Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har tyvärr slut på argument och förklaringar. Säger bara lycka till om ni får behålla "lappen" om ni kör ett lastat, oregistrerat släp efter en bil/lastbil på allmän väg.

Mvh
Lennart
Lennart, jag köper delvis ditt resonemang. Man får inte bruka ett oregistrerat, avregistrerat eller avställt släp.
Men du måste skilja på släp och efterfordon
Ett släp har fjädring samt ett chassinummer som är kopplat till ett regnummer i fordonsregistret, alltså kan man känna igen ett fordon utan regnummer.
Ett efterfordon saknar fjädring och chassinummer då det stundtals rör sig om hemmabyggd båtvagn och ibland fabriksbyggda fogelsta-båtvagnar, bögballe hövändare eller norrlandsvagnen skoghuggarvagn.

Hur som helst måste kopplingsanordningarna vara avsedda för varandra, en hövagn har väl oftast en traktorögla och kan inte kopplas efter fordon med kulkoppling.
Den kan kanske kopplas till en bil med duplex/triplex-drag, men spelet mellan sprint och ögla får inte vara mer än 2 mm.

Stog o tankade en gång för några år sedan och en traktor passerar med ett lastbilssläp efter. Olagligt, Ja!
För att de har 2 olika kopplingstyper som inte får kopplas samman.
Släpet har högre bruttovikt än traktorn och dår därmed inte framföras obromsat, vilket det gjordes via rangerventilen.
lennarte skrev:Jag har tyvärr slut på argument och förklaringar.
Du behöver varken argumentera eller förklara, det räcker om du pekar på lagparagrafen du refererar till. Jag kan inte hitta den
Tänk om det hade varit tillåtet att köra omkring med oregistrerade 20 tons säd vagnar efter en gruslastbil, Vilken åkare lägger då ner tusentals kronor på att skatta och besiktiga sitt släp för att kunna köra några få kilometer fortare???
Nej, jag vet inte vilken paragraf det står i, vet bara att det inte är tillåtet.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Tänk om det hade varit tillåtet att köra omkring med oregistrerade 20 tons säd vagnar efter en gruslastbil, Vilken åkare lägger då ner tusentals kronor på att skatta och besiktiga sitt släp för att kunna köra några få kilometer fortare???
Om du ska konvertera ett lastbilssläp till efterfordon måste du väl till att börja med plocka bort fjädringen och det är ju inte helt enkelt, annars kommer det fortfarande vara en släpvagn som måste var registrerad..

Innan var maxhastigheten 20 km/h och har nu höjts till 30 km/h för efterfordon

Jag tror att det vore svårt att få ihop lönen som åkare om man skulle köra i 20 km/h eller 30 km/h hela dagarna och dessutom är förbjuden att använda motorvägar och motortrafikleder där efterfordon är förbjudna.

Försök köra mellan Södertälje och Uppsala utan att kära på motorväg eller motortrafikled tex dessutom i 30 km/h. Jag är säker på att du hade kastat in handduken rätt snart.
av *pettson*
Många tivoli reser fortfarande runt med LGF reggade lastbilar. Deras vagnar är inte stumma i fjädringen, anledningen till att jag känner till det är att det blev bladfjädersbrott en bit bortanför mej.
*pettson* skrev:Många tivoli reser fortfarande runt med LGF reggade lastbilar. Deras vagnar är inte stumma i fjädringen, anledningen till att jag känner till det är att det blev bladfjädersbrott en bit bortanför mej.
Men de verkat ju köra 3000% olagligt. Här är Cirkus Scott tex, De har ju inte ens dragbilarna reggade....

http://toledo.araks.se/scott_transporter.htm
av *pettson*
Ja jävlar..
offtopic..
Å andra sidan lärde jag mej idag utanför motala att på nya bron där det är 80 är det så för alla utom lastbilar som kör ifrån all personbilstrafik. Då pratar vi svenskreggat. Följer man nya vägen blir det 100, men se det räcker inte heller. Med 110 på mätaren kom jag inte ikapp nån av dom 6 lastbilarna.. det är ansvarsfullt..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]