Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det kan vara nåt problem med bromsoket på den sidan. Om det är ett ok med kolvar på båda sidor, så kan det vara ena sidan som kärvat fast, om det är ett glidande ok kan rörelsen kärvat fast. Resultatet är att skivan böjer sig lite vid bromsning och så länge backarna inte är för slitna funkar det OK, men då blir det efterhand mer spel på ena sidan och inget spel på den andra och då kan det låta lite från den sida som ligger an. Kanske värt att kolla att oket jobbar normalt.
Omöjligt är det ju inte, men med tanke på hur många gånger jag haft isär oken vid det här laget... ;)
Enkolvsok för övrigt och de där glidpinnarna ser bra ut, rena och fina. Inte omöjligt att okens halvor häktar i varandra förvisso.
Fast då borde det väl låta mer när jag bromsar..? Ska ha det i åtanke dock!
S6024t skrev:HAr du kollat hjullagret än?
NU har jag äntligen haft tid att ta mig till GDS-hallen igen... Jag lyfter på hatten för tipset om att känna på fjädern, det gjorde en jävla skillnad! :D

Bra skillnad mellan höger och vänster när jag snurrade på hjulen, plockade av hjul, bromsok, okhållare och bromsskiva och snurrade/kände mellan varje. Jodå, det verkar ju vara hjullagret. Högersidan har en svag darrning i fjädern när jag snurrar på navet och jag tycker att den sidan också är lite tyngre att snurra på. Det låter litegrann om högersidan också, även om det var svårt att höra i en GDS-hall där det alltid är någon som kör med en högtryckstvätt när man behöver lyssna på något...

Hjullager alltså. Om jag fattat det rätt är det en komplett sats med nav, lager och fäste mot hjulupphängningen? Finns det billigare än 1700 spänn på Skruvat?
Sådär, hjullagret bytt och nu är det tyst och fint i kupén igen.
Billigaste lagret löste sig genom jobbets inköpskanaler och det var ett mindre helvete med en av bultarna men det gick.

Fast jag är fortfarande fascinerad över hur det kunde låta precis som en skev bromsskiva... Vrider jag på det gamla lagret nu både känns och hörs det hur det skorrar. Nåja, nu har jag nya bromsar runt om. :D

Tack för hjälpen, gossar!
Tänkte beskriva tillvägagångssättet i korta drag. Vet ju själv hur irriterande det är när man googlat fram samma problem som man själv har och tråden bara slutar med "löste det"... ;)

Detta gjordes alltså på bakhjulet på en framhjulsdriven V70N -06! Ingen drivaxeltapp att bråka med alltså.

Vad du definitivt behöver:
Pallbockar att ställa bilen på
Garagedomkraft att lyfta hjulupphängningen med
Momentnyckel
Dragskaft, gärna flera olika
7mm insexnyckel eller hylsa
8, 10, 13 och 15mm hylsor, gärna en väldigt grund 15mm
Annat bra att ha: spärrskaft, hammare, 5-56, borste, tänger och ett välfyllt förråd av svordomar.

- Upp med bilen så högt det går och ställ den på pallbockar. Domkraften behöver du senare, men det går inte med bilens. Garagedomkraft är det som gäller.

- Av med hjulet, peta bort fjädern i bromsoket, pilla bort plasthattarna på baksidan av oket och lossa skruvarna. 7mm invändig insex är skallen, så en insexhylsa eller liknande behövs. Tyvärr är just 7mm inte alltid är så lätt att hitta i handeln.

- Pressa in bromskolven med en polygrip om det behövs (funkar att bara dra oket mot dig också) och ta loss det. Häng upp det högt i fjädern med ett buntband, men tänk på att du kommer lyfta hela hjulupphängningen senare, så se till att det finns utrymme för rörelse. Jag lät det bara ligga på fjäderbenet, men då måste man ha en jävla koll när man lyfter sen.

- Lossa okhållarens bultar (13mm skalle) och ta bort den.

- Lossa bromsskivans lilla bult (10mm skalle) och ta bort bromsskivan. Kan behövas lite (milt) våld för att få parkeringsbromsens backar över kanten som gärna blir på insidan.

- Nu har du navet framför dig. Det går att byta det utan att ta bort parkeringsbromsen, men jag tog bort allt mest för att få mer utrymme att arbeta på. Dessutom passade jag på att göra rent ordentligt och smörja upp när allt ändå var av.

- På baksidan, lossa ABS-givaren (8mm skalle) och peta undan den.

- Okej, nu börjar det jävliga. Navet sitter med fyra bultar (15mm skalle) inifrån, du ser deras gängor från utsidan. Två av dom sitter lätt till, en sitter illa till och den bakre nedre är överjävlig. Gå lös på gängorna med 5-56, bromsrengöring och borste för att få bort så mycket skit ur dom som möjligt. Svår manöver med parkeringsbromsen kvar.

- Nu behöver du lyfta med domkraften för att få plats att arbeta med den sista bulten, jag höjde så mycket att bilen lättade från pallbockarna och ändå var det galet tight. Dessutom fick jag kapa ner min hylsa för att öht få på den på bultskallen, så du behöver så grund hylsa som möjligt för att få ner den bredvid fjäderns fäste. Dessutom (igen) får ditt dragskaft inte ha för mycket gods längst ut vid hylstappen, annars kan du inte vrida när du väl fått den på plats.
Har man tillgång till diverse nätta luftverktyg kanske det blir enklare, men det hade inte jag i lånat garage ute på landet. ;) Någon snackade om mutterknackare, men en sån får inte på några villkors vis plats.

- I VIDA står det att man måste fila ner flänsen på nedre bakre bulten för att få loss den helt, men det märkte jag inget av. När den väl gick att skruva med fingrarna var det inga problem alls.

- När bultarna väl är loss behövs det återigen (milt) våld för att få navet att hoppa loss, det har ju suttit där ett tag. Sitter skyddskåpan kvar i mitten så banka loss det med en hammare bakifrån, ett nytt finns ju på ditt nya nav.

- Gör rent på alla håll och kanter.

- Montera i omvänd ordning. :D

- Korsdra bultarna hela vägen in, när det börjar ta emot på allvar ska de momentdras till först 20 Nm, sedan 65 Nm och till sist ytterligare 60°. Att få ner momentnyckeln till jävelbulten är ju bara att glömma, så jag försökte känna efter hur mycket jag drog de andra bultarna tills momentnyckeln klickade till och sedan dra likadant med dragskaftet på den sista uslingen. 60° är ganska enkelt, det är ett sjättedels varv, dvs samma som att dra en bultskalle "ett hack" eftersom bultskallen är sexsidig.

- Återmontera ABS-sensorn (den lilla bultens officiella moment är 10Nm), parkeringsbromsen, bromsskivan (10Nm på bulten), okhållaren (60Nm), oket, fjädern och till sist hjulet.

- Kör en sväng och hoppas på att du inte hör något. ;)
Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]

Farthållare

Idag la farthållaren av. Var på en l&a[…]

Här är kabelskadorna dokumenterade, dock[…]

Kostnad för halvljus?

Jag köpte en D1S på Biltema, tänkt[…]