Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Agneo
Nej det är i framkant på det stora "sjoket" som allting är monterat på tex hjullager, fjäder,dämpare,tvärstag m.m
Det är därför det är så jobbigt att ta ner o byta bussningen!
Det går att göra på plats men kräver lite special verktyg!
Användarvisningsbild
av TommyP86
Och det är suuupervanligt. Tecken på det är spårkänslighet, oprecis instyrning, och så blir dom helt vilda när man kör över typ vägbanemarkeringar etc. Skitjobbigt att åka med, ska byta mina och även på tjejens bil inom kort.
av berrabus
TommyP86 skrev:Och det är suuupervanligt. Tecken på det är spårkänslighet, oprecis instyrning, och så blir dom helt vilda när man kör över typ vägbanemarkeringar etc. Skitjobbigt att åka med, ska byta mina och även på tjejens bil inom kort.
Precis så skulle jag kunna beskriva hur det upplevs.

Byter du själv eller lämnar in? Ngn ide om vad det kostar på verkstad?
av berrabus
Vet inte om man kan se att de är dåliga men såhär ser de ut.
Bilagor
Vänster 02.JPG
Vänster
Vänster 02.JPG (429.35 KiB) Visad 811 gånger
Vänster 01.JPG
Vänster
Vänster 01.JPG (412.08 KiB) Visad 803 gånger
Höger 03.JPG
Höger
Höger 03.JPG (475.24 KiB) Visad 806 gånger
Höger 02.JPG
Höger
Höger 02.JPG (431.97 KiB) Visad 803 gånger
Höger 01.JPG
Höger
Höger 01.JPG (508.36 KiB) Visad 803 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
Höger är helt trasig, vänster väldigt dålig. Sämsta jag sett faktiskt :P 1000kr stycket på volvo för enbart bussningen. Om jag byter själv eller bokar en tid återstår att se, jag har verktyg etc, sämre med tid.
av AndS
Och har man även gjort en hjulinställning under tiden som de varit slitna ska man göra en fyrhjulsinställning.
Aldrig fel att ändå göra en sådan efter så många mil, troligtvis har man redan fått göra byta av någon spindelled i framvagnen.
Många trixar med andra fälgar, lägre profil på däck, sänkningar, etc, men lägger inga pengar på att få bilen rätt inställd.

Beskriv sedan här i tråden skillnaden sedan du fått dem utbytta.
av berrabus
Tråkigt att höra att det är jättedåliga. Ngn som har en bild på hur de borde se ut så att jag kan se skillnaden?

Har precis köpt bilen och fick den i fredags men tänkte inte på detta vid provkörning. Köpte bilen på en mindre bilfirma men hur funkar det med garantier egentligen? Läste lite på motormännens hemsida och fick uppfattningen att garanti kanske inte gäller på slitagedelar.

Edit: Hittade på Mekonomen för 449:-. För det är väl den delen vi pratar om:
Ser så enkelt ut men ni är säkra på att den måste pressas i och att man kan inte göra det själv utan specialverktyg eller...?
Bilagor
Bussning.jpg
Bussning.jpg (62.33 KiB) Visad 3902 gånger
av oldtimersmc
Bara att kolla på bilderna, den bussningen skall pressas på den gamla länkarmen.
Rostskyddstips

Owatrol och Fluid-film är välkända […]

Bud från utländsk intressent för a[…]

Hej på er! Jag har felkod P2101 i min Volvo[…]

Oki, men 70 mil är det ju inte mån[…]