Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Jag åker aldrig bil utan VOC/Driver support igen om jag kan undvika det så det steget är inte värt det för mig. Annars en bra uppfinning med luftfjädring helt klart.
Tänkte främst på t.ex. V60/V70. Trivs otroligt bra med liten bil och vill ha så få centimeter bil som bara möjligt men om jag till slut når över smärtgränsen för bullernivån vill jag veta vilka tillval man ska kika på för det :) Laminerade glas är ju givet men 4C är jag fundersam över. Touringchassi undviker jag också helst om det finns någon möjlighet. Kan 4C erbjuda touringchassikvaliteer på usel asfalt vore det grymt, men påverkar det inte alls ljudet är det ju meningslöst för övrig komfort bryr jag mig nada om.
av Lövet
Aldrig hört någon förbättring av vägljud med 4C.

Det finns alternativ till VOC hos andra märken också...
Användarvisningsbild
av crumpets
Absolut, men inte inom min budget. Över 250k börjar min smärtgräns nås. Jag vill alltså ha båda grejerna, sos-uppringning OCH adaptiv farthållare. Bmw har rätt schyssta erbjudanden som verkar inkludera dessa just nu men då är det snikmotor och snikbil i övrigt för att få det omkring 300k.
Användarvisningsbild
av swed
Lövet skrev:Aldrig hört någon förbättring av vägljud med 4C.

Det finns alternativ till VOC hos andra märken också...
Det är absolut en förbättring till det bättre med 4-C, men att förvänta sig stora skillnader är meningslöst.
Jag åker rätt ofta i polarens V60 som varken har laminerade rutor eller 4-C, och min är märkbart tystare...
av Lövet
Om bilarna inte är identiska kan du inte jämföra på det sättet. Det kan lika gärna vara så att 99,8% av ljudskillnaden förklaras av laminerade rutorna eller skillnad i däck.

Varför skulle 4C sänka ljudnivån alls? Det är fortfarande konventionell stålfjäder.
Användarvisningsbild
av crumpets
Från vägen kommer ett antal frekvenser leta sig upp genom hjulupphängningens totala hårdhet, och sedan kommer de som ligger närmast karossens egenfrekvenser att låta den agera membran, så att du i princip sitter i en högtalare som förstärker dessa. Om hjulupphängningens hårdhet minskar eller ökar kommer de vibrationer som letar sig upp till karossen att förändras, vissa kommer bli starkare och andra svagare. Alltså kan du hamna längre bort eller närmare de frekvenser som ditt golv m.m. förstäter upp, och därmed få en betydligt sänkt upplevd ljudnivå.
Användarvisningsbild
av swed
Lövet skrev:Om bilarna inte är identiska kan du inte jämföra på det sättet. Det kan lika gärna vara så att 99,8% av ljudskillnaden förklaras av laminerade rutorna eller skillnad i däck.

Varför skulle 4C sänka ljudnivån alls? Det är fortfarande konventionell stålfjäder.
Håller iof med om ovan resonemang men:

Har fått för mej (utan att veta) att 4-C har mjukare fjädrar vilket sen kan kompenseras med hårdare sättning på stötdämparna.
Och en mjukare fjäder ger oftast en tystare bil.

Däcken är som du säger en stor "bov" till vägljud och där skiljer det en hel del.

Dom laminerade rutorna gör visserligen rätt stor skillnad, fast inte på vägljud utan mest på vindbrus.

