NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som topic lyder, är detta möjligt? Jag som redan har massvis av saker att göra med bilen behöver tydligen mer att göra.
Nästa år ska jag göra lite mer underhåll på bilen invändigt och instrumentbrädan har en ca 15cm lång repa som jag själv orsakat och därmed stör mig enormt på. Jag överväger att roffa åt mig en ny, kanske man skulle leta efter en med högtalaren i mitten, tänkte jag.

Jag har idag High performance-stereon, kablaget för den högtalaren böööör vara framdraget men jag är osäker. Och om det nu är så, är det plug n play isåfall eller är det premium som gäller?
Kan inte svaret men om du byter instrumentbrädan så gör gärna en howto för det skall vara riktigt jobbigt att ta bort den. Vill ta bort min för att hitta skrammel/rassel under den :)
Vill du hara ha i centerhögtalaren tror jag det räcker det med mattkniven! Finns eftermarknadsGPS/DVD:er som man sätter på originalplats!
Hittade inte någon länk nu, men har sett bilder där man bara karvat bort stoppningen, förmodligen går det hitta märken i plasten under för hur man ska öppna upp.
Bild

Vill du ha bort repan är "översta" skinnet/brädan inte omöjlig att ta bort, denna måste ju relativt enkelt kunna bytas om man blåser av passagerarairbagen!
Under denna sitter sedan ett stort plastsjok till, men den borde vara samma på alla (se bild nedan).

Min bil har Premium Sound och mittkanalen är ju till för en tredje kanal - Dolby 3.1 eller Surroundljud - så frågan är om inte kablagen från HU:n skiljer.
Jag bytte till ett centergaller med uttag för RTIskärm och köpte hissmotor/konsol till min men hittade inget kablage till RTI fördraget, fick snällt dra egna kablar via handskfacket. Gick samma väg som kabeln till varningsblinkersknappen, enda kabeln (grön kontakt) som syns i mitten på bilden nedan.
Bild

Fler demonteringsbilder;
http://666kb.com/i/c2bh3msxszt76z1iy.jpg
http://666kb.com/i/c2bgy12uxu8jyv796.jpg
http://666kb.com/i/c2bh1o6muelf9t20q.jpg
http://666kb.com/i/c2bh31404ypndozui.jpg
http://666kb.com/i/c2bh47rlc2lbom7p6.jpg

JB borde vara ett bra ställe att öva på :) men där är ju nästa alltid panelen borta, men de kanske kan tipsa dig hur man får bort den åtminstone!
klistra in: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... räda/Alla/
timebandit: Lovar att dokumentera så gott det går om det blir av. ;)

P210: Hoppades nästan att du skulle svara, du brukar ha koll på saker.
Jag vill egentligen främst byta panelen pga repan som irriterar mig något enormt och inför ev försäljning i framtiden så.. Ja, jag nojar mig säkert i onödan förstås. Men då mina projekt med bilen går mot sitt slut så är det alltid kul att hitta på nya dumheter.
Och då tänkte jag att jag kunde passa på att addera centerhögtalaren, tanken slog mig när jag återigen såg just en sådan högtalare på eBay.

Det är som du säger, möjligt att kablaget varierar mellan de olika stereopaketen.. Kanske går att hitta en sprängskiss någonstans.
Så frågan är om man inte bara ska byta överdelen isåfall och sedan skära hål för mitthögtalaren. Problemet då blir väl att det inte finns några fästpunkter för den för de sitter förmodligen i själva brädan. Går förstås att lösa men ju smidigare desto bättre.

Var brädan bökig att ta loss? Antar att det är en hel del skruvar som ska loss men jag hör olika historier från de som plockat loss den av nån anledning.
JB är det givna försöksstället iaf och även inköpsstället, men det hänger nog mest på huruvida kablaget finns från start - gör det inte det så kanske jag kan leva med repan...
Har inte bytt bräda själv, bara varit och fingrat i kanterna på den, men med hjälp av bilder från Bildelsbasen och vad jag sett, så är det skruvat i nederkant/någon skruv på sidorna och sedan bara hakar i framkanten under vindrutan. Kan i princip inte vara mer än ventilationsutblåsen/ljusströmbrytaren/mittkonsol som ligger utanpå. Tändningslås och instrumenthus verkar ligga innanför.

Ska du byta hela brädan borde man kunna hitta en begagnad med hål för centerhögtalare, pressningen som originalgallret ligger i är svår att få till, eftermarknadsGPSerna ligger över kanten för att dölja det man skär upp.

Första bilden nedan visar original centerhögtalare för bilar utan RTI, den mer framåtvinklade jag bytte till som passar ihop med RTI skärmen ligger till höger. Fästpunkterna till högtalare/RTI-skärm skruvas med sex torx i en hårdplastbit som verkar sitta under själva instrumentbrädan (finns ju inga fästen på bilden i mitt förra inlägg)
Som du ser i lilla infällda bilden består instrumentbrädan av ett par lager vinyl med något skum i mitten.
Bild
På nästa bild är den RTI-anpassade högtalaren monterad ihop med hissen och skalet till RTI-skärmen.
Bild

Jag har kvar originalgaller + mitthögtalare med konsol om du blir sugen på att börja samla delar till projektet... :wink:

Strippad överdel:
Bild
Därja, perfekt! Stort tack, det där gjorde mig mycket klokare.
Nu kvarstår då bara frågan om kablaget finns för högtalaren, någon på swedespeed.com borde veta detta men sajten ligger nere sedan igår. :(

Var det inte du som satte i en eftermarknads-gps i den hållaren?
Vore ju smutt att integrera GPSen däri såklart men vette tusan om det är värt besväret, kostnaden sticker ju även iväg en del då. Främst vill jag ju bara klämma in mera ljud i bilen. :D

Femtielfte editen:
Om allt går som jag tänkt, så återkommer jag definitivt gällande dina överblivna delar. ;)
Jävligt intressant tråd på många områden!!! :)

Så du menar alltså att den övre delen är lätt att ta bort??? När jag kollar i VIDA så är det APMYCKET som måste göras för att bort bort instrumentpanelen men aldrig sett eller reagerat på att det är olika delar? I VIDA står det att man skall lossa på skruvar från motorrummet å annat jäkelskap!
Så om man får loss den övre delen så blottas det mesta där under så som kontaktstycken osv?

@grillchips: Gött att höra! :) Har man inget att göra så skapar man sig något att göra! :) :) Mitt projekt är att hitta och ta bort rasslet jag har under instrumentpanelen som är något till höger om DIM samt någonstans likvärdig placering fast på passagerarsidan. Ger mig fan på att det är något kontaktstycke som ligger i skakar! Hatar knarr å rassel!
Men instruktionerna i VIDA har skrämt bort mig rejält :(
Gött mos! Vår GPS har ett gäng år på nacken så visst vore det praktiskt att uppgradera men det är nog lite onödig lyx. Waze funkar så ypperligt. :)

Ah, sajten är up n running igen, tack! Får fråga vidare där.
Nu verkar han ha haft en äldre S70 och då är ju frågan hur mycket det har ändrats genom åren. Förmodligen inte alltför mycket men om man kan tillverka en egen kabel så bör portar finnas lediga för ändamålet == fullt möjligt att addera en center.
Har inte kollat vad VIDA säger ännu, men om man ska ta bort brädan komplett i ett stycke lär det vara mycket meck, men visst borde en blåst airbag och därmed en förstörd överdel vara rätt enkel att byta, måste ju vara med i grundtanken med att inte sätta airbagen bakom en lätt utbytbar lucka som det var förr?

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]