...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:Vill man MINSKA cyklismen i samhället så ska man givetvis införa förarutbildning för cyklister, kräva cykelregistrering och besiktning av cyklar och krångla till det ännu mer för cyklister i allmänhet. Förmodligen skulle det även behövas en åldersgräns så att cyklister som inte följer reglerna kan lagföras ordentligt. Och polisen skulle få omprioritera sina resurser så att mer resurser läggs på att kontrollera regelefterlevnaden så att inga cyklister kör olagligt. Mindre resurser läggs då på andra typer av brott.

Vill man ÖKA cyklismen så måste man göra det enklare för cyklister att ta sig fram på ett trafiksäkert sätt.
Typiska svepskäl för att ha cyklismen kvar som en fristad dör laglöshet råder. Ordning och reda uppfattas som ett hot mot detta. Jag vill definitivt att cyklism ska öka. Cyklister ska inte vara satta på undantag. De ska vara en fullvärdig del av trafiksystemet. De ska kort sagt ha alla plikter och möjligheter som alla andra fordonsslag där det är tillämpligt. Cykling mot rött ljus, cykling mot enkelriktat, cykling i bredd, cykling onykter, cykling i mörker utan belysning plus andra olagliga beteenden, som för många cyklister är accepterat, ska naturligtvis beivras och lagföras. Precis som för andra fordonsslag. Dessutom ska cyklar vara identifierbara på avstånd med nummer precis som andra registreringspliktiga fordon är för att underlätta beivring av lagöverträdelser, mm. Fler skulle hålla sig i skinnet om de inte kan gömma sig bakom en anonym fasad. Likaså ska det vara självklart att krav på trafikförsäkring införs. Cyklisternas status ska kort sagt höjas. Varför ska de vara satta på undantag? Är det för att cykeln drivs av muskelkraft? Det är väl politiskt korrekt om något med muskelkraft idag, så det skälet går bort. Kvar är bara en önskan om en fristad där kravlöshet, laglöshet ska råda. Det duger inte i en viktig omställning. Nu verkat man ta snabbvarianten: favorisering på andra trafikanters bekostnad. Men fortfarande utan krav på utbildning så att cyklister kan ta det ansvar det medföljer på ett rimligt sätt. Och ifall inte enbart kunskapsbrist är orsaken till den dåliga trafikmoralen bland cyklister kanske ökade möjlighet till identifiering och beivring hjälper. Det brukar ju anföras som ett skäl för andra fordonsförare att hålla sig i skinnet. Det fungerar på cyklister också.

Allinug skrev:Cyklisterna utgör vanligtvis ingen fara för sig själva.
Cyklisterna är en fara för sig själva:
VTI skrev:Varje år omkommer i genomsnitt fem cyklister i singelolyckor och av alla cyklister som söker akutsjukvård har åtta av tio skadats i en singelolycka. /.../ Ungefär en tredjedel av alla som skrivs in på sjukhus p.g.a en trafikolycka är cyklister. Majoriteten av dem har skadats i en singelolycka, dvs. en olycka som inte beror på en kollision med en annan trafikant.
Källa: http://www.vti.se/sv/publikationer/cykl ... ntervjuer/
Allinug skrev:Cyklister verkar dock vara ett irritationsmoment för vissa bilister och bilister är den största faran för cyklister, så det bästa är nog att försöka hålla dem separerade från varandra i största möjliga mån.
Irritationen är dubbelriktad. Det kan man se dagligen med all tydlighet. Största faran för cyklisterna är dem själva. Men att hålla oskyddade trafikanter åtskilda från fysiskt farliga fordon ställer jag upp på. I min hemstad gör man tyvärr dock tvärtom.
Allinug skrev:Skulle kollektivtrafiken vara gratis skulle man förmodligen både minska cyklismen och bilismen, och förstås öka kollektivtrafiken.

