Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av skrothögen
Har suttit och knappat lite då jag börjar övergå till E85/95 blandning nu när bensinen är så dyr.
Även om det kortsiktig är väldigt marginell skillnad så blir det en del på ett år.

Jag tar inget ansvar för hur ni blandar bränslen i era bilar, detta är enbart uträknat efter min bil.
Men såhär kan det se ut i vilket fall.

Min teori (rätta mig om jag har fel)
I denna beräkning är bränslekostnaderna per liter efter min senaste tankning.
95 = 14,19kr
E85 = 9,80kr (Räknar nedan med att E85 drar 30% mer än bara 95, vilket i verkligheten kan se annorlunda ut.)

Jag tankar 35liter 95 och 20liter E85 = 55 liter

Blir i faktist kostnad:
14,19 * 35 = 495kr
9,80 * 20 = 196kr
Totalt: = 691kr
Sen ska man beräkna att E85 drar 30% mer
30%av20=6, 6*9,80=58,8+691=749,8kr

Jämnför man milkostnad med enbart 95 och blandat som ovan.
Blandat = 749,8/55 = 13,61kr/mil
Vanlig 95 = 14,19kr/mil
Skillnad = 58 öre/mil

Räknar man enbart E85 lär man dra 30% på hela summan:
55 liter + 30% = 16,5+55= 71,5*9.80 = 700kr
700/55=12,74kr/mil
Skillnad mellan blandat 95/E85: 87 öre/mil
Skillnad mellan enbart 95: 1,45kr/mil

Hur mycket Etanol och bensin har jag då tankat?

Om man utgår från att tanken var helt slut.
35 liter 95 (95% bensin - 5% Etanol)
20 liter E85 (85% Etanol - 15% Bensin)
=
55 liter = 18,75 liter ren etanol
55 liter = 36,25 liter ren bensin
=
34,09% ren Etanol
65,91% ren Bensin

Jämnföra mellan 95 och min blandning på ett år.
Om man kör blandat ett helt år och kör ca 1500mil/år
Blir det sammanlagt 0,58*1500=870kr

De pengarna kanske man kan lägga på ett extra oljebyte eller något :)

Någon som kommit fram till något annat vid blandning av E85/95?
Hur mycket procent drar era bilar med enbart E85 eller med E85/95 blandning?

// Skrothögen
av Rådlös
Jag blandtankade ca 30 % etanol i min 245 -92 i mer än 5000 mil. Jag räknade aldrig i pengar på detta för priserna var så instabila. Men två egenskaper stog klara för mig. Några köldstartproblem fanns inte i den bilen. Inte heller någon ökad bränsleförbrukning. Den bilen drog alltid 0,85 L/mil, oavsett bränsleblandning.
Egentligen en tredje egenskap också: Bilprovningen hade aldrig något att påpeka när det gällde avgasvärden.

I dag kör jag en V70 2.0F -08. Den drar 1,18 L/mil. Alltid på E85.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Många tror att vanliga bilar inte klarar etanol......och det gör de inte heller som ren E85. Jag skulle vilja påstå att 15-20%(10-15% ren etanol) E85 fungerar, sen kommer konstigheterna som drabbar flexifuel-bilarna.
av Rådlös
Milktrucker: Du kan dubbla din gissning om hur mycket etanol en vanlig bil tål. En bil med datorstyrd Lambdareglering anses klara minst 30% etanol. Det är så mycket som styrdatorn kan reglera luft och bränsle. Det finns bilar (fanns) som klarar mer. Några t.o.m 100% E85. Det är beroende på hur generöst styrdatorn är programmerad. Styrdatorn vet ju inte vad det är för sorts bränsle, vad det stog på pumpen på bensinstationen. Den känner bara om den behöver öka eller minska luftmassan i förhållande till det aktuella bränslet för att hålla Lambda 1. Lambda 1 är för övrigt inte något påfund av miljöförespråkare eller politiker. Det är närmast som en naturlag då en för bränning ger mest energi och minst avgasutsläpp. Det är inte exakt, men så nära man kan komma.
Vad det gäller motorn rent mekaniskt, så kan man kolla den här filmen:
Jag har länkat till den många gånger, men den tycks ändå ha ett förvånande nyhetsvärde för många trots att den inte gjordes "i går".
Det finns många bilägare som kan vittna om hur många tusen mil dom har kört på etanolblandning eller ren E85 i sina vanliga bilar avsedda för bensin. Får jag räkna in dom mil jag körde blandtankat, så är jag i dagens läge uppe i över 11000 mil. Men jag är långtifrån värst på detta. Det finns dom som har kört mycket längre.

