Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
lennarte skrev: Om du ska konvertera ett lastbilssläp till efterfordon
Jag menade inte så. Du kan aldrig konvertera ett släp till ett efterfordon. Ett efterfordon är en helt annan sak. Jag menade att dom skulle kunna ta ett 20 tons traktorsläp och köra grus på istället för säd. Och slippa alla problem med besiktning och slippa betala dyr skatt. Hade det varit tillåter, hade dom gjort det. Och förresten, det finns en hel värld utanför Stockholm där det också kör grusbilar och byggs vägar. Där är det kanske tätare mellan grustagen så det blir kanske inte så länga transporter, och inte så mycket trafik. Några traktorer med släp kanske... :lol:

Mvh
Lennart
VolvoB20 skrev: Men de verkat ju köra 3000% olagligt. Här är Cirkus Scott tex, De har ju inte ens dragbilarna reggade....
Dom brukar vara traktorregistrerade för att slippa betala "multumpengar" i vägskatt.

Mvh
Lennart
lennarte skrev: Du kan aldrig konvertera ett släp till ett efterfordon. Ett efterfordon är en helt annan sak.
En husvagn, båtvagn mfl kan du konvertera från släpvagn till efterfordon genom att plocka bort fjädringen.
lennarte skrev: Jag menade att dom skulle kunna ta ett 20 tons traktorsläp och köra grus på istället för säd. Och slippa alla problem med besiktning och slippa betala dyr skatt. Hade det varit tillåter, hade dom gjort det.
Förr var det 20 km och nu 30 km som gäller och dessutom måste det var ofjädrat, jag har inte träffat den lastbilsförare som skulle kunna tänka sig att nöta runt i den farten utan fjädrar för att spara skatten på släpet.

Har du 20 ton grus på en ofjädrad traktorvagn och det är minsta gupp i vägen så rycker det rätt obehagligt i dragfordonet.
VolvoB20 skrev:En husvagn, båtvagn mfl kan du konvertera från släpvagn till efterfordon genom att plocka bort fjädringen.
Japp, det är Ok, men du kan inte göra det med en släpvagn.
VolvoB20 skrev:Har du 20 ton grus på en ofjädrad traktorvagn och det är minsta gupp i vägen så rycker det rätt obehagligt i dragfordonet.
Japp, och det är därför du inte får köra det efter något annat än en traktor.

Mvh
Lennart
milktrucker skrev:En båt kan transporteras på en båtvagn(efterfordon) och på ett båtsläp(släpkärra), varför 2 olika fordon för samma ändamål?
En båtvagn är uteslutande gjord för att transportera en båt på. Den är ofjädrad, obromsad, oskattad, obesiktigad, oregistredad och får framföras kortare sträckor på allmän väg från plats A till plats B med LGF skylt och inte fortare än 30 km. En släpkärra (eller menar du en båttrailer) med båt på är fjädrad, skattad, besiktigad, registretad och får framföras vart som helst i världen i 80 km.

Mvh
Lennart
Mysteriet tätnar......

Så du säger att traktorvagnarna som jag och 100.000 andra bönder drar omkring på inte är efterfordon utan släpvagnar eftersom man kan köra flera olika saker på dem..

Då måste ju jag och alla andra 100.000 bönder registrera in dem då alla släpvagnar måste vara registrerade enligt lag. Men nu går ju inte detta då det inte finns några COC dokumentation från någon tillverkare överhuvudtaget vad gäller traktorkärror.

Bild
VolvoB20 skrev:Då måste ju jag och alla andra 100.000 bönder registrera in dem då alla släpvagnar måste vara registrerade enligt lag.
Japp, Om du drar dom efter ett fordon som inte är en traktor.

Mvh
Lennart
hastighetsbegränsare ja, dvs bilen går inte köra fortare än 90(volvo) eller 89(scania) för då stryps motorn. Men det räcker inte att motorn stryps, bilen kan fortfarande rulla fortare med strypt motor.

Finns svenska idioter i dragbil o trailer som kommit upp i 140 km/h
av *pettson*
Alla har begränsare. En del fantsifullare än andra kanske man ska säga. Det jag blev ifrånkörd var UPPFÖR bron och på 100 sträckan efter bron mot Skänninge. Ca 2km från bron. Den lastbil som frirullat dessa sträckor i dom hastigheterna finns inte.

Med fantasifull farbegränsare menar jag ett visst tyskt fabrikat på lastbil som en bekant till mej jobbat mycket med. Där erbjuds man vid köpet att kunna få en kreativ färdskrivare. Det läggs i lastbilens mjukvara. Precis som när folk åker moped och den varvar för mycket så gör man nåt enkelt handgrepp och vips går inte moppen/ lastbilen fortare än tänkt.
Färdskrivaren däremot.. den skriver så vackert med sina dalar och toppar oavsett om du håller plattan i mattan.

Tillbaka till tråden..
Nån som kikat i lagtexten över vad som egentligen är vad för något? Alltså vad är ett efterfordon, vad är ett släp osv. Jag var inne i lagtexten och fann att den är ett enormt skämt..
Den låter ju läsaren tolka lite som denne vill.
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:Då måste ju jag och alla andra 100.000 bönder registrera in dem då alla släpvagnar måste vara registrerade enligt lag.
Japp, Om du drar dom efter ett fordon som inte är en traktor.

Mvh
Lennart
så om traktorvagnen är kopplad efter en traktor är det alltså ett efterfordon?
och om man kopplar den efter en bil är det en släpvagn? ?:-/

Så ett fordon kan skifta mellan olika fordonstyper? :-O)

för i så fall är en buss utan passagerare detsamma som en lastbil, då båda går att lasta i :lol: :lol: :lol:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]