NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slaeggan
Hallå Volvovänner.

Det här blir mitt första inlägg på forumet. Jag har läst som många gånger tidigare men aldrig skrivit själv. Det mesta får man ju trots allt reda på via sökfunktionen.

Men nu behöver jag nog lite hjälp... Min V50 2.0D -07 läcker olja och jag är lite osäker på vad det är som läcker. Jag har tagit några bilder på eländet och tänkte om kanske någon lite mer erfaren skruvare kunde se vad det är som fuktar och vad som ev. måste bytas. Inget jobb har gjorts i området den senaste tiden så det är nog ingen slangklämma eller så som sitter löst. Jag har inga problem med att lämna in bilen om det är något svårmeckat men jag gillar att ha kontroll.

Så… Tacksam för hjälp.

Trevlig helg
//Magnus
Bilagor
WP_20141011_16_43_42_Pro.jpg
WP_20141011_16_43_42_Pro.jpg (397.69 KiB) Visad 1807 gånger
WP_20141011_16_41_55_Pro.jpg
WP_20141011_16_41_55_Pro.jpg (288.05 KiB) Visad 1802 gånger
Det är iaf turbon som är helt blöt av olja. Antingen läcker den olja i lagringen eller så är returen eller nåt annat täppt. Men eftersom hela kompressor huset är täckt så är det dags att kolla över problemet innan nåt allvarligt händer.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Troligen läcker det i den bultade anslutningen på första bilden. Inte farligt på något sätt isåfall, men det blir väldigt oljigt och äckligt, det är inte så nice
Det ska inte läcka olja där då den anslutningen kommer från luftfiltret. Så läcker det ut där är det problem då turbon suger in luften där och ska skicka ut den i slangen med klamman på. Så kolla upp hur turbon mår!! Drar bilen olja föresten? Och är det så att vevhusventilation som kommer från ventilkåpan går in i det bultade plaströret (kommer inte ihåg) så kastar den ur sig mkt olja i vevhusventen och det är inte heller normalt.
Tack för era svar. Att det alltid ska vara en massa strul med bilen…

Jag har uppmärksammat att ljudet från turbon har börjat vina på ett sätt det inte har tidigare. Låter inte mycket, men tillräckligt för att höra det då man kör ut på 1:ans växel från parkeringen. Jag kollade oljenivån i samband med att jag tog bilderna och det är klart mindre än vad det normalt ska vara. Lär toppa upp en aning. Har hört av mig till Upplands Motor så får de titta på det.

Känns som att detta kan komma att bli en dyr operation.
Viner turbon mer än normalt är det nog lagringen i turbon som börjat ge upp. Till slut tar kompressor hjulet i alukåpan och den skär fast med stillestånd som följd. Drar bilen dessutom olja så är det nog hög tid att kolla om just turbon är i skick eller ej. Hur långt har bilen gått?

Jag böt turbo på min i somras pga glapp lagring och oljud blandat med hög oljeförbrukning. Nu låter turbon knappt nånting och oljan stannar kvar i motorn. På dina bilder syns det klart och tydligt att den kastat ur sig en del olja på trycksidan. Annars skulle oljan aldrig "sprutat" ut sådär mkt över hela kompressor huset samt drivaxel mm. Den drar såklart in en hel del i insuget som bränns upp av motorn samtidigt. Blåryker den någonting?

Återkom gärna med vad felet var när det är åtgärdat!
Sierra94 skrev:Viner turbon mer än normalt är det nog lagringen i turbon som börjat ge upp. Till slut tar kompressor hjulet i alukåpan och den skär fast med stillestånd som följd. Drar bilen dessutom olja så är det nog hög tid att kolla om just turbon är i skick eller ej. Hur långt har bilen gått?

Jag böt turbo på min i somras pga glapp lagring och oljud blandat med hög oljeförbrukning. Nu låter turbon knappt nånting och oljan stannar kvar i motorn. På dina bilder syns det klart och tydligt att den kastat ur sig en del olja på trycksidan. Annars skulle oljan aldrig "sprutat" ut sådär mkt över hela kompressor huset samt drivaxel mm. Den drar såklart in en hel del i insuget som bränns upp av motorn samtidigt. Blåryker den någonting?

Återkom gärna med vad felet var när det är åtgärdat!
Bilen har 18000 mil i baken så det är inte konstigt att delar börjar ge upp. Ingen blårök vad jag har upplevt. Jag ska slå en pling till verkstan imorgon och fråga lite vad mekanikern tror. Är din gissning Sierra94 en ny turbo? Är den svarta plastkröken ansluten till ”propellern” i turboaggregatet? Var det svårt att byta själv? Har inga planer på att göra det själv utan kommer att lämna bort det. Jag avskyr bara att vara helt utelämnad till verkstan.
Självklart kommer jag höra av mig när problemet är löst. :)
Ok. Turbon borde inte gett upp på dessa mil men man vet ju aldrig. Jag tycker du ska låta någon ta loss plaströret (det med bultarna) och känna på turbinens axel. Den ska gå att röra liiite grann radiellt. Eftersom oljetrycket bygger upp en smörjfilm i lagret som axeln roterar i. Men är den så pass glapp så den kan slå i huset (alukåpan) så är lagringen totalt slut och turbon ska bytas. Men det borde mekanikern kunna avgöra. Men som sagt skönt och ha lite kunskap och kött på benen innan de lurar i en alltför mkt.

En turbo kan läcka igenom olja om returen är tilltäppt så oljan som trycks in i den inte kan evakueras ner i oljetråget igen. Det sker genom skälvfall tillbaka varvid det är viktigt att oljan har fri väg ner genom returslangen.

Det bultade röret är inloppet i turbon (sugsidan) och slangen med slangklamman är trycksidan där det finns trycksatt luft som går igenom intercoolern upp i insuget.
Hänt nåt nytt? Kollat upp turbon än?

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]