Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fredrick
Hej.
Någon som vet hur det är ställt med ryktet att etanol
är skadligt för montorerna. Eller är det bara ett rykte
att det skulle vara skadligt med dyra reprationer.
Fredrick
av Droopy
fins en uppsjö av trådar här om både olyckliga och lyckliga etanolbilsägare, bara att pööja igenom och bilda sig en egen uppfattning. Jag har själv bytt spridare 2gg på 3000mil på min T4F -12a, volvo säger att de tagit fram nya spridare nu, fast de erkänner såklart inet att de gamla inte tålde etanolen.
av Rådlös
Eftersom du skriver i 700 och 900-forumet utgår jag ifrån att du funderar på att konvertera din motor?

Vi börjar så här: Dom rödblockmotorerna är robusta näst intill evighet. Det finns inte bara det här forumet utan även t.ex http://www.etanol.nu Där finns massor av erfarenhet och kunskap. Även länkar som kan vara bra att veta om.

I princip finns det fyra olika konverteringsmetoder: 1. En extra bränsletrycksregulator som höjer insprutningstrycket. Det ger mer bränsle. 2. Större spridare. Ger också mer bränsle. Dom här båda metoderna är kanske enkla, men samtidigt lite "grovkorniga" och ses nästan som lite "ute" i dagens läge. Dom har t.ex ingen köldstartanordning. Det går i och för sig att fixa relativt enkelt om man är lite händig. Det går att ställa om bränsletrycksregulatorn om man skull tvingas köra på bensin i något läge. Men det är inget man "lätt fixar till".
Nästa metod, nr 3. Är en så kallad Piggyback. En liten elektronisk dosa som förlänger spridarpulsen så att det kommer mer bränsle. Det finns ett trettiotal sådana dosor att välja på. Dom flesta har någon form av köldstartanorning. Dom är ofta lätta att montera. På YouTube finns filmer där både barn och blondiner monterar en Piggyback. Flera av dom har en omkopplare där man lätt, ofta från förarplatsen, kan koppla om i det fallet att man behöver köra på bensin eller kanske blandtankat.
Metod nr 4. Är det ultimata. Man mappar om styrdatorn. Detta är omständigt och dyrt, men förmodligen det bästa. Om man inte är avancerat datakunnig så överlåter man detta till dom som kan det.
Sedan kan man ju naturligtvis kombinera ett par av dom här metoderna. En viktig faktor i alla fyra metoderna är att luftförvärmningen till motorn fungerar. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader än bensin för att förbrännas fullständigt. Det blir bättre bränsleekonomi helt enkelt. Av detta förstår man också att öppna sportluftfilter är ingen lyckad kombination med etanol. Se till att den luftförvärmningen som fanns från början fungerar som det var tänkt.
Jag körde blandtankat ca 30% etanol i min 245 -92 i mer än 5000 mil. Den överlät jag sedan på en bekant. Han körde bilen ytterligare 3000 mil på samma blandning. Det var rosten som tog den bilen. Den såldes som reservdelsbil och många delar torde vara i bruk än i dag. Så din motor är "som gjord för en bra garagekonvertering". Erfarenhetsmässigt vågar jag säga att om bilen är i god kondition nu så kommer den att leva vidare som etanolbil i flera år under förutsättning att du gör en konvertering som följer dom råd och tips som ges på t.ex http://www.etanol.nu
Jag nämnde min erfarenhet här. Jag är långt ifrån någon "värsting" på området. Det finns dom som har kört mycket längre och under många år med etanol. Numera kör jag en V70 2.0F -08. Alltså en fabrikstillverkad etanolbil, en FFV. Den kör jag alltid på E85.
Mer än 99% av allt det negativa som sägs av andra är skrönor, ogrundade rykten, falska påhitt, kvällstidningsjournalistik etc. etc, av någon som hade en jobbarkompis, svågers, sambos kusins morsas bror som fick väldiga problem när han åkte i en etanolbil.
Vi som åker dagligen i etanolbilar har inte så mycket att klaga på. I alla fall knappast något bränslerelaterat.
av andy78
I brasilien kör de etanol i vanliga bensinbilar.
Det man ska tänka på är att etanolen har en rengörande effekt.
En vanlig missuppfattning är när att gamla spruckna slangar börjar läcka så skulle det bero på etanolen, vad det egentligen handlar om är att den ta bort skräp och hartser som hållit det tätt.
Etanol är inte ligga aggressivt mot plast och gummi som bensin.