Ett tillägg: Det finns dessvärre ett par bilmodeller som inte trivs så bra med större halter av etanol. En av dom är dessvärre en Volvo. V/S 40 med Mitsubishimotor 1,8 och årsmodell runt 2000, tror jag det var? Det beror inte på motorn rent mekaniskt, utan på att EGR-systemet har en sådan egenskap att det blir negativt med etanol i just den motorn.
Användarvisningsbild
av P210
Jag pendlade i en Ford Fiesta -03 förra gången då bensinen tangerade 14kr, kan varit 2009-10, etanolen var också då runt tian.
Mina erfarenheter kan bekräfta dina teorier men att upp till 10-20% inblandning av etanol var svårt att märka någon ökad bränsletörst.
Fiestan var inte jättesnål säg 0,85lit/mil på motorväg;

På ren bensin: 14,19*0,85=12,06kr/milen

Blandtankning:
25% etanol för 9,8*0,21 lit= 2kr
80% bensin för 14,19*0,63 lit=9kr
totalt 11kr Besparing ca 1kr

Motorlampan tändes vid 35-40% etanolinblandning, slocknade vid nästa tankning med mer bensin.
Körde nog 5000 mil på dessa blandningar, inga anmärkningar på konstiga avgasvärden vid kontrollbestikning, och Fiestan lever än, möter den på motorvägen ibland, stripade upp den med ST stripes över huven, så den är lätt att känna igen ;-)
av skrothögen
Rådlös skrev:Jag blandtankade ca 30 % etanol i min 245 -92 i mer än 5000 mil. Jag räknade aldrig i pengar på detta för priserna var så instabila. Men två egenskaper stog klara för mig. Några köldstartproblem fanns inte i den bilen. Inte heller någon ökad bränsleförbrukning. Den bilen drog alltid 0,85 L/mil, oavsett bränsleblandning.
Egentligen en tredje egenskap också: Bilprovningen hade aldrig något att påpeka när det gällde avgasvärden.

I dag kör jag en V70 2.0F -08. Den drar 1,18 L/mil. Alltid på E85.
Detta är ju suveräna siffror, har inte mätt vid pumpen än 95 kontra 95/85 men jag tycker (enligt den oseriösa bensinmätaren) att E85'delen inte verkar dra 30% mer, det ska nog ses som en riktlinje där det kan dra Upp till 30% mer.

Ska testa min blandning när det bli köldgrader, får spara en halvtank utifall det behövs mer bensin.
Men att beakta när man blandar E85 och 95 vintertid är ju att det egentligen är E75 (25% bensin, 75% Etanol)
Så kör man samma blandning blir det ändå mer bensin i vintertid.
milktrucker skrev:Många tror att vanliga bilar inte klarar etanol......och det gör de inte heller som ren E85. Jag skulle vilja påstå att 15-20%(10-15% ren etanol) E85 fungerar, sen kommer konstigheterna som drabbar flexifuel-bilarna.
Jag kör just nu på 34% ren etanol (42% E85) och bilen fungerar bra än så länge, ingen motorlampa eller liknande är tänd.
Tycker snarare att bilen blivit piggare (kan va inbilling) men den svarar tidigare på gas, dock går den inte fortare.
Vissa biltillverkare har satt en gräns på E85 eller om dom sätter gräns på ren etanol? skillnaden är att dom garanterar att bilen ska klara dessa procent, men i verkligheten kanske den klarar 100% E85 men det är inget som är garanterat.
Ska bli spännande att se vad som sker vid köld.
P210 skrev:Jag pendlade i en Ford Fiesta -03 förra gången då bensinen tangerade 14kr, kan varit 2009-10, etanolen var också då runt tian.
Mina erfarenheter kan bekräfta dina teorier men att upp till 10-20% inblandning av etanol var svårt att märka någon ökad bränsletörst.
Fiestan var inte jättesnål säg 0,85lit/mil på motorväg;

