Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
har 16 tum (och 215 bredd) på minxc70 . Absolut bästa däcken. tystare och mjukare än sommardäcken (235 mm).
På förra hade jag 235 på vintern och det är inget roligt (Skoj på svenska) när det är snö och is.
av Røilern
Har nå kjørt en måned med 215/65-16 på skikkelige vinterveier, hard snø, slaps, 15cm løssnø med mer. Synes dekkene fungerer bra - og ikke minst gir de bra fremkommelighet under vanskelige forhold(dyp snø)
av perhall
ztaffans skrev:
Røilern skrev:Hei

Jeg har bestillt en XC70 med 16" vinterhjul (215/65) - delevis basert på økonomi men også selgerens råd om å velge 16" på vinterhjul. Mindre sporing - går bedre i snøen tror jeg det var.

Rent bortsett fra det estetiske er det noen som har dårlige erfaringer med 16" vinterhjul og sterke anbefalinger for 17"?
Det är helt rätt som du gjort. Väljer du 17" så blir det troligtvis bredare också vilket är döden i snö på vintern. Jag skulle hellre köra med med 15" som är smalare ändå och en högre profil men tyvärr går ju inte detta längre för bromsok mm.
Se gärna på rallybilar som kör vinterrallyn. De har supersmala däck för att komma ner genom snön och få så bra fäste som möjligt.

Du kommer även att överraskas av lägre bränsleförbrukning vilket jag tycker känns märkligt. Jag har aldrig haft en bil som har dragit mindre med vinterdäck än sommardäck. Sommardäcken jag kör är 17" Michelin som tydligen rullar riktigt trögt. Jag överväger faktist att byta till 16" sommardäck när mina nuvarande är utslitna, tyvärr ser ju bilen inte lika fin ut med 16".
Vad är det för Michelin sommardäck som rullar trögt? Mig veterligen finns inte sådana. Michelin generellt är inte särskilt bra på våtgrepp men mycket bra på att vara lättrullade, ett sådant däck är Primacy HP som sitter standardmonterade på många V70II med 225-50-17 och även (den ovanliga dimensionen) 245-45-17. Primacy HP är inte på något sätt trögrullande./PH
Användarvisningsbild
av oilburner
Hei Røilern
Om vi helt bortser fra dekkets utforming,mønster gummi kvalitet osv så spiller det selfølgelig ingen rolle for festets del om du har 10 eller 30 tommer (om det hadde gått) i diameter på felg. Det eneste som betyr noe for feste er jo den del av dekket som er i kontakt med veien. Da er det kunn bredden av dekket som er avgjørende og dersom du ser på et dekk med samme bredde (og samme type) i 16 eller 17 tommer så skal det være helt likt når det gjelder feste til veien. Men det kan bli litt stivere /hardere å kjøre på når en øker felg diameteren då dette jo innebærer at dekkhøyden blir mindre og dermed er det mindre gummi å fjære på. Men fra 17 til 16 tror jeg ikke at du vil ha noe problem. Det eneste som vil bli avgjørende er utsende på hjula / bilen og prisen selvsagt.
Jeg har altid gått ned på felg størrelsen på vinterhjula på samtlige biler jeg har hatt. Også på bredden har jeg hatt smalere dekk i forhold til original størrelsen på sommerhjula for enkelte biler med gode resultater. Uten å ha noen somhelst erfaring med XC70 så vil jeg si at 215 er mer enn bredt nok. Riktignok er det en ganske tung bil men jeg ser ingen fordel med å ta bredere dekk enn det i allefall.
av Steff 99
perhall skrev:
ztaffans skrev:
Røilern skrev:Hei

Jeg har bestillt en XC70 med 16" vinterhjul (215/65) - delevis basert på økonomi men også selgerens råd om å velge 16" på vinterhjul. Mindre sporing - går bedre i snøen tror jeg det var.

Rent bortsett fra det estetiske er det noen som har dårlige erfaringer med 16" vinterhjul og sterke anbefalinger for 17"?
Det är helt rätt som du gjort. Väljer du 17" så blir det troligtvis bredare också vilket är döden i snö på vintern. Jag skulle hellre köra med med 15" som är smalare ändå och en högre profil men tyvärr går ju inte detta längre för bromsok mm.
Se gärna på rallybilar som kör vinterrallyn. De har supersmala däck för att komma ner genom snön och få så bra fäste som möjligt.

