Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Elektriska slitagevarnare är skräp tycker jag...

Här är världens bästa slitagevarnare. En lilla blanka "fjädern" på bilden skrapar emot skivan utan att skada denna när det är dags att byta belägget och man märker det direkt. Super enkelt, Super Säker, Superbilligt, Superbra.

Bild
Suveränt!!!! Finns det sådana till min S80?? Hade elektroniskt både på Ford Scorpio - 88 samt min gamla MB 200 E - 90 men det var enligt mig skräp då det inte fungerade som det vart tänkt.
Bilnörden skrev:Är det ingen som kontrollerar slitaget 2ggr/år vid hjulskifte vår/höst?
Jo... min tanke också, man ser ju skicket direkt på belägg & skivor. Men finns ju folk som inte gör sånt själv utan låter däckverkstan byta, men som sagt byter man hjul själv kollar man ju över bromsarna vid skifte.
Visst kan man tycka att jag ska ha koll på bromsarna. Och det har jag också hyfsat. De var ju bra när jag la på sommardäcken men har kört 1500 mil sen dess. Eller lite mer.
Att bilen borde varna för slitna klotsar är ju för att:
- det är farligt att köra med nedslitna klotsar
- det är dyrt om skivorna skadas (ca 9-10 000 istället för 3 000)
- bilen varnar ju för så mycket annat som måste sägas vara mindre farligt (t ex för lite spolarvätska)
- många bilar gjorde det redan på 80-talet

För genomsnittsbilägaren är det nog inte självklart att ha koll på bromsarna och i de hektiska hjulbytartiderna (april/nov) är det inte säkert att hjulbytarna säger till om dåliga belägg. Och med 3000 mil- intervall (på vissa märken 2 år) är det ju orimilgt att byta belägg vid varje service. Mina belägg höll 6000 mil, jag borde alltså byta vid 3000 för att vara på den säkra sidan?
PH
Förstår precis vad du menar med tanke på den genomsnittliga bilägaren som antagligen inte ens vet vad ett bromsok är för nåt, & dom vet inte ens vad dom ska titta på för att kontrollera bromsarna. Men denne okunniga bilägare vet antagligen inte att bilen har slitagevarnare (om det nu finns) så han/hon kör omkring utan att ha koll i vilket fall, skulle det börja skrapa hade dom inte fattat vad det var ändå & kört vidare tills det var dags att serva... detta är vad jag tror i alla fall

Men vet man med sig att man har noll koll får man ju be sin servicetekniker ha koll & hoppas att han/hon kan ge ett besked om dom kommer hålla till nästa service eller inte.

Men visst Borde en billig slitagevarnare finnas & det är sjukt snålt av Volvo faktiskt. Hade såna som visas här i tråden på min Saab & det hörs tydligt när man kom ner till 3mm eller vad det var. Bytte normalt tidigare men en gång gick det så långt att skivan började skrapa emot fjäderstålet.
Jag har en gång haft en Renault som hade elektriska slitagevarnare. På sedvanligt franskt vis var det rätt enkelt att få det att fungera när beläggen var nya och det inte behövdes, men när väl beläggen hunnit slitas ner så att slitagevarnaren var till någon nytta, då fungerade den aldrig.
Blev till att kolla manuellt där också.
De manuella slitagevarnarna är helt omöjliga att missa. Det skrapar som att bilen håller på att ramla i bitar.
Nja, ser inget behov av slitagevarnare. Klossarna bak byttes vid service runt 11500mil och fram runt 14000mil, det var första utbytet sedan bilen var ny. Och utifrån att de inte klarar att rulla till nästa service tillfälle.
Men så är jag också en sådan som inte gillar massa "bling" i bilar som krånglar och går sönder med dyra reparationer, dvs kostar mera än nyttan.
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]