Men det skulle verkligen vara tråkigt om cyklister valde bort cyklande till förmån för kollektivtrafiksåkande. För trots alla risker som finns med cyklande i trafiken, så är det också väldigt mycket hälsorisker förenat med att inte röra på sig och få motion. Men om bilister valde kollektivtrafik istället för egen bil så gick ingen positiv hälsoeffekt förlorad och cyklisterna skulle också åka lite säkrare. : )
Jag håller med om hälsovinsterna med cykling. Låt oss bara medverka till ökad cykling på sådant sätt att inte fler cyklister skadas/omkommer. Då blir hälsovinsten inte uppenbar. Till att börja med kan man skippa införandet av cykelöverfarter. Och gärna ta bort zebralagen också. Oskyddade trafikanter ska inte exponeras för konfrontationsrisker med fysiskt farliga fordon.
ER skrev: Bilister utgör ingen fara för cyklisterna OM cyklisterna sköter sig då det är cyklisterna som orsakar tillbuden genom sitt agerande för vet man inte hur dom kommer göra är det svårt att veta att dom tänker vika ut mitt framför bilen, köra mot rött osv, vad som sen är PK eller ej saknar relevans när säkerhet alltid går före. Att man kan uppfatta som att bilister utgör fara för cyklister beror på hur cyklister beter sig och inte ger signaler HUR dom tänker göra utan gör vad dom gör när det är dags utan minsta indikation på att det kommer ske. Att bilisten blir skyldig är ju givet då cyklister tillåts betet sig som svin och irrationellt.
Mera regler och betydligt hårdare krav på dom är enda som ger högre säkerhet för dom själva och dom har sig själva att skylla.
Du måste skämta????!!!

När satt du sist på en cykel??
Kan nämna ungefär någonstans mellan 5-7 situationer varje dag när jag cyklar mina 2 mil till/från jobbet där det är bilister som hade varit orsaken till incidenter och olyckor, och enda anledningen till att inget hänt än så länge (cyklat ca 500 mil/år i snart 7 år) är att det är jag som ser mig för, och anpassar mig till övrig trafik i långt mycket större utsträckning än vad jag är skylldig till.
Samma sak när jag är ute och åker bil, antalet bilister som är orsaken till problem är långt fler procentuellt än de cyklister man "råkar" ut för.

Finns idoter och puckon inom alla trafikantgrupper, men ingen grupp är så generaliserad och hopklumpad, enligt min mening, som cyklister..

Typexempel på bilister man råkar ut för:

Har en kort bit 70-sträcka som jag måste trafikera varje dag eftersom inga andra vägar finns.
Här kommer bilar allt som oftast i pärlband och ligger på tok för nära varandra, detta resulterar i att första och andra bilen i en kö ser en och håller ut när de kör om, medan bl nummer tre och bakåt i kön inte hinner uppfatta någonting utan susar förbi 15-20 cm från styret i kanske 80-85km/h.
Hur ska jag som cyklist göra i detta fallet? (Har reflexväst, bra belysning både framåt och bakåt)

SMS-bilisten. (Behöver knappast någon närmre förklaring)

Bilister som stannar på cykelöverfarter eller övergångsställen också för den delen, trots att man inte får.

Bilister som kör om en för att fem meter efter att dom kört om ska svänga in på en gård eller så så att man får stå på bromsen.

Bilister som inte förstår att helljus bländar.

Ja, listan kan göras lång, men sen finns det ljuspunkter också, bilister som faktiskt visar hänsyn, håller ut ordentligt vid omkörning, släpper fram en på cykelöverfarter när man fått ögonkontakt osv osv..
Användarvisningsbild
av erikn
Bilister som stannar på cykelöverfarter eller övergångsställen också för den delen, trots att man inte får.
Bilister som kör om en för att fem meter efter att dom kört om ska svänga in på en gård eller så så att man får stå på bromsen.
De bilisterna finns i Sthlm också. Men jag rekommenderar ett besök i Sthlm också så att du får uppleva varför cyklisterna klumpas ihop enligt ER inlägg.
Har varit i Sthlm många gånger, och alla trafikanter beter sig över lag grisigare där, så skillnaden är nog ungefär densamma.