På ren bensin: 14,19*0,85=12,06kr/milen

Blandtankning:
25% etanol för 9,8*0,21 lit= 2kr
80% bensin för 14,19*0,63 lit=9kr
totalt 11kr Besparing ca 1kr

Motorlampan tändes vid 35-40% etanolinblandning, slocknade vid nästa tankning med mer bensin.
Körde nog 5000 mil på dessa blandningar, inga anmärkningar på konstiga avgasvärden vid kontrollbestikning, och Fiestan lever än, möter den på motorvägen ibland, stripade upp den med ST stripes över huven, så den är lätt att känna igen ;-)
1kr milen blir mycket i längden om man åker som du 5000mil (5000x1=5000kr) kan man göra något annat roligt för :)
På tal om avgasvärderna ska jag köra in bilen på en fyrgasmätning och jämnföra med besiktningsprotokollet för att se vad som hänt med CO/HC och LMBDA-värderna, tyvär sparas inte CO2 på besiktningsprotokollet så kan inte jämnföra detta.

Hur gick era bilar med blandningarna?
Skillnad på pigghet? ryckighet? tomgång?

// Skrothögen
av Rådlös
Skrothögen: Du tycker att din bil blir piggare. Det är helt rätt. Det finns uppmätta siffror på detta. Det blir ett bättre bottendrag framför allt. Kanske inte stor och extrem skillnad, men den har som sagt blivit uppmätt. På http://www.etanol.nu har dom skrivit lite om det här och det var nog där jag såg mätresultaten.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Det jag ville komma fram till var att det hade varit bra om vi kom igång med E10 eftersom bilflottan klarar det, samtidigt som trycket på oljemarknaden lättat något med resultatet att priset sjunkit något på råolja
av *pettson*
855 T5 lite trimmad gick på 30% blandtankning utan att dra mer bränsle alls. Den låg och snittade på litern precis som för bensin under min testperiod. Körningen var samma sträcka totalt 10 mil per dag. Totalt 300 testmil.

XC90 2004 7 sits automat. Går alldeles utmärkt är original. Snittar 1.05 över samma tid och sträcka som 855:an på bensin. Med 30% inblandning går den däremot upp på 1,25l/mil.

Notera att bägge bilarna stegvis fått mer inblandning. Men att mätningen har inte börjat förräns jag nått 30% och kört så ett tag.
Användarvisningsbild
av P210
Det jag ville komma fram till var att det hade varit bra om vi kom igång med E10 eftersom bilflottan klarar det, samtidigt som trycket på oljemarknaden lättat något med resultatet att priset sjunkit något på råolja
Exakt! och att vi får nytta av etanolen! E85 eran verkar vara över, stackars alla bensinstationer som fick läggas ned för att de inte kunde möta kravet om att tillhandahålla minst ett förnyelsebart bränsle (läs etanol..)
I dagsläget innehåller all bensin som säljs i Sverige fem procent etanol, men enligt nya EU-regler är den tillåtna halten i bensin tio procent. En inblandning av etanol på upp till tio procent anses inte påverka motorn och accepteras av de flesta biltillverkare.

I dagsläget är dock de svenska skattereglerna sådana att det inte lönar sig att öka inblandningen till tio procent.
!?! Ändra dem då så vi får lite miljövinster?

I Frankrike och Tyskland blandas redan 10 procent etanol in i ordinarie bensin.
Låginblandning av 5 % etanol i bensin minskar koldioxidutsläppen med ca 0,5 miljoner ton fossilt kol per år.
Hittade lite siffror över Sveriges bensinförbrukning, den sjunker, men om det är mer diesel eller snålare bensinbilar som gör det fanns inte presenterat, det intressanta är att nästa hela Sveriges inhemska etanolproduktion går åt till låginblandningen, E85 importeras!

Årlig bensinförbrukning i Sverige
2005 5.499.000m³
2012 3.920.000m³

Antal liter låginblandad etanol år 2012 191.000m³

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]