ER skrev:DaveC70 skrev:ER skrev:Att säkerheten är betydligt högre med tända bakljus dygnet runt verkar gått dessa stylingputtar förbi helt.
Nja, håller faktiskt inte med om det. Man ser mycket tydligare om någon framför bromsar om baklyktorna är släckta. 5W i dagsljus gör varken till- eller ifrån...
Hört talas om tredje bromsljuset?
Därmed är kontrasten släckt/tänd orelevant då man alltid ser oavsett om bakljusen är tända eller ej.
Hellre se bilen framför tydligt oavsett vad denna gör än att bara se den när den bromsar. Att se att den bromsar gör man ändå, vet man inte varför det tredje bromsljuset lyser så bör man ta en lektion i bilbelysning.
Tacka vet jag Volvo som fattat detta och kör tända bakljus med DRL fram då släckta bakljus inte har nåt med säkerhet att göra.
Så du menar att 5W gör att du i dagsljus tydligare ser bilen framför? Jag kan ju inte svara för dig, men för min egen del gör det ingen som HELST skillnad. Att påstå att DRL-tekniken är bra för att det sparas massa bränsle på de fjuttiga 5W som EU påstår köper jag iofs inte, nåt av det löjligaste jag har hört.
Trots tredje bromsljus vill jag dock fortfarande påstå att jag på längre håll och tidigare upptäcker ett bromsande fordon som dagtid har bakljusen släckta. Men det är bara jag och alla har sin egen uppfattning... :)
Vad jag har hört fick väl Volvo söka nån form av dispens för att få ha DRL-teknik med tända bakljus? Hela DRL-undantaget som EU har utformat bygger ju på just att bakljusen SKALL vara släckta vid användning av DRL?
ER skrev:Tacka vet jag Volvo som fattat detta och kör tända bakljus med DRL fram då släckta bakljus inte har nåt med säkerhet att göra.
Hehe! Finns väl gott om Volvo-modeller som har släckta bakljus på DRL? C30, C70, V50, XC90... Egentligen är det väl bara modeller from. MY13 som har bakljuständ DRL?