Ps. Eftesom Sthlm bara utgör ca 10-15% av befolkningen (lite beroende på hur man räknar) så tycker jag inte det är särskilt intressant att ha det som utgångspunkt för en diskussion om generella problem i trafiken..
Användarvisningsbild
av erikn
Nja, jag menade ju egentligen Storstockholm och då är det faktiskt drygt 23%. Men du har en poäng. Men vad jag läst mig till, så är det liknande problem i våra storstäder och då är faktiskt det beteendet relevant.
Användarvisningsbild
av ER
Variosboy skrev:
ER skrev: Bilister utgör ingen fara för cyklisterna OM cyklisterna sköter sig då det är cyklisterna som orsakar tillbuden genom sitt agerande för vet man inte hur dom kommer göra är det svårt att veta att dom tänker vika ut mitt framför bilen, köra mot rött osv, vad som sen är PK eller ej saknar relevans när säkerhet alltid går före. Att man kan uppfatta som att bilister utgör fara för cyklister beror på hur cyklister beter sig och inte ger signaler HUR dom tänker göra utan gör vad dom gör när det är dags utan minsta indikation på att det kommer ske. Att bilisten blir skyldig är ju givet då cyklister tillåts betet sig som svin och irrationellt.
Mera regler och betydligt hårdare krav på dom är enda som ger högre säkerhet för dom själva och dom har sig själva att skylla.
Du måste skämta????!!!

När satt du sist på en cykel??
Kan nämna ungefär någonstans mellan 5-7 situationer varje dag när jag cyklar mina 2 mil till/från jobbet där det är bilister som hade varit orsaken till incidenter och olyckor, och enda anledningen till att inget hänt än så länge (cyklat ca 500 mil/år i snart 7 år) är att det är jag som ser mig för, och anpassar mig till övrig trafik i långt mycket större utsträckning än vad jag är skylldig till.
Samma sak när jag är ute och åker bil, antalet bilister som är orsaken till problem är långt fler procentuellt än de cyklister man "råkar" ut för.

Finns idoter och puckon inom alla trafikantgrupper, men ingen grupp är så generaliserad och hopklumpad, enligt min mening, som cyklister..

Typexempel på bilister man råkar ut för:

Har en kort bit 70-sträcka som jag måste trafikera varje dag eftersom inga andra vägar finns.
Här kommer bilar allt som oftast i pärlband och ligger på tok för nära varandra, detta resulterar i att första och andra bilen i en kö ser en och håller ut när de kör om, medan bl nummer tre och bakåt i kön inte hinner uppfatta någonting utan susar förbi 15-20 cm från styret i kanske 80-85km/h.
Hur ska jag som cyklist göra i detta fallet? (Har reflexväst, bra belysning både framåt och bakåt)

SMS-bilisten. (Behöver knappast någon närmre förklaring)

Ja, listan kan göras lång, men sen finns det ljuspunkter också, bilister som faktiskt visar hänsyn, håller ut ordentligt vid omkörning, släpper fram en på cykelöverfarter när man fått ögonkontakt osv osv..
Cyklade faktiskt igår utan problem på landsväg.
Jag skämtar aldrig om cyklisters urusla beteende då om det händer något så är det cyklisten som är grundorsaken genom att inte visa var den skall, vinglar ut i gatan och cyklar på bilen, skiter skenheligt i regler utan cyklar mot rött osv.
Att några sköter sig gör ingen som helst skillnad då dem flesta är svarta får och svåra konsevenser när dom orsakar incidenten. Kan kanske diffa lite om man ser till annat än Uppsala där cyklister INTE sköter sig som grupp eller majoriteten av individer.
Cyklister är experter på att göra sig själva till "offer" och tycka synd om sig själva, om dom lägger ner halva tiden på att anpassa sig till trafiken istället för att bara cykla rakt ut framför bilar utan hänsyn eller respekt skulle det fungera bättre.

