Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NorskDrive
Hvordan opplever dere Xc60 D4/D5 Awd med manuell kasse istedet for automat?

Har selv en MY13 Xc70 Aut, men sliter litt led dårlig veklsingskomfort på girkassen. Har kjørt adapsjon flere ganger, byttet ventilhus og olje. Men girer skikkelig dårlig i mine øyne. Så dårlig at det kan være snakk om gjennkjøp av Volvo.

Da må man jo finne seg noe annen Volvo istedet. Hvordan passer Xc60 med mauell girkasse? Harmonisk oppsett mellom motor/girkasse?
Har lyst til å prøve Xc60, men er redd for å kjøpe enda en Volvo med "dårlig" automatkasse.

Dumt å kjøpe en Xc60 med VEA og fwd?
av PerXC70
Hej,

Jag hade tidigare en XC70 D5 AWD MY13 med Polestar och manuell växellåda. Nu har jag en XC60 MY14 D4 FWD VEA och manuell växellåda.

Inget snack om saken att motorn är svagare och tråkigare men däremot snålare.

Jag upplevde min XC70 med manuell växellåda som alldeles för sladdrig och långslagig och död i lägena, ingen känsla direkt. Växellådan som sitter mot VEA är ljusår bättre och har också fått credit för det i pressen. Är underbar att växla med. Den är dessutom utväxlad betydligt bättre, i 120 km/h så skiljer det ca 450 rpm i lägre varvtal. XC70 låg och varvade alldeles för högt, speciellt eftersom den hade ett sånt högt vrid.

D4 VEA går bra med FWD, är det blött ute och man gasar på så slirar det men man får ha en annan körteknik än med AWD. Jag är mycket nöjd med bilen, framförallt förbrukningen, ligger på i snitt 0,65 istället för 0,8 mätt vid pumpen.
Användarvisningsbild
av bjornw
Har en XC60 aut nu och hade två manuella innan.

Automaten har sina fördelar tillsammans med DriverSupport och vid trixande i skogen. Den växlar helt ok vid normal körning men tvekar för mycket i vissa lägen, oftast med konsekvens att den växlar upp för sent eller växlar ner för tidigt. Valde till paddlarna för att snabbt kunna kompensera. Bilen känns dock lite "lyxigare" med automaten, svårt att förklara varför och det är andra saker som skiljer mellan bilarna som kan vara orsaken, tex 4C som är kung.

Upplever manuella som tystare, starkare och snabbare. Mindre förluster i lådan alltså. Den drar ca 0,5l/100km mindre med manuell (7,5 i snitt istället för 8,0). Växlar man rätt går det att få ner motorljudet ordentligt jämfört med automaten. Dieselknacket blir mkt ovanligt.
De var aningens långslagiga att växla och hade en mjuk känsla men var inte svåra eller krångliga att växla.

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]