Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
VolvoMotor skrev:Hur bra är denna start och stopp teknik för startmotor och motorn? Inget som jag skulle vilja ha på min bil iallfall. Tur jag kör Volvo från 90-talet. :wink:
Eftersom man inte har en konventionell startmotor utan en som är designad för det och integrerad på ett annat sätt så är problemet troligen obefintligt. Så troligen rasar din 20 år gamla startmotor före grannens med S/S som bara är ett par år gammal... :wink:

/Thomas
av *pettson*
På amerikanskt vis så duger ingenting och alla kommer att skapa en olycka med det. För där finns tydligen inte någon skyldighet att läsa instruktionsboken eller att ens försöka ta till sej något. Där förstår jag biltillverkarnas tvekan trots allt. Det lär rasa in stämningar..
Användarvisningsbild
av sthlm
Lucif3r skrev:20år säger dom att vi haft stop-start...? Vad tusan för bilar hade den tekniken på 90-talet?

Själv tycker jag också det är väldigt irriterande med den tekniken...
Min gamla 854 från -94 stannade gärna vid rödljusen och så fick man nöta igång henne.
Men det kanske inte räknas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Start-stop_system
Funk skrev:
VolvoMotor skrev:Hur bra är denna start och stopp teknik för startmotor och motorn? Inget som jag skulle vilja ha på min bil iallfall. Tur jag kör Volvo från 90-talet. :wink:
Eftersom man inte har en konventionell startmotor utan en som är designad för det och integrerad på ett annat sätt så är problemet troligen obefintligt. Så troligen rasar din 20 år gamla startmotor före grannens med S/S som bara är ett par år gammal... :wink:

/Thomas
Möjligt att startmotorn är gjord för det, men hur mår den vanliga motorn av det? :P Sedan har jag svårt att förstå vad denna teknik ska vara bra för, spara på bränsle? Lär ju gå åt mer till att starta och stanna motorn hela tiden än att ha den på tomgång. Jag kanske börjar bli gammal. :)
Förövrigt förstår jag jänkarna, att gå från V8 till start och stopp är verkligen skilda vägar. Ska dom även ha start och stopp på V8 pickisarna? :lol:
Användarvisningsbild
av Perc
Långt ifrån alla i USA kör ju med "V8-pickisar". Det finns mycket fyrcylindrigt framhjulsdrivet även där.

Bilindustrin i Detroit har uppfostrat oss européer att tro att alla amerikaner kör omkring med stora bränsletörstiga bilar, eftersom det är såna man har exporterat hit. Det var ju ingen mening med att t.ex. ta in den amerikanska Chevrolet Cavalier till Europa eftersom vi redan hade en bil byggd på samma plattform, Opel Ascona hette den. Må hända att Cheva-varianten i medeltal hade några deciliter större slagvolym än Opeln men samma bil var det trots allt.

Samma sak gäller ju åt motsatt håll. En Volvoägare i USA skulle nog skratta ihjäl sig om man försökte övertyga dem om att V70 säljs med manuell låda och 1.6-liters dieselmotor. Eller Passat med 1.4-liters bensinare.
av Linqid
Vad gäller premiumbilar stämmer det i stor utsträckning att man kör med större motorer på andra sidan Atlanten. Mercedes säljer inte många fyrcylindriga bilar i USA, Audi/BMW något fler då nya 328i är 4-cyl och Audi har sina TFSI. I övrigt mest 6-cyl. Men, och det är ett stort men, den stora massan i de större städerna kör asiatiska sedanbilar i Jetta-storlek med en seg sugmotor under huven och tråkig automatlåda. Inga snåljåpar det heller kanske, man att alla kör V8-pickis är något överdrivet.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]