Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som vet hur man kopplar loss bränsleledningen? Jag håller på att ta bort insugningröret på en Volvo V70 2005 170 för att fixa vevhusventilationen. Insuget är helt löst förutom bränsleledningen som jag inte vet hur jag skall koppla loss. Trycksatt?

Mkt tacksam för svar!

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 Bertilla, redigerad totalt 0 gånger.
Om jag kommer ihag ratt sa sitter det en lite skruv pa undersidan som man tar bort, sen lyfter/drar man ut/av en svarta plast biten.

Lite svart att forklara men det later vettigare nar du gjort det. Jag kollade igenom mina bilder men hade inget bra som visade hur den sitter.
OK tack! :)

Skruven är väl den som sitter på clipset (se nedan) på ovansidan. När jag tog bort skruven kunde jag ta bort clipset. (Jag hoppade över detta på de första bilderna) Det finns ingen skruv på undersidan. Det ser ut som om bränsleröret sitter inkört i den kvarvarande plastbiten och säkras av skruven i det borttagna clipset. Det borde gå att dra ut röret ur den svarta plastbiten. (Om jag vågar) Jag var på Bilia och beställde den svarta plastbiten samt en o-ring (80 kr) för att studera dem och se hur det sitter.

Bild

Bild

Bild

Återkommer ... :-)-)
Jaha, nu tror jag att jag forstar. Nar skruven och clipset ar borta ska du bara kunna dra ut roret ur insuget. Du kanske far vicka lite sideledes och upp och ner for att fa ut den for den sitter intryckt ganska bra.
Fick ett PM med relevant innehåll:

"Du undrade angående om det är trycksatt, det finns ett litet tryck uppbyggt i systemet. Du kanske redan vet om detta, men den lilla blåa hättan som finns på spridarrampens högra sida. om du skruvar av den och håller en trasa under samt en liten skruvmejsel så kan du trycka in en "ventil" som släpper trycket i systemet.

Ha en trasa redo när du drar ut Bränsleröret för det kommer att rinna lite ändå. Röret är inte jättelångt men där är ändå en bit att dra ut. Du behöver inte vara orolig för att dra o böja det men va lite försiktig. Röret ska i princip bara rakt ut från fästet och rampen. Det är som du skrev innan att plasten och den lilla skruven håller röret på plats.
Bra att du köpte extra delar, det kan komma o behövas!

Köp ordentliga slangklämmor i olika storlekar om du inte redan har det! Volvos snabbklämmor borde förbjudas! Mycket lättare att kunna spänna med mejsel eller litet spärrhandtag. "
Idag drog jag ut bränsleledningen ur den svarta plastbiten. Genom att lirka med röret och det lösa insuget några minuter lossade röret till slut och gled ut - se bilden. Ca en 1/2 dec. bensin rann ut.

Bild

Dessförinnan hade jag med en smal mejsel tagit bort bränsletrycket (se bild 24 och 25 på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=71177).

Insuget satt ändå fast i något ...på vänster sida av insuget mittemot generatorn finns genom en genomförning där jag lossat EN bult. Efter att jag försökt trycka ut den med en mejsel anade jag en bult till på baksidan! Trångt värre, men lednyckel och Biltemas korta blocknyckel med spärr löste problemet. Det visar sig att det är vevhusventilationens el-värmarenhet som sitter där och naturligtvis måste bort.

Bild

Värmaren sitter här med två bultar (10 mm)
Bild

Värmaren sticker in i insuget
Bild

Bild

Bild

När detta var gjort kunde jag vinkla fram hela insuget. Nu kommer man äntligen åt! Pust! :D
Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]