte stött på det?
Har du inte beställt elektrisk motorvärmare kommer din T3 inte ha det. Bara standard på etanolbilar.

Om du bara har 5km hem från jobbet kommer bensinvärmare nog inte att fungera optimalt. Egentligen ska den bara köras lika länge som det tar att åka dina 5km men det är väl max 10 minuter? Det funkar iofs att köra bensinvärmare så korta stunder, det du inte får göra är att starta den och sedan bara låta den gå 2-3 minuter.

Mitt förslag är att du använder bränslevärmaren så att du ställer tiduret på 17:00 men är noga med att ladda bilen på helgerna. Köp en CTEK eller motsvarande elektronisk laddare.
av Meco
Lövet skrev:Har du inte beställt elektrisk motorvärmare kommer din T3 inte ha det. Bara standard på etanolbilar.

Om du bara har 5km hem från jobbet kommer din bensinvärmare inte att kunna användas optimalt. Egentligen ska den bara köras lika länge som det tar att åka dina 5km men det är väl max 10 minuter? Det funkar iofs att köra bensinvärmare så korta stunder, det du inte får göra är att starta den och sedan bara låta den gå 2-3 minuter.

Mitt förslag är att du använder bränslevärmaren så att du ställer tiduret på 17:00 men är noga med att ladda bilen på helgerna. Köp en CTEK eller motsvarande elektronisk laddare.
Ursäkta tröga frågor, men när du säger ladda bilen? Vad exakt menar du då? :)
Då menar jag att du kopplar in en sån eller motsvarande här till ditt batteri på helgerna. Anledningen är att bränslevärmaren förbrukar batteri när den körs, ganska mycket dessutom. Kör du bara korta sträckor kommer bilen inte kunna ladda upp sig själv i samma takt som bränslevärmaren förbrukar batteriet.

Bild
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... AgBY8P8HAQ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]