Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av artw0rk
Hejsan!

Jag skickade min bil till verkstaden för att få ut vilken felkod motorlampan hänvisade till.
Förutom då att en lamdasond var kass, så hittade han även vevaxelgivaren gav felkod.
Vid närmare titt så såg den ut som i bifogad bild. En hel jädrans massa flis på, vilket aldrig kan vara bra.

Någon som kan ha sig en teoretisk idé om vart det kan komma från innan man river hela skiten?
Eller det är inget att lägga vikt vid, utan bara rensa och köra på och senare kolla till den efter en tid?
Bör noteras att bilen går felfritt, så har inga indikeringar på att något skulle vara sönder.

Skrället är en V70N T5 -02 på 14000 slökörda mil.

Tack på förhand!

/ Johan

Bild
av xxargs
Sådan syn gillar man inte att se - men frågan är om det är allvarligt? -

Givaren är ju magnetisk och plockar upp varenda magnetisk spån som flyter i oljan in närheten och medans motorn arbetar så skavs det av metall här och där som kammar, cylinderlopp etc.

frågan är om mängden är normal för en 14000mil gammal bil och det kan bara dom som gräver i motorerna svara på

lagermetall och annat som direkt pekar på problem i lager fastnar inte på magneter och ibland är att vara oupplyst om läget som gör att man sover lugnt om nätterna :-)
Användarvisningsbild
av Vojje
spån från kontakten startmotor-svänghjulets kuggkrans. Dålig kuggkvalitet, minsta sagt.
Inte konstigt volvoägare får byta startmotor jämt och ständigt...
Nää, men skriva om precis allt annat kan han :-P
av rid54
...men det är väl just det som Voje nämner? Var skulle annars magnetiska spån komma ifrån på det stället?
Gör rent givaren eller byt den. Är man nyfiken/ambitiös kan man väl ta bort startmotorn och granska drev och kuggkrans.
Hjälpfjäder till koppling

Ja nån som vet? Hur nödvändig &a[…]

Passar V70-dragkrok till XC70?

Som rubriken säger, kan jag köpa en delb[…]

@Steffe3 , Ja det är trist Bra att de lä[…]

var vilar du domkraften "under"?