Du kommer även att överraskas av lägre bränsleförbrukning vilket jag tycker känns märkligt. Jag har aldrig haft en bil som har dragit mindre med vinterdäck än sommardäck. Sommardäcken jag kör är 17" Michelin som tydligen rullar riktigt trögt. Jag överväger faktist att byta till 16" sommardäck när mina nuvarande är utslitna, tyvärr ser ju bilen inte lika fin ut med 16".
Vad är det för Michelin sommardäck som rullar trögt? Mig veterligen finns inte sådana. Michelin generellt är inte särskilt bra på våtgrepp men mycket bra på att vara lättrullade, ett sådant däck är Primacy HP som sitter standardmonterade på många V70II med 225-50-17 och även (den ovanliga dimensionen) 245-45-17. Primacy HP är inte på något sätt trögrullande./PH
Ett bredare däck skapar mer rullmotstånd, så följdaktligen är ett 225 däck snålare än ett 245 om man jämnför likvärdiga däck och fabrikat.
men det brukar vara ganska marginellt, det var någon test om detta i en motortidning för något år sedan.
Man testade 15-18" och olika bredd tror skillnaden var under 0.1 l /mil från det smalaste till det bredaste.
av perhall
Steff 99 skrev: Du kommer även att överraskas av lägre bränsleförbrukning vilket jag tycker känns märkligt. Jag har aldrig haft en bil som har dragit mindre med vinterdäck än sommardäck. Sommardäcken jag kör är 17" Michelin som tydligen rullar riktigt trögt. Jag överväger faktist att byta till 16" sommardäck när mina nuvarande är utslitna, tyvärr ser ju bilen inte lika fin ut med 16".
Vad är det för Michelin sommardäck som rullar trögt? Mig veterligen finns inte sådana. Michelin generellt är inte särskilt bra på våtgrepp men mycket bra på att vara lättrullade, ett sådant däck är Primacy HP som sitter standardmonterade på många V70II med 225-50-17 och även (den ovanliga dimensionen) 245-45-17. Primacy HP är inte på något sätt trögrullande./PH[/quote]

Ett bredare däck skapar mer rullmotstånd, så följdaktligen är ett 225 däck snålare än ett 245 om man jämnför likvärdiga däck och fabrikat.
men det brukar vara ganska marginellt, det var någon test om detta i en motortidning för något år sedan.
Man testade 15-18" och olika bredd tror skillnaden var under 0.1 l /mil från det smalaste till det bredaste.[/quote]

Det testet minns jag och det stämmer att det skilde klart under 1 dl mellan 195:or 15 tum och 18 tum (minns inte bredden men det var en röd Volvo S60).

Däremot vänder jag mig mot uttalandet om Michelin-däck som rullar riktigt trögt. Sådana finns inte enligt min mening i modern tid, jag har t o m svårt att tro att ett Michelin Primacy HP 225 rullar trögare än ett normalt vinterdäck 205 - jag tror snarare tvärtom. Har sett flera tester där ett Primacy HP ligger ett par cl under snittdäcket i motorvägsfart i förbrukning pga att det är så lättrullat./PH
av sluggo99
Jag velar så hejdlöst avseende den här frågan och väcker lite liv i den här tråden... Om man bortser från det rent estetiska och fokuserar på köregenskaperna, så tolkar jag det bl a som att ett 16-tumshjul blir mindre spårkänsligt och mindre känsligt för iskanter etc., medan ett 17-tumshjul pga bredden får bättre fäste på barmark/plan mark. Korrekt uppfattat och vilka andra köregenskaper bör man isf tänka på? Kommer nog välja antingen Cecino/Pangea på 16 tum eller Sargas på 17 tum, så det är ju ändå inga designmonster vi pratar om, så framförallt handlar det alltså om köregenskaperna (även om jag kommer att vela även rörande utseendet...). Tacksam för all input!
Användarvisningsbild
av gooose
Säger som B20 i tidigare inlägg
Svårt att veta och ge råd då man inte vet hur frågeställaren kör/bor

Då TS kör XC70 förutsätter jag att det är en AWD o ingen halv färdig bil :D

Men ett 17" hjul går väldigt stabilt om du kör mestadels i/på vägar som har "normal" vinterväg hållning
Funkar helt OK även i lös snö (ca 20-25 cm djup) körde med släp(ca1000kg) oplogade vägar i vintern som var inga konstigheter och han inte tänka mej att ett 16" smalare hade vart någon större skillnad som jag skulle
märka
Men är du boende där vägar är mer snötäckta än barmark så har jag ingen större erfarenhet av detta och kan således inte ge några råd
Men med 4hjuls driften så slipper man mycket krångel

Har själv kört med 17" på vintern nu i närmare 10 år utan några problem detta dubbat och dubbfritt varierat efter min inställning för vad som är rätt för mej just för stunden

/Gooose
av sluggo99
gooose skrev:Säger som B20 i tidigare inlägg
Svårt att veta och ge råd då man inte vet hur frågeställaren kör/bor

Då TS kör XC70 förutsätter jag att det är en AWD o ingen halv färdig bil :D

Men ett 17" hjul går väldigt stabilt om du kör mestadels i/på vägar som har "normal" vinterväg hållning
Funkar helt OK även i lös snö (ca 20-25 cm djup) körde med släp(ca1000kg) oplogade vägar i vintern som var inga konstigheter och han inte tänka mej att ett 16" smalare hade vart någon större skillnad som jag skulle
märka
Men är du boende där vägar är mer snötäckta än barmark så har jag ingen större erfarenhet av detta och kan således inte ge några råd
Men med 4hjuls driften så slipper man mycket krångel

Har själv kört med 17" på vintern nu i närmare 10 år utan några problem detta dubbat och dubbfritt varierat efter min inställning för vad som är rätt för mej just för stunden

/Gooose
Tackar, nu velade jag över lite mot 17 tum... : :???: :D

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]