Jag brukar köra 5-10 liter i en full tank varje år för att göra rent spridare m.m.
Däremot ska man också komma ihåg att det inte alltid innebär en ekonomisk vinning i att tanka etanol eftersom bränsleförbrukningen ökar.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har kört närmare 10000 mil nu med min 945:a som jag konverterat med spridare från Racetronix. Det var det första jag gjorde, åkte ett par tusen mil, sedan skaffade jag en guldbox och skaffade chip för E85 samt ställde upp laddtrycket lite.
av andy78
erikn skrev:Jag har kört närmare 10000 mil nu med min 945:a som jag konverterat med spridare från Racetronix. Det var det första jag gjorde, åkte ett par tusen mil, sedan skaffade jag en guldbox och skaffade chip för E85 samt ställde upp laddtrycket lite.
Vart köpte du chippet, det sitter väl i sockel så ingen lödning behövs?
av Rådlös
andy78: Man skall vara lite försiktig med uttalandena här. Pratar vi om blandtankning så är ökad förbrukning väldigt liten. Om ens mätbar? Mycket beroende på blandningsprocenten. Jag har, som jag har skrivit, flera års erfarenhet av blandtankning, men jag är långtifrån värst. Det finns många som har kört mycket längre och under flerdubbla tider mot mig. Men uttalandena om ökad förbrukning och köldstartsvårigheter var okänt för min motor, en B230F -92.

Sedan kan man ju räkna på det också. Det finns en tumregel: Tag det aktuella E85-priset. Multiplicera det med 1,3. Det är den teoretiska bränsleökningen vid konvertering. Så länge resultatet kommer under gällande bensinpris är det lönsamt. Exempel: E85 i dag, under 10 kr/litern. Bensin ~ 14 kr/litern.

Pratar vi däremot om konvertering för att köra på 100% E85, så ligger det i sakens natur att förbrukningen ökar. Men det finns även där faktorer som påverkar. Först och främst motorns status. Det är inte mycket idé att försöka konvertera en gammal och sliten motor. Går den inte bra på bensin, så är det högst tveksamt att den kommer att gå bättre på E85. Sedan finns det en viktig åtgärd som är lätt att uppfylla. Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin på förbränningsluften för att ge mer fullständig förbränning = lägre förbrukning. Därför skall man se till att den luftförvärmning som fanns på motorn från början fungerar. Och man kör året runt med samma förvärmning. Här förstår var och en att öppna sportluftfilter är inget för en etanolkonverterad eller blandtankad bil.

Men du har helt rätt i detta med slangar. Spruckna och dåliga slangar är lika farligt på bensinbilar som på etanolbilar. Och tänk också på att bensin är mer eldfängt än etanol.
av andy78
"Pratar vi om blandtankning så är ökad förbrukning väldigt liten. Om ens mätbar? "
Etanolen innehåller 30% mindre energi än bensin, den borde vara mätbar.
Användarvisningsbild
av erikn
Men upp till ca 30% blandtankning så får du (oftast) ung. samma förbrukning som på med bara bensin. Kommer inte ihåg om någon lyckats förklara varför.

Vår V70 blandtankar vi, märker ingen skillnad i motorkaraktär eller kallstartsproblem. Vi kör ca 50-60% E85 i den, ökar man lite till så är det fortfarande ingen skillnad på motorgång, men motorvarningslampan tänds. Har inte kollat felkod, men är ganska övertygad om att den tycker att blandningen är för mager. Så att så länge vi inte gör något mer åt den så kommer jag att fortsätta blandtanka den. Den har ökat ca 1 dl i förbrukning jämfört med bara bensin. Dessutom ytterligare en dl nu när det blivit kallare. Från 0,8 l/mil när vi köpte den i våras, i somras/höstas 0,9 l/mil och nu drar den ca 1 l/mil.

Döttrarna har även varsin Polo, samma motorkod. Den ena trivs väldigt bra på ca 80% E85, den andra inte alls. Så den kör vi bara ca 20% E85 i. Ska byta tändstift och kablar till våren så får vi se om den ändrar sig på hur mycket sprit den gillar. Den vi kör 80% E85 i drar ca 0,7-0,8 l/mil. Svårt att säga mer exakt, för tanken är drabbad av Harry Potter. Ibland får man i över 50 liter (på pappret 45 liters tank) och ibland under 40. Så siffrorna pendlar... Sommartid är det närmare 60 mil mellan tankningarna i alla fall.
av andy78
Du har inte funderat på att montera en piggyback? då borde du kunna köra 100%

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]