Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

har problem med helljuset. Det vill inte låsa i tänt läge. Ljustutan fungerar som vanligt. Står ju inte ett skit om relä eller liknande i boken (inte så förvånande)

Behöver hjälp, det blir jävligt mörkt numera...

/stefan
av Sondell
Bilnörden skrev:Helljuset fungerar väl ändå i läge 0 när det är mörkt, kanske inte på en 10:a.
I läge 0 så uppför sig ljuset precis som ts beskriver
I läge 0 är det endast halvljusautomatik. Man måste vrida till 1 för att kunna använda helljus.
Ljustuta funkar även i läge 0
Mitt helljus går också att aktivera i läge 0.

Är det bara jag som är missnöjd med detta? det krävs en jäkla fingertoppskänsla för att få till ljustutan lite snabbt när man kör. Har hänt flera gånger att jag råkar trycka in spaken lite för hårt och oavsiktligt aktivera helljuset istället. Skitdåligt tycker jag. Som jag förstår det nu är det alltså ingen skillnad alls på 0:an och det klassiska helljusläget?

Innan den senaste mjukvaruuppdateringen fanns det en skillnad - ABL funkade bara på helljusläget. Nu funkar ABL och helljus i båda lägena. Jag begriper ingenting.
Sleeper skrev:Mitt helljus går också att aktivera i läge 0.

Är det bara jag som är missnöjd med detta? det krävs en jäkla fingertoppskänsla för att få till ljustutan lite snabbt när man kör. Har hänt flera gånger att jag råkar trycka in spaken lite för hårt och oavsiktligt aktivera helljuset istället. Skitdåligt tycker jag. Som jag förstår det nu är det alltså ingen skillnad alls på 0:an och det klassiska helljusläget?

Innan den senaste mjukvaruuppdateringen fanns det en skillnad - ABL funkade bara på helljusläget. Nu funkar ABL och helljus i båda lägena. Jag begriper ingenting.
Skillnaden är väl att när det är ljust riskerar du inte att köra omkring med helljus på läge 0

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]