Uppenbarligen är det olämpligt att cykla där du gör med den trafikintensiteten så då undviker du denna vägen med cykel tills cykelväg byggts. Problemet löst på säkrast möjliga vis.
Dock är cyklister på landsorten bättre än dom i tex Uppsala som är direkt livsfarliga för alla, speciellt alla studenter som kommer varje år utan minsta trafikvett skallen eller kunskap om hur stadstrafiken faktiskt fungerar.
Genom att utvidga cyklisters skyldigheter långt mera så förbättras situationen för alla, och med krav på körkort visar man att man inta har huvudet under armen eller fick förmågan att ta in trafikkunskapen i ett corn-flakes paket som väldigt många tydligen har fått det genom så illa som dom cyklar.
Litet smakprov på ligister:
Nähä, gäller det mig också? Det visste jag inte
Tut-tut flytta på er, här kommer jag
Här kommer vi, (flockbeteende)
Vafan trampar han på så gör jag det också
Parodi men lika aktuell för att belysa grundproblemet ändå
Tjohoooo

Patetiskt att skylla på regler ej anpsassade efter ligisterna som inte klarar av att ens följa grundläggande trafikregler.
av *pettson*
Har inget emot cyklister och fotgängare. Dvs.. sålänge dom bötfälls och åtalas för sina trafikförseelser såsom jag som bilist blir.
Tar man bilen rakt emot en folkmassa som cyklisterna gjort på film, då är det direkt vårdslöshet i trafik. En cyklist gör definitivt skador om denne träffar en fotgängare så även där är det vårdslöshet i trafik. Rödljuskörning är detsamma oavsett fordon osv.
Bara gå ut hårt och bötfälla hur hårt som helst. Regler är för att följas.
Användarvisningsbild
av SvenB
Variosboy skrev: De som inte har kunskapen vistas redan på våra vägar och eftersom dom inte vet vilka rättigheter och skyldigheter dom har så faller det ju på sin egen orimlighet att de ska agera annorlunda nu när reglerna förändras.
Tror du det finns någon av de personer som finns på ER:s filmklipp, som inte vet vad som gäller beträffande rödljus, och vad gångbanor skall användas till? Tvärtom. Jag tror att uppemot 100% av de som far omkring på det viset har helt klart för sig vilka trafikregler de bryter mot, men fullt och fast struntar i det.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Camel skrev: /.../
Dessutom är det så att ett tungt ansvar vilar på den som har företräde att bete sig på ett rimligt sätt så att andra kan fullgöra sin väjningsplikt. Det ansvaret kräver kunskap och insikt i både trafiksystemet och fordons prestanda. Det finns inget utbildningskrav på cyklister. Därför är det direkt olämpligt att favorisera dem på det sätt som sker nu. Alla cyklister har inte körkort på t.ex. bil.
Utbildning är ju aldrig fel. Förhoppningsvis höjer man kompetensen hos cyklister genom någon form av körkort, men i värsta fall höjer man som bilist bara sina förväntningar på cyklister, vilket också kan leda till olyckor. Cyklisten skulle ha haft kunskap om det ena eller det andra, men ändå så agerade cyklisten inte på det sätten. Detta problem finns ju också bland bilister. Trots att de som sitter bakom ratten i bilar ska ha körkort så är det knappt att man tror att vissa har körkort. Jag kör alltid med lägsta möjliga förväntningar på omgivningen, avsett om jag är bilist eller cyklist, så blir det en glad överaskning om saker flyter på bättre än väntat. Det handlar egentligen inte om favorisering, utan om låga förväntningar.
SvenB skrev:
Variosboy skrev: De som inte har kunskapen vistas redan på våra vägar och eftersom dom inte vet vilka rättigheter och skyldigheter dom har så faller det ju på sin egen orimlighet att de ska agera annorlunda nu när reglerna förändras.
Tror du det finns någon av de personer som finns på ER:s filmklipp, som inte vet vad som gäller beträffande rödljus, och vad gångbanor skall användas till?
Har inte tittat på klippen, och egentligen spelar det ingen roll vad folk vet eller inte i sammanhanget då det jag ville belysa var just det moment 22 som ER målat upp.
Han hävdar ju att de som inte vet något om hur man ska bete sig kommer att bete sig annorlunda med de nya reglerna och det förstår ju vem som helst att den som inte vet något idag inte kommer agera annorlunda i morgon med nya regler. :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Nu har jag monterat knoppen sjukt nöjd med hu[…]

Slirande rem v60

Det behövs specialverktyg och helst ocks&arin[…]

Jag köpte min MY-14 2019 med 13k på m&a[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)