Swed
av rid54
Rent generellt (kanske gränsfall till OT) så är det väl så att däcken är den viktigaste länken när det gäller vägbuller. Sedan är det fråga om fälgarna... Lätta fälgar dämpar inte vibrationerna från däcket så mycket och allt går in i hjulupphängningen. Moderna krav på "körkänsla" kräver en styv bil, så det blir styva dämpare och bussningar som inte suger upp rörelser i någon nämnvärd grad = vibrationerna fortplantas till karossen. Jag har kört 70-talsjänkare som varit tystare än nutida bilar, men då är det stålfälgar och mycket gummi i bussningar och inga McPhersonben... Det man kan göra själv är nog att titta över däck/hjul -utrustningen.
Användarvisningsbild
av bjornw
Vi har bytt från en XC60 utan 4C till en med. Det mesta är lika i bilarna förutom automatlådan. Sammantaget tycker jag nog den med automat och 4C släpper in mest vägljud. Det är en MY14 (förra var en MY11B) som ska vara mer påkostad och ombonad, dvs tystare. Kan inte säga vad det beror på eller om det stämmer helt.

Jag har fipplat med diverse åtgärder för att få ner oljudet och en del saker har stor påverkan. Det är samma svaga punkter på i princip alla Volvomodeller idag. Mest effekt på grov asfalt har vibrationsdämpning av plåtytor i dörrar, reservhjulsbalja, fram- och bakskärmar (med butyl/alu klistermatta) samt underredsbehandling av hjulhusen (bakom innerskärmen). Montering av skumplast (slutna celler) i bakre hjulhusens framkant och innanför framskärmarna (finns redan på höger sida i MY14). I torkardiket (under plasten) går det också att dämpa bort en del dieselknack och annat oljud. Golvet verkar ha liten betydelse, effekterna av dämpmatta där tycker jag varit verkningslöst. Är misstänksam på att trösklarna släpper igenom mycket ljud men där finns inga marginaler att göra något.
Det är mycket tystare nu än original men det finns fortfarande ett dovt muller som irriterar och tröttar vid grov asfalt. Det är även lite väl mycket vindljud runt a-stolpar vid högre fart men det är svårt att komma åt.
Att komma åt de fina vibrationerna kräver andra bussningar och dämpningar i hjulupphängningen, har letat efter det men hittar bara IPDs hårdare blåa varianter. Lägre lufttryck (typ exakt på lägsta rekommendationen) ger mindre små vibrationer, speciellt på bakhjulen.

Annars är 4C köng och det kommer bli svårt att vara utan...
Användarvisningsbild
av swed
bjornw skrev:Vi har bytt från en XC60 utan 4C till en med. Det mesta är lika i bilarna förutom automatlådan. Sammantaget tycker jag nog den med automat och 4C släpper in mest vägljud. Det är en MY14 (förra var en MY11B) som ska vara mer påkostad och ombonad, dvs tystare. Kan inte säga vad det beror på eller om det stämmer helt.

Jag har fipplat med diverse åtgärder för att få ner oljudet och en del saker har stor påverkan. Det är samma svaga punkter på i princip alla Volvomodeller idag. Mest effekt på grov asfalt har vibrationsdämpning av plåtytor i dörrar, reservhjulsbalja, fram- och bakskärmar (med butyl/alu klistermatta) samt underredsbehandling av hjulhusen (bakom innerskärmen). Montering av skumplast (slutna celler) i bakre hjulhusens framkant och innanför framskärmarna (finns redan på höger sida i MY14). I torkardiket (under plasten) går det också att dämpa bort en del dieselknack och annat oljud. Golvet verkar ha liten betydelse, effekterna av dämpmatta där tycker jag varit verkningslöst. Är misstänksam på att trösklarna släpper igenom mycket ljud men där finns inga marginaler att göra något.
Det är mycket tystare nu än original men det finns fortfarande ett dovt muller som irriterar och tröttar vid grov asfalt. Det är även lite väl mycket vindljud runt a-stolpar vid högre fart men det är svårt att komma åt.
Att komma åt de fina vibrationerna kräver andra bussningar och dämpningar i hjulupphängningen, har letat efter det men hittar bara IPDs hårdare blåa varianter. Lägre lufttryck (typ exakt på lägsta rekommendationen) ger mindre små vibrationer, speciellt på bakhjulen.

Annars är 4C köng och det kommer bli svårt att vara utan...
Intressant,
men du nämner inget om det som är en av dom största orsakerna till vägbuller, däcken...

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]