Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ganska ny på forumet, med en nyare volvo och en äldre volvo.

Köpte min V60 T3 i juni och är än så länge helnöjd med valet. Har tidigare bara kört en trimmad S70.
Visst är det en jäkla skillnad på bilarna, S70:n behöver knappt nån växelspak, medan V60:n kräver lite mer växlande, men tycker ändå den drar på bra. Man måste bara lära sig hur och var den orkar ladda ordentligt.
Efter 4000-4500 rpm så händer inte jättemycket, tror dock en uppgradering bättrar på det. Ska själv fixa en.
Satte häromdan i ett sportluftfilter, vilket åtminstone gjorde den kvickare och fick den att morra lite mer.
Man måste ju ändå förstå vad det är man köper och inte förvänta sig några mirakel. Vet ju själv att S70:n sparkar på bra, men suger i sig en del bensin och inte ligger jättelågt på varvräknaren i motorvägsfart. Vill jag åka billigare, lugnare och tystare så tar jag V60:n.
Sen vet jag inte hur mycket som skiljer på "Fords" motor och volvos nya?

Tror en provkörning kan säga dig mest ändå!
Det är dock ingen dålig motor. Vill du ha mer får du helt enkelt betala mer.
TobbeViktor skrev:Ganska ny på forumet, med en nyare volvo och en äldre volvo.

Köpte min V60 T3 i juni och är än så länge helnöjd med valet. Har tidigare bara kört en trimmad S70.
Visst är det en jäkla skillnad på bilarna, S70:n behöver knappt nån växelspak, medan V60:n kräver lite mer växlande, men tycker ändå den drar på bra. Man måste bara lära sig hur och var den orkar ladda ordentligt.
Efter 4000-4500 rpm så händer inte jättemycket, tror dock en uppgradering bättrar på det. Ska själv fixa en.
Satte häromdan i ett sportluftfilter, vilket åtminstone gjorde den kvickare och fick den att morra lite mer.
Man måste ju ändå förstå vad det är man köper och inte förvänta sig några mirakel. Vet ju själv att S70:n sparkar på bra, men suger i sig en del bensin och inte ligger jättelågt på varvräknaren i motorvägsfart. Vill jag åka billigare, lugnare och tystare så tar jag V60:n.
Sen vet jag inte hur mycket som skiljer på "Fords" motor och volvos nya?

Tror en provkörning kan säga dig mest ändå!
Det är dock ingen dålig motor. Vill du ha mer får du helt enkelt betala mer.

När ni skriver "uppdatering", vad exakt menas med det? Snabbare T3:a samt hur mycket kostar det?
Uppdatering = trimning.
Misstänker att en trimning på dessa motorer är som det är på min S70-99a.
Man låter turbon jobba lite mer. Man tillåter lite mer laddtryck och kanske lite större öppnng av gasspjäll.
Det du kan få ut tror jag är 200 Hk (150 orig,) och runt 300Nm (240 orig.)

Min S70 funkar ju så att den fortfarande är en lågtrycksturbo (vilket jag misstänker att T3:an är också). Normalt har den ett laddtryck på runt 0,45 bar, men vid hårdare acceleration (läs fullgas) så laddar den snarare närmare 0,7-0,8 bar vilket ger mer vrid och Hk. Den blir ju en behaglig bil som reagerar hyfsat fort pga liten turbo, men snurrar på bra vid fullgas.
Är ju en hel del skillnad i motorvolym, men jag känner ju att T3:an sticker iväg bra, men sen har den inte mycket mer att ge.
Skulle gärna ha en liten kick till på slutet.
S70:n fortsätter ju att dra till msn släpper gasen, dvs det finns alltid mer att ge. Dock så är det ju 5 cylindrar mot 4 = mer varvvillig.

Vet inte om dessa motorer reagerar likadant dock?
Senast redigerad av 1 TobbeViktor, redigerad totalt 0 gånger.
Det är enligt volvo det, misstänker att de inte vill ge den mer.
BSR eller RICA stoppar nog på 200. Autotech vet jag inte, men skulle tippa på 200 där också.
Jag kommer lämna min till Autotech när plånboken tillåter det. De har ju mycket erfarenhet från volvo och har väl tävlat med fordbilar.
Jag är lite osäker på detta men borde inte T3/T4 vara samma PSA 1.6T motor som sitter i Peugeot och Mini? I så fall ger den ju redan 200hk i vissa utföranden.
Lövet skrev:Jag är lite osäker på detta men borde inte T3/T4 vara samma PSA 1.6T motor som sitter i Peugeot och Mini? I så fall ger den ju redan 200hk i vissa utföranden.
Nej, det är en motor utvecklad Bmw som sitter i dom. Har själv en Mini Cooper S med den motorn.
Sista generationen verkar ha annan motor
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_B48

Den andra generationens motor skulle kunna vara samma
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mini_(2001 ... 3)#Motorer
Andra generationens bensinmotorer har utvecklats tillsammans med PSA Peugeot Citroën och tillverkas av BMW i Hams Hall i England
Katalysator...

Hej! På min 945 Turbo - 97 så har f&ou[…]

Tjenare, Jag har en V70 -08 där gummilisten […]

Letade efter skramlande ljud under bilen. Kommer t